(Foto: )

Første A320neo til Lufthansa

Onsdag kunne Airbus overdrage det første A320neo-fly til lanceringskunden Lufthansa, som har ventet siden årsskiftet på at modtage den nyudviklede flytype.

Med brede smil og tommefingrene i vejret kunne topchef i Airbus, Fabrice Brégier, i går overdrage det første eksemplar af flyproducentens nye håb, Airbus A320neo, til Lufthansa og selskabets koncernchef, Carsten Spohr.

A320neo (new engine option) har været undervejs siden 2006, hvor Airbus indledte udviklingen af flyet, der skal forsvare Airbus’ markedsposition på kort- og mellemdistancemarkedet. Konkurrenten Boeing ventes fra næste år at sende sit modsvar, Boeing 737MAX på markedet.

Den første Airbus A320neo skulle ellers have været leveret inden årsskiftet, men Airbus og motorproducenten Pratt & Whitney måtte bare to dage inden nytår meddele, at man alligevel ikke kunne levere som aftalt til Lufthansa.

80 kunder venter
Lufthansa havde planlagt første kommercielle flyvning med Airbus A320neo til 6. januar, men nu er første flyvning udskudt til på søndag den 24. januar, hvor Lufthansa indsætter flytypen på Frankfurt-Hamburg-ruten.

Lufthansa-gruppen, der også tæller SWISS, Brussels Airlines og Austrian Airlines, har købt i alt 116 Airbus A320neo-fly, der blandt andet skal afløse Lufthansas aldrende Boeing 737-fly.

I kø til Airbus’ nye fly står 80 kunder og venter på at modtage samlet 4.500 eksemplarer. Her i blandt finder man SAS, som har købt 30 Airbus A320neo, hvor det første forventes at blive leveret til september i år.

Øger effektiviteten
Også Norwegian – der ellers har været trofast Boeing-kunde – har købt ind af Airbus’ A320neo. I alt har selskabet købt 100 eksemplarer og ventes at modtage de første fire i år. Det er dog planen, at flyene ikke skal flyve for Norwegian, men lejes ud.

Airbus proklamerer, at Airbus A320neo forbruger 15 procent mindre brændstof end nuværende flytyper på markedet, og flyproducenten forventer i 2020 at kunne øge brændstofeffektiviteten yderligere og bringe forbruget ned med samlet 20 procent.

Flytypen findes foruden grundmodellen, A320neo, med plads til 189 passagerer i en kortere variant, A319neo, med plads til 160 passagerer og en længere variant, A321neo, med plads til 240 passagerer.

Billede: Robert Leduc, koncernchef Pratt & Whitney, Carsten Spohr, koncernchef Lufthansa, og Fabrice Brégier, koncernchef Airbus ved leveringsceremonien af det første Airbus A320neo-fly. Foto: Airbus