Bane 30 i Københavns Lufthavn (Foto: Flykort.dk | KGM 3D Technology)

Forkortet tværbane for kort til mange flytyper

Beregninger viser, at mange flytyper ikke kan bruge en forkortet tværbane i Københavns Lufthavn. SAS vil have CPH til helt at opgive sine nuværende udbygningsplaner.

Adskillige af de mest almindelige flytyper vil få særdeles svært ved at lande på Københavns Lufthavns tværbane, hvis banen forkortes, sådan som lufthavnen ønsker. Det viser beregninger som SAS har lavet.

Tværbanen – også kaldet Bane 12/30 – er i dag 2.400 meter lang. For at få plads til en ny satellitterminal og en forlængelse af Finger B, så vil Københavns Lufthavn forkorte banen. Faktisk vil lufthavnen allerhelst lukke banen helt. Men efter massivt pres fra blandt andre flere flyselskaber har CPH i første omgang valgt at se på mulighederne for at forkorte banen og lukke den i den ene ende.

Ikke nok asfalt
Det første forslag fra lufthavnen lød på at gøre banen 1.600 meter lang. Ifølge lufthavnen ville det kun være widebody-fly som Airbus A330, Airbus A340, Boeing 787 og Boeing 777, der ikke ville kunne bruge banen.

”Type C-fly som Airbus A320 og Boeing 737 vil kunne lande på en forskudt og forkortet bane 30,” forsikrede pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn i marts.

Det viser sig dog ikke at være helt rigtigt. Beregninger, som SAS har foretaget og udleveret til CHECK-IN.dk, viser nemlig, at 1.600 meter ikke vil være nok asfalt at lande på for en lang række af de mest almindelige flytyper.

Skemaet viser forskellige flytypers muligheder for at lande på en 1.600 m (øverst) og en 2.000 m (nederst) tværbane i CPH. Den gule spalte er under normale vejrforhold. Den blå spalte er med sne på banen. De røde felter er når banen ikke er lang nok.

På en normal tør bane eller en regnvåd bane vil mellemdistancefly af typen Airbus A321 og regionale CRJ900-jetfly ikke kunne benytte banen. Hvis der er sne på den 1.600 meter lange bane, så vil Airbus A320 samt Boeing 737-700 og Boeing 737-800 fly heller ikke kunne bruge banen.

Omdirigeres til andre lufthavne
Hos Københavns Lufthavn er man godt klar over at 1.600 meter er lige i underkanten.

”I vores dialog med flyselskaberne har vi lige netop fået den melding, at 1.600 meter ikke er nok. Derfor ser vi på muligheden for kun at forkorte banen til 2.000 meter,” forklarer Kasper Hyllested i dag til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn vil efter sommerferien præsentere resultatet af de undersøgelser.

En bane på 2.000 meter vil stadig ikke være lang nok til at widebody-fly som Airbus A330, Airbus A340, Boeing 787 og Boeing 777 vil kunne lande. De skulle i så fald omdirigeres til andre lufthavne i Nordeuropa.

Lukke i banens nordvestlige ende
Uanset hvor lang en forkortet tværbane bliver, så er det stadig Københavns Lufthavns intension at lukke for starter og landinger i banens nordvestlige ende. Det vil sige, at fly ikke kan lande på Bane 12 og starte på Bane 30, da ind- og udflyvningen dermed vil komme for tæt på den nye satellitterminal og forlængelsen af Finger B samt de fly, der gerne skulle stå parkeret ved standpladserne.

Så uanset hvor meget eller hvor lidt der tages af den nu 2.400 meter lange tværbane, så vil der også blive tale om en bane, som kun kan bruges til starter i retning mod Øresund og landinger fra øresundssiden. Det vil betyde, at det ikke kun vil være bestemte flytyper, der ikke kan benytte banerne, hvis vinden står i en bestemt retning, som i dag ville betyde, at man anvendte Bane 12 til landinger eller Bane 30 til starter. Det vil være alle flytyper.

Det er man ikke begejstret for hos lufthavnens største bruger, SAS, der står for knap 40 procent af trafikken i CPH. Her opfordrer man lufthavnen til helt at opgive den nuværende udbygningsplan, som involverer forkortningen og i sidste ende lukningen af tværbanen.

“Vi mener stadig, at det er nødvendigt at se på alternative udbygningsplaner, som muliggør en bevarelse og fuld udnyttelse af tværbanen. En forkortelse – uanset længde- vil gøre, at mange fly kun kan bruge banen for start og landing i én retning,” pointerer pressechef Mariam Skovfoged fra SAS.

Københavns Lufthavn har tidligere bedyret, at de skam har undersøgt mange forskellige udbygningsmuligheder. Men løsningen med at inddrage tværbanen og bygge i det nordvestlige hjørne er den eneste løsning, der vil give plads til 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn havde sidste år 29 mio. passagerer.

 

Relaterede artikler:

SAS: Fortsat problemer med ny tværbane-løsning

Naviair-advarsler om forkortet tværbane

CPH: Kun widebody-fly vil ikke kunne bruge kort tværbane

Flyselskab: Forkortet tværbane ubrugelig

CPH vil beholde en forkortet tværbane

Her er alternativerne til tværbane-lukning

x

Læs Også

Analyse: Hub-status i Københavns Lufthavn udfordret

En dugfrisk analyse fra lufthavnsorganisationen ACI Europe viser, at Stockholm og Oslo øger flyforbindelser med op til 51 procent, mens CPH går 30 procent tilbage.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Kapitalfonde har trukket syv milliarder ud af CPH

Den australske kapitalfond Macquarie har gennem mere end 11 års ejerskab af Københavns Lufthavne A/S dikteret, at hver eneste overskudskrone skal udloddes som udbytte.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Pilotstrejke kan ramme SAS-flyvninger om få uger

Cimber kan ikke blive enige med sine piloter om ny overenskomst. Første konfliktvarsel er afsendt fra FPU, og selskabets irske ejere er rasende.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.