Flyvevåbnet kom DAT til undsætning

Et ATR72-fly fra Danish Air Transport blev beskadiget under start fra Karup Lufthavn i slutningen af januar. Flyet er nu atter i drift med hjælp fra personale hos Flyvestation Karup.

Tirsdag den 26. januar blev et ATR72-fly fra Danish Air Transport beskadiget under starten fra Karup Lufthavn. Flyet med 66 passagerer om bord skulle på dagens første flyvning til København med rutenummer DX171.

Det var mørkt og tæt tåge, og det kan have været en af årsagerne til, at flyets piloter ikke var opmærksomme på, at flyet startede i kanten af banen og ikke på den midterste del af banen.

Piloterne opdagede i tide den forkerte position på banen og afbrød starten. Men inden da havde flyet kørt over en særlig installation, der bruges til at fastspænde en bremsewire, når jagerfly lander med stor fart og ikke kan standse ved egen hjælp.

Efterfølgende blev ATR 72-200 flyet med registreringen OY-LHA taget ud af drift, da understellet var beskadiget.

Samarbejde med Flyvestationens personale
Et beskadiget fly i Karup Lufthavn er ikke den bedste cocktail for et civilt flyselskab. Der er nemlig ikke hangarfaciliteter til større civile fly, og reparation af et understel kan ikke foretages udendørs midt om vinteren.

Men hjælpen hentede DAT fra Flyvevåbnet.

“Vi har skiftet understellet ud, og der var nogle småskader på nogle geardøre samt en skade på et propelblad. Vi har haft et enestående samarbejde med Flyvestationens personale, der har været til stor hjælp, så vi kunne få tilladelse til at foretage en færgeflyvning til København, hvor den sidste del af reparationen skulle udføres,” fortæller administrerende direktør Jesper Rungholm fra DAT til CHECK-IN.dk.

ATR-flyet blev den 19. februar færget til Københavns Lufthavn med understellet ude, og blev sidenhen sat i drift den 24. februar,

“Vi regner med, at det venstre ben og næsebenet bliver frigivet fra fabrikken, mens det højre ben bliver kasseret,” vurderer Jesper Rungholm.

DAT har en direkte omkostning på 50.000 dollars – eller godt 340.000 danske kroner – til reparationen. Det er selvrisikoen fra forsikringsselskabet.

Havarikommissionen har endnu ikke frigivet den foreløbige rapport fra hændelsen i Karup Lufthavn.