Første A320neo til easyJet. (Foto. Herve Goussé, Master Films)

Første A320neo til største kunde i Europa

EasyJet har fået leveret fly nummer 300 i A320-serien, og det er samtidig det første af i alt 130 Airbus-neo fly, der vil gøre selskabet til den største operatør i Europa.

Det var en festdag, da easyJet tidligere i denne uge i Toulouse modtog selskabets første Airbus A320neo ved en ceremoni, hvor det britiske lavprisflyselskabs koncernchef Carolyn McCall, Airbus-koncernchef Fabrice Bregier samt motorproducenten CFM Internationals driftsdirektør Gaël Méheust var til stede.

Den særlige festligholdelse skete som følge af, at det var fly nummer 300 i A320-serien, som easyJet fik leveret samtidig med, at det var det første af i alt 150 neo-fly i ordre. Det er planen, at easyJet skal modtage 100 A320-200 neo samt 30 A321-200neo.

De ny fly er udstyret med CFM LEAP-1A motorer fra motorproducenten CFM International. I øvrigt samme motortype som SAS har valgt til sine fly af samme type, mens Lufthansa og Norwegian har valgt motorer fra Pratt & Whitney, hvilket var med til at forsinke de første leverancer, da godkendelsen af disse motorer trak ud.

Leveringsceremonien i Toulouse ved første A320neo til easyJet. (Foto. Herve Goussé, Master Films)

“A320neo er et stort skridt i forhold til at øge vores flådeeffektivitet og vil betyde en syv procent lavere sædeomkostning i forhold til den nuværende A320, der alene er otte procent mere økonomisk end A319, og denne fordel vil gøre easyJet i stand til fortsat at tilbyde vores lave priser, således at vi kan bidrage til at forbinde folk over hele Europa,” sagde koncernchef Carolyn McCall ved overleveringen af det første fly, der er udsmykket i en særlig neo-bemaling.

Et fly hver 14. dag
I dag er easyJet den største operatør i Europa af fly i A320-serien (A319, A320 og A321, red.), idet selskabet beskæftiger i alt 266 fly af disse typer og varianter

“EasyJet modtog det første Airbus-fly i 2003, en A319ceo. Blot 14 år senere kan easyJet tage levering af det første af 130 A320neo, hvilket samtidig er fly nummer 300. EasyJets vækst fortsætter med at være en bemærkelsesværdig succeshistorie, og Airbus er stolte over at have været en del af den ved i gennemsnit at have leveret et nyt fly hver anden uge igennem de seneste 14 år,” udtalte koncernchef Fabrice Brégier ved den særlige leveringsceremoni.

I sidste måned meddelte easyJet, at selskabet vil konvertere 30 A320neo ordrer til A321neo, der vil være indrettet i en konfiguration med 235 sæder. Første levering af 321´eren ventes at finde sted i juli 2018. A321neo-flyet vil give easyJet mulighed for at vokse i slotrestriktive lufthavne med omkring 30 procent flere sæder per afgang sammenlignet med A320´eren, og 50 procent flere, hvis det bliver erstatning for A319.

I den officielle 2017-prisliste fra Airbus koster en A320neo 108 mio. dollars (720 mio. kroner. red.), mens A321neo har et prisskilt på 127 mio. dollars (847 mio. kroner). EasyJet oplyser da også, at selskabet har opnået betydelige rabatter ved den store flyordre.

 

Relaterede artikler:

EasyJet lukker base i Hamborg

Medie: EasyJet overvejer udflagning til Østrig

EasyJet og Transavia maler fly om

EasyJet vil ansætte 450 piloter

Rekordresultat for easyJet

x

Læs Også

A320neo til Aarhus Lufthavn

Aarhus Lufthavn bliver den første lufthavn i Vestdanmark, der kan præsentere det nye Airbus A320neo-fly fra SAS.

Stor fransk strejkeuge

Franske flyveledere indleder i dag en fem dage lang strejke og i morgen strejker jordpersonale og piloter hos Air France.

Medie: EasyJet overvejer udflagning til Østrig

Østrig kan meget vel gå hen og blive hjemland for easyJet, der efter brexit-afstemningen er ved at forlade Storbritannien med 235 fly.

SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion

Nye SAS-baser udenfor Skandinavien skal skabe luft til ekspansion. De danske SAS-piloter tvivler dog på, at ekspansionen kommer dem til gavn.

A320neo-fly på SAS-baser i London og Málaga

Det bliver en håndfuld af de kommende A320neo-fly, der skal placeres på de nye SAS-baser i Storbritannien og Spanien. SAS kan ikke udelukke fyringer i Skandinavien.

Tværbanelukning kan udfordre nye SAS-fly

De nye A320neo-fly hos SAS kan få udfordringer uden en tværbane i CPH, da flyene er mere sidevindsfølsomme end den ældre version af A320´eren.