Svenske Johan Ehliar er som den første i verden uddannet fra start til Remote Tower Services. Foto: LFV.

Første nyuddannede fjern-flyveleder

Svenske Johan Ehliar er den første i verden, der bliver uddannet som flyveleder i Remote Tower Centre, der agerer tårnkontrol for andre lufthavne.

Den svenske flyvekontrolmyndighed LFV har i over ti år udviklet fjernbetjent flyvekontrol og såkaldt Remote Tower Services (RTS). Den 21. april sidste indviede Sveriges infrastrukturminister Anna Johansson et kontrolcenter til fjernstyring i Sundsvall. Siden da har centeret fjernbetjent flytrafikken til og fra Örnsköldsvik Lufthavn i Nordsverige og LFV har akkumuleret over 4000 timers værdifuld erfaring i RTS.

Tidligere er ”almindelige” flyveledere blevet efteruddannet til at kunne håndtere fjernbetjent flyveledelse. Men nu har LFV uddannet den første nye flyveleder, som har haft fjernbetjent flyveledelse som en del af sit pensum.

”Dette er en stor milepæl for mig. Det er noget jeg har set frem til, siden jeg begyndte at træne,” siger den unge nyuddannede flyveleder Johan Ehliar.

2,2 mio. passagerer
Der bliver sandsynligvis brug for mange flere med samme uddannelse som Johan Ehliar. LFV ønsker nemlig at udbrede Remote Tower Services til yderligere fem lufthavne inklusiv Malmø Sturup-lufthavnen, som er Sveriges fjerdestørste lufthavn med næsten 2,2 millioner passagerer og knap 22.000 landinger i 2015.

LFV og lufthavnsoperatøren Swedavia underskrev således i april i år en hensigtserklæring om at undersøge muligheden for at etablere fjernbetjent flyveledelse og fjernbetjente kontroltårne i i alt fem svenske lufthavne.

Militær indvirkning
Foruden Malmø Sturup, så vil lufthavnene i Visby, Östersund, Umeå og Kiruna indgå i undersøgelserne om at etablere fjernstyrede kontroltårne. De fem lufthavne havde tilsammen næsten 50.000 landinger i 2015.

”For Swedavia, er det vigtigt at drage fordel af de teknologier og de effektiviseringsgevinster og synergier, som digitaliseringen giver. RTS er et eksempel på dette, og vi ønsker nu at se på, om det kan udvikle vores lufthavne, siger Per Arenhage, teknisk direktør i Swedavia.

Forundersøgelserne vil fremhæve driftsmæssige, tekniske og kommercielle aspekter, men også den mulige indvirkning på det svenske militær. Lufthavnene forventes at kunne tage de fjernbetjente kontroltårne i brug i 2018 eller 2019.

Forsøg i Norge og Canada
LFV og den svenske forsvars- og flyteknologivirksomhed Saab dannede i juni i år et fælles selskab, Saab Digital Air Traffic Solutions, der skal markedsføre, sælge, udvikle og drive systemer til fjernbetjent flyvekontrol.

Lande som Norge og Canada, der begge har mange afsidesbeliggende lufthavne, laver også forsøg med fjernbetjente kontroltårne.

 

 

Relaterede artikler:

Malmø Sturup på vej mod fjernstyring

Svenskere vil overtage norsk flyveledelse

Verdens første ubemandede kontroltårn

15 norske kontroltårne skal fjernstyres

Grønland ser på fjernstyrede kontroltårne

x

Læs Også

Bagageproblemer i Arlanda Lufthavn

SAS har siden i lørdags oplevet problemer med bagagesystemet i Terminal 5 i Stockholm-Arlanda. Der vil ikke blive modtage bagage senere end 40 minutter før afgang.

Stockholm-lufthavn skal udvides

Om et år står Stockholm Bromma-lufthavnens nye ankomsthal klar. Senere følger en ny afgangshal i den tidligere lukningstruede lufthavn.

Arlanda et skridt nærmere USA-kontrol

Etableringen af USA-grænsekontrol i Stockholm Arlanda mangler blot godkendelse i den svenske riksdag.

”Som at skifte fra FC Barcelona til Real Madrid”

Tidligere chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn, Ole Wieth Christensen, skal fremover arbejde for at tiltrække nye langruter til en af CPH's største konkurrenter.