Bruce Dickinson er flykaptjan og medjer af Cardiff Aviation, når han ikke turnerer med Iron Maiden. (Foto: Cardiff Aviation)

Flyvende rockstjerne med succes i luftfart

Iron Maiden-forsangeren Bruce Dickinson har skabt sig en succes med Cardiff Aviation. Læs det eksklusive interview om rockstjernens liv i og udenfor luftfartens verden.

For få år siden kunne skandinaviske turister uden at vide det være ombord i et passagerfly, hvor Iron Maiden-forsangeren Bruce Dickinson sad ved rorpinden. Det var dengang Astraeus Airlines fløj charterflyvninger for daværede Scanway/Tyrkiet-Eksperten til Phuket i Thailand.

Astraeus Airlines gik dog konkurs i slutningen af 2011, og Bruce Dickinson havde frem til konkursen haft titel af chefpilot og marketingchef i Astraeus Airlines, der var ejet af den islandske finanstroldmand Pálmi Haraldsson, der også sendte Sterling Airlines i graven i 2008.

Der gik dog ikke lang tid, før rockstjernen igen var aktiv i luftfarten. Sammen med Mario Pulgoni, der havde fungeret som administrerende direktør for Astraeus Airlines og blandt andet havde en fortid som træningschef i British Airways-lavprisflyselskabet Go Fly, etablerede han Cardiff Aviation i juli 2012.

Det nye selskab fik hjemsted i St. Athan lufthavnen i det sydlige Wales, der i mange år havde fungeret som den største flybase for Royal Air Force (RAF). Den walisiske regering havde besluttet at udvikle et særligt område kaldet St. Athan-Cardiff Airport Enterprise Zone efter RAF-beslutningen om udfase de store Vickers VC10-fly fra basen. Her kunne Cardiff Aviation overtage den såkaldte “Twin Peaks” hangar med et areal på 12.300 kvadratmeter og plads til store langdistancefly.

“Airline in a box”
Cardiff Aviation har siden etableringen udviklet sig til en gedigen succes. Bruce Dickinson, der selv ejer omkring to tredjedele af selskabet, udgør sammen med Mario Pulogoni direktionen i selskabet, der beskæftiger sig med flyvedligeholdelse og pilottræning. De kan se tilbage på en succesfuld opbygningfase, og selskabet omsætter i dag for et sted mellem 10 og 12 mio. britiske pund om året, eller hvad der svarer til 85 til 100 mio. danske kroner.

På det seneste har  Cardiff Aviation taget hul på et forretningsområde, hvor man wetleaser fly til andre selskaber, der ønsker kapacitet og viden til opstart. Det kalder Cardiff Aviation for “Airline in a Box.” Første kontrakt er indgået med Air Djibouti, der sidste sommer fik leveret et Boeing 737-400 fly fra Cardiff Aviation, og i efteråret fik albanske Albawings også et fly på wetlease. I begge tilfælde var det Bruce Dickinson selv, der sad i cockpittet, da flyene blev leveret.

Bruce Dickinson leverede personligt det første Boeing 737-fly til Air Djibouti. (Foto: Cardiff Aviation)

Ved siden af opbygningen af Cardiff Aviation har Dickinson selv været igennem en typerating til at flyve Boeing 747-fly, da netop denne flytype blev anvendt til Iron Maidens “The Book of Souls World Tour”, der tog sin begyndelse i 2016 og først slutter i midten af 2017. Fra den 22. april i år og frem til den 22. juli skal Iron Maiden gennemføre 45 koncerter i Belgien, Tyskland, Storbritannien og USA.

Sen karrierestart
CHECK-IN.dk mødte Bruce Dickinson til et eksklusivt interview, da han for et par år siden havde et par timer til rådighed inden en flyvning fra Billund Lufthavn. Den driftige luftkaptajn har mange kompetencer. En universitetsgrad i moderne historie er en del af CV´et , mens musik og teknik også fylder ganske godt i karrieren og tilværelsen generelt hos den nu 58-årige brite.

Han var i begyndelsen af 30´erne, da han kunne afslutte hvad han kalder en ”intellektuel udfordring” ved at blive certificeret til at føre et luftfartøj, så den aktive karriere i luftfarten startede relativt sent. Den første flyvning som uddannet pilot på et kommercielt passagerfly fandt sted for omkring femten år siden ombord på et Boeing 757-fly fra British World Airlines fra London Heathrow til München.

”Selvom jeg ikke havde ansvaret for flyvingen – jeg var såkaldt ’safety pilot’ – var det en meget overvældende følelse. Lige før landingen i 100 fods højde lød et kæmpe brag ind mod ruden i cockpittet. ’Var det en bird-strike’ spurgte jeg nervøst kaptajnen. ’Ja’, konstaterede han lakonisk, inden flyet satte hjulene på jorden i München,” erindrer Bruce Dickinson om sin første flyvning.

Ligeså tydeligt i erindringen står også, at den feterede rockstjerne følte sig meget utilpas i den fine og tilknappede pilotuniform. Hidtil havde ”uniformen” i musikkarrieren med Iron Maiden været t-shirt og jeans, hvorfor den nye dress-code som pilot var noget anderledes og ganske ubekvem.

”Jeg følte mig ikke som en pilot i denne uniform, men mere som en lille dreng i noget alt for pænt tøj.”

Mere kontrol på scenen end i fly
Selvom piloter er relativt vellønnede, så kan det på ingen måde måle sig med rockstjerner. Derfor kan en lang turné med Iron Maiden betyde, at Bruce Dickinson får tanket kapital til at fortsætte væksten med Cardiff Aviation.

”Jeg bruger cirka tre måneder om året på Iron Maiden, men tjener mindst ti gange så meget med bandet i forhold til jobbet som luftkaptajn. Det er helt ude af proportioner.”

Bruce Dickinson på scenen med Iron Maiden (Foto: adels | Creative Commons Attribution 2.0 Generic license)

På spørgsmålet om, hvordan Bruce magter at håndtere de skiftende scener i hans to særdeles forskellige jobs, svarer han, at det er ganske let. Det er to verdener, der på forhånd er fast defineret.

”Når jeg skal på scenen, går jeg i omklædningsrummet, tager mit Maiden-tøj på og sidder 20 minutter og koncentrerer mig, inden jeg er klar. Her er der ingen checklister, der skal gennemgås. På samme måde synger jeg ikke Iron Maiden-sange ombord i cockpittet, når jeg skal flyve i rollen som kaptajn.”

At være luftkaptajn og rockstjerne har på visse områder ligheder. Der er en grad af kontrol ved begge situationer. Når man skal optræde foran tusindvis af mennesker har man en usynlig kontrol, med hvad der foregår. “Den er ikke tilfældig,” fortæller Bruce. “Man skaber en illusionen overfor publikum, der tror, at alt på scenen er vildt kaos og total uorganiseret. Det er det ingenlunde.”

Det er anderledes ombord i et fly. Her er der udadtil en meget synlig og tydelig kontrol, idet gæsterne i flyet skal have fuld tillid til de personer, der sidder oppe foran i cockpittet.

”Men som pilot er dit hoved fuld af usikkerheder, idet du hele tiden skal tænke fremad. Hvad er det værste, der kan ske indenfor de næste fem minutter, og hvad kan jeg gøre ved de.? Vores job er egentligt at håndtere og tage vare på risici undervejs, uden at miste kontrollen. Der er mange flere ting, der kan gå galt i luften, end hvad der kan ske på scenen,” mener rock-kaptajnen.

Hellere hvile end feste
Når Iron Maiden tager på turné er Bruce Dickinson indskrevet som en af de piloter, der skal kunne føre det kæmpemæssige Iron Maiden-privatfly rundt til de mange jobs. Det kræver blandt andet overholdelse af hviletidsbestemmelserne, hvilket betyder, at én koncertoptræden tæller som én flyvning, der umiddelbart herefter vil kræve 12 timers hvile, inden det vil kunne komme på tale at tage plads i cockpittet.

Det betyder også, at Bruce Dickinson ikke kan deltage i den sædvanlige hygge og de festligheder, som resten af bandet med deres familier kan have i flyets forreste Business Class-sektion. Drinks og årgangsvin er ikke foreneligt med en rolle, hvor man kan risikere pludselig at skulle tage plads i cockpittet. På en af de tidligere turnéer blev en af piloterne syge i Australien, hvilket dokumenterede behovet for at holde sig klar.

”Jeg plejer normalt ikke at sige det her højt til nogen, men det er faktisk en lettelse at have en legitim undskyldning for ikke altid at deltage i festlighederne. Turnéen er lang, og jeg nyder faktisk at kan få lov at hvile mig ind imellem på den baggrund,” afslører verdensstjernen.

 

Relaterede artikler:

Rockstjerne leverede fly til Albawings

Iron Maiden-fly fik skade til 50 mio. kroner

Danmark går glip af Ed Force One

Iron Maiden lejer islandsk jumbojet