Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union.

FPU vil hjælpe Ryanair-piloter

Flyvebranchens Personale Union opfordrer Ryanair-piloter til at henvende sig, hvis man ønsker hjælp og støtte i forbindelse med det spirende pilotoprør i Ryanair.

Dag for dag vokser antallet af Ryanair-piloter, der tilslutter sig det krav om lokale overenskomster, som piloter ved i første omgang 17 europæiske baser har formuleret i en henvendelse til Ryanairs driftsdirektør Michael Hickey.

Oprøret udspringer fra de store baser i Tyskland og Italien, og det er indtil videre officielt støttet af Ryanair-piloter på baserne i Belgien, Holland og Sverige.

Ryanair måtte i sommeren 2015 lukke selskabets danske baser efter at have lidt et nederlag i Arbejdsretten i forhold til, om LO-forbundene havde ret til at gennemføre en sympatikonflikt mod det irske lavprisflyselskab, der nægtede at indgå overenskomster for det flyvende personale med Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Selvom de danske baser i København og Billund ikke længere er aktive, så er der mange danske piloter ansat hos Ryanair, og dem står FPU klar til at hjælpe.

“FPU og vores advokat står naturligvis til rådighed for de piloter i Ryanair der har behov for rådgivning i den nuværende krise,” skriver FPU´s næstformand på sin private profil på LinkedIn.

Piloter ønsker professionel hjælp
At det vil være en modig beslutning af piloterne at søge hjælp hos FPU betyder da også, at fagforeningens ledelse ikke ønsker, at der skal være for meget opmærksomhed omkring dette forhold. Det er derfor en meget ordknap næstformand i den danske fagforening, at CHECK-IN.dk får i røret.

“Det er korrekt, at vi har opfordret Ryanair-piloter til at henvende sig til FPU, og hvad vi vil tale med dem om, det bliver i første omgang mellem dem og os,” lyder det kort og kontant fra Anders Mark Jensen.

De oprørske Ryanair-piloter, hvoraf flere kan kendes på et symbol med tre eller fire gule striber på deres Facebook-profiler, kæmper for at få etableret lokale overenskomster med Ryanair.

I et brev til driftsdirektør Michael Hickey, skriver repræsentanter for Ryanair-piloterne på de 17 europæiske basere, at man ønsker “implementering af regionale systemer med permanente lokale kontrakter for alle ansatte i henhold til de nationale love og regler.”

“Når de regionale systemer er sat op, forlanger vi forhandlinger om at få lavet nye kontrakt, der skal implementeres den 1. januar 2018,” hedder det endvidere i brevet til Ryanair.

Med opfordringen fra FPU til at søge hjælp hos dem, imødekommer man et af de vigtige ønsker i piloternes henvendelse til Ryanair.

“Piloter er ikke trænet til at være forhandlere. Vi ønsker at kunne bruge professionel bistand til vores forhandlinger.”

 

Relaterede artikler:

Ryanair krisen – dag for dag

Ryanair skærer ned i København

Løftet pegefinger fra EU-kommissær til Ryanair

Her er alle Ryanairs danske aflysninger (opd.)

x

Læs Også

SAS har fundet en ny Provence-lufthavn

SAS vil i i højsæsonen 2018 flyve tre gange om ugen til Provence-lufthavnen Toulon, der ligger mellem Cannes og Marseille på den franske riviera.

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.