Emirates A380-800 i Dubai International Airport. (Foto: Emirates)

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Det kan ikke undgå at have vakt en vis form for jubel hos de største amerikanske flyselskaber, da den amerikanske regerings Department of Homeland Security tirsdag annoncerede, at passagerer rejsende fra 10 specifikke lufthavne i Mellemøsten og Afrika ikke må have elektronik større end en smartphone med i håndbagagen på flyvninger til USA.

Elektronik-forbuddet rammer nemlig rejsende med nogle af de selskaber, som de tre store amerikanske flyselskaber Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines gennem flere år har bekæmpet og beskyldt for at modtage ulovlig statsstøtte, som er med til at forvride konkurrencesituationen. Det er selskaber som Emirates Airlines, Etihad Airways og Qatar Airways, der alle tre har haft travlt med at åbne USA-ruter de senere år. De tre selskaber har henholdsvis 12, 6 og 10 USA-ruter fra henholdsvis Dubai, Abu Dhabi og Doha, der er tre af de 10 berørte lufthavne.

Stille fly på jorden
Et fjerde selskab, som bliver berørt af elektronik-forbuddet, er Turkish Airlines, der i forvejen ikke har haft det nemt efter sidste sommers mislykkede militærkup, som blandt andet betød at selskabet fik forbud mod at flyve til USA i flere dage. Sidenhen har passagererne svigtet og selskabet har måtte lukke mange ruter og stille fly på jorden. Turkish Airlines har ni ruter til USA fra Istanbul Atatürk-lufthavnen, der også er blandt de 10 lufthavne.

De 10 lufthavne er Queen Alia International Airport (AMM) i Amman i Jordan, Cairo International Airport (CAI) i Cairo i Egypten, Istanbuk Atatürk International Airport (IST) i Istanbul i Tyrkiet, King Abdul-Aziz International Airport (JED) i Jeddah i Saudi-Arabien, King Khalid International Airport (RUH) i Riyadh i Saudi-Arabien, Kuwait International Airport (KWI) i Kuwait, Mohammed V Airport (CMN) i Casablanca i Marokko, Hamad International Airport (DOH) i Doha i Qatar samt Dubai International Airport (DXB) og Abu Dhabi International Airport (AUH) i De Forenede Arabiske Emirater.

Forbuddet omfatter alle selskabers flyvninger fra de 10 lufthavne til USA. Men da de amerikanske selskaber ikke har ruter til lufthavnene, så rammer forbuddet kun mellemøstselskaberne og selskaber i Afrika. Foruden Emirates, Etihad, Qatar Airways og Turkish Airlines er det selskaber som Royal Air Maroc, Royal Jordanian Airlines, Egypt Air, Kuwait Airways og Saudia.

Fire døgn
De amerikanske myndigheder har givet flyselskaberne fire døgn til at få indført forbuddet, som de til gengæld ikke kan sige hvornår bliver ophævet igen. Om forbuddet skyldes en konkret trussel vil myndighederne ikke svare klart på.

Det er fortsat tilladt at medbringe elektronik større end en smartphone i den indcheckede bagage fra de ti lufthavne til USA, ligesom forbuddet ikke gælder for flyvninger fra USA til de 10 lufthavne i Mellemøsten og Afrika.

Tirsdag aften indførte den britiske regering et lignende elektronik-forbud på flyvninger til Storbritannien. Briternes forbud omfatter dog ikke helt de samme lande og lufthavne, som det amerikanske forbud. Det er således på flyvninger fra Tyrkiet, Libanon, Jordan, Egypten, Tunesien og Saudi-Arabien, at man ikke må have elektronik i håndbagagen på fly til Storbritannien.

 

Relaterede artikler:

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA

Emirates rammes af Trumps ændrede indrejseregler

Delta vil bruge Trump imod ME3-flyselskaber

Emirates: Amerikanske metoder er frastødende

Emirates afviser alle anklager

x

Læs Også

Vil fremme udenlandske investeringer i EU-flyselskaber

EU-Kommissionen vil med klarere retningslinjer gøre det lettere for EU-flyselskaber at tiltrække investeringer fra tredjelande.

Airberlin beder om hjælp fra delstater

Efter at frasalget af NIKI er gået i vasken, beder airberlin nu to tyske delstater overveje, om de vil stille med lånegarantier.

Etihad og TUI opgiver fælles flyselskab

Et nyt østrigsk flyselskab baseret på 62 fly fra NIKI, TUIfly og airberlin får ikke luft under vingerne.

Airberlin: Vi overlever ikke uden ny partner

Airberlin har akut brug for en partner, siger det tyske flyselskabs topchef, der peger på Lufthansa, som en af meget få mulige partnere.

Omveje og forsinkelser for Qatar Airways-fly

Med en snæver og begrænset luftkorridor til og fra Doha forsinkes Qatar Airways-fly og må i nogle tilfælde flyve en omvej på op imod to og en halv time.

Qatar Airways indstiller 17 ruter

Qatar Airways må fra i dag indstille 17 af 51 ruter i Mellemøsten og Afrika, og indtil videre er flere end 100 flyvninger aflyst hver dag.