Forhandlinger med ny SAS-leverandør brudt sammen

Forhandlingerne om en overenskomst for de ansatte, som skal bemande de fly, som et estisk flyselskab om 33 dage skal begynde at operere for SAS, er brudt sammen.

Forhandlingerne mellem bemandingsselskabet PAS Aviation og fagforeningen Flyvebranchens Personale Union om overenskomster for de piloter og stewardesser, der skal bemande de ATR72-600 fly, som estiske Regional Jet OÜ fra 15. august skal operere for SAS, er brudt sammen.

Det fremgår af en besked fra Flyvebranchens Personale Union til en gruppe af medlemmer, som har søgt om ansættelse hos PAS Aviation, der har fået til opgave at finde omkring 100 flyvende medarbejdere.

”Som I ved, har der været gang i overenskomstforhandlinger i Nordica/Pas Aviation. Vi har mødtes med dem 4 gange. På det sidste møde gik det helt i stå. Nordica/Pas Aviation befinder sig ganske enkelt et godt stykke under gennemsnittet i Danmark. Og da de ikke vil rykke sig, er forhandlingerne brudt sammen,” skriver Flyvebranchens Personale Union i beskeden, som CHECK-IN.dk er kommet i besiddelse af.

Rare mennesker
Regional Jet OÜ er ejet af det estiske flyselskab Nordica og skal om 33 dage begynde at operere ATR72-600 turbopropfly for SAS og overtage dele af den SAS-produktion, som Jet Time i dag tager sig af. To fly fra 15. august og yderligere to fly fra 2. september. To af flyene skal placeres på en base i Københavns Lufthavn mens andre to fly skal have base i Billund Lufthavn. Herudover har PAS Aviation besluttet at etablere en crewbase i Aarhus Lufthavn, hvor flyene ofte kommer til at overnatte.

Historier om lønninger på ned til 13.000 kroner om måneden for styrmænd og problemer med at få medarbejdere fra Jet Time til at starte hos Regional Jet OÜ og PAS Aviation, har de seneste måneder gjort det besværligt for PAS Aviation at rekruttere medarbejdere.

Men SAS har stillet krav om danske overenskomster og de er faktisk rare mennesker hos bemandingsselskabet, har PAS Aviation tidligere understreget.

“Vi arbejder for Regional Jet, der i aftalen med SAS har bekræftet, at man vil indgå lokale overenskomster for piloter og kabinepersonale. Vi vil beskæftige danskere i Danmark, og vi er faktisk nogle rare mennesker, der kommer og tilbyder en seksårig kontrakt. Vi har gjort det samme i Sverige med Flybe´s kontraktflyvninger for SAS, og her er alle glade, selvom de også var skeptiske i begyndelsen,” sagde PAS Aviations direktør Philip Ashley-Schmidt i maj til CHECK-IN.dk.

I løbet af syv måneder har PAS Aviation blot haft en enkelt opsigelse i cockpittet hos de piloter, der er ansat af PAS Aviation til at flyve SAS-ruterne fra Stockholm på vegne af britiske Flybe. I Stockholm havde man også svært ved at nå til enighed om en overenskomst. Først flere uger efter at operationerne var startet op, blev parterne enige.

Midlertidige kontrakter
Da CHECK-IN.dk talte med Philip Ashley-Schmidt i maj, fortalte han om bemandingsselskabets ”plan b”, hvis ikke det lykkes at indgå en overenskomst inden opstarten den 15. august.

“Vi forhandler med FPU, men det tager tid, og inden længe bliver vi ramt af den danske ferieperiode. Vi kan dog ansætte personale på midlertidige kontrakter, således at forsikringsdækning og andre forhold er på plads, inden vi kommer overens omkring den endelige lokale overenskomst. Og vi kan garantere, at vores ansættelsesvilkår bliver konkurrencedygtige, da FPU ikke vil indgå en overenskomst, der ikke er konkurrencedygtig for de danske besætninger,” understreger Philip Ashley-Schmidt.

 

 

Relaterede artikler:

SAS: Regional Jet havde den mest “effektive” pris

Ny SAS-leverandør: Planlægning bliver den store udfordring

Portræt: Her er Jet Times SAS-afløser

Estere overtager SAS-produktion fra Jet Time

Nordica i strategisk samarbejde med LOT

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Lufthansa vil ikke overtage München-rute

Det bliver ikke Lufthansa, der kommer til at lukke hullet efter Sun-Air på ruten mellem Billund og München. Pilen peger i stedet på et britisk flyselskab.

Ingen skandinaviske Argentina-ruter

Hverken i Oslo, Stockholm eller København har Norwegian indtil videre søgt start- og landingstilladelser til Argentina-ruter.

Sæson for fodboldflyvninger

De danske superligaklubbers kvalifikationskampe til de europæiske turneringer giver fast arbejde for flere danske flyselskaber.

Københavns Lufthavn på vej ud af europæisk top15

Tre europæiske storlufthavne er på vej til at skubbe Københavns Lufthavn ud af gruppen blandt de 15 største lufthavne i Europa.

WiFi på vej i Dreamlinere og MAX hos Norwegian

Norwegian har underskrevet nye kontrakter, der skal sikre WiFi i samtlige selskabets mellem- og langdistancefly, og samtidig skrues der op for båndbredden.