Peter Høgh, lufthavnschef i Kangerlussuaq (Foto: Mittarfeqarfiit)

Fra Air Alsie til lufthavnschef

Den 62-årige Peter Høgh tiltræder den 1. marts som ny international lufthavnschef i Kangerlussuaq efter senest at have været ansat 23 år hos Air Alsie.

Efter 23 års ansættelse i Air Alsie valgte Peter Høgh sidste år at forlade det danske flyselskab, hvor han siden 2005 havde været direktør i det schweiziske datterselskab og før den tid salgs- og operationschef på basen i Sønderborg Lufthavn.

Nu venter der nye udfordringer for den 62-årige erfarne luftfartsmand, der 1. marts tiltræder som ny international lufthavnschef i Kangerlussuaq (Søndre Strømfjord, red.). Peter Høgh er opvokset i Illulissat og Nuuk, hvor han boede med sine forældre indtil 16 års alderen. Derfor er det en grønlandskender, der snart vil indtage chefstolen i den internationale lufthavn.

“Jeg har besøgt Grønland et par gange eller tre om året i mit tidligere job, og nu bliver det ligesom at komme hjem igen.  Som femårig lå jeg på hotellets (hotel Kangerlussuaq, red.) gange og legede med flyvemaskiner,” forklarer Peter Høgh til CHECK-IN.dk.

Karrieren i luftfarten startede i Lufthansa på Lufthansa Aviation Academy i Frankfurt, hvilket efterfølgende gav mulighed for en stilling som salgskonsulent hos Lufthansa i Aarhus, hvor det tyske flyselskab tidligere havde salgskontor. Herefter var Peter Høgh forbi W.B. Special Rejser (nu HRG, red.), før han i 1987 rejste til Grønland, hvor han i seks år var salgs- og trafikchef hos Air Greenland.

Vigtig for lokal økonomi
Det er ikke alene hjemlængsel til Grønland, der har fået Peter Høgh til at søge jobbet som international lufthavnschef. Der er også udfordringer i at stå i spidsen for Grønlands internationale lufthavn.

”For det første vil jeg gerne tilbage Grønland, men lige præcis dette her job tiltaler mig, da det har en kombination af drift og kommerciel udvikling. Det er perfekt for mig,” siger Peter Høgh, der bliver ansvarlig for en lufthavn med 95 ansatte.

I Kangerlussuaq bor der blot 500 indbyggere, og derfor er lufthavnen vigtig for den lokale økonomi samt udviklingen af turismen i området. Derfor er der også glæde hos Grønlands Lufthavne (Mittarferqarfiit, red.) over at have fået Peter Høgh på plads i chefstillingen.

“I Mittarfeqarfiit glæder vi os meget til samarbejdet med Peter, og vi ser frem til at stifte nærmere bekendtskab med hans store ledelseserfaring samt hans brede kendskab til luftfart,” lyder det i en pressemeddelelse.

Udover Air Greenlands rute til København samt flyvningerne ud til kysten, kommer der jævnligt fly forbi, der er nede at tanke i forbindelse med atlantflyvninger. Herudover er der også et stigende antal charterflyvninger til og fra lufthavnen i forbindelse med anløb af krydstogtskibe ved kystbyerne. Alene sidste år var der 36 krydstogtskibe med udskiftninger via Kangerlussuaq.

 

Relaterede artikler:

Air Greenland med A330 på Keflavik-rute

Milliardregning for banereparation i Kangerlussuaq

Ny direktør udpeget til Kalaallit Airport

Tre grønlandske lufthavne på tegnebrættet

x

Læs Også

Greenland Express til Billund med ny rute

Fra den 11. maj vil Greenland Express flyve direkte fra København og Billund til Kangerlussuaq og Narsarssuaq. Dermed er Aalborg blevet droppet som baselufthavn.

Air Greenland med flyvninger til Hamborg

I den kommende sommer vil Air Greenland gennemføre fem returflyvninger mellem Kangerlussuaq og Hamborg.

Atter sommerflyvninger fra Aalborg til Grønland

Air Greenland vender i sommeren 2015 tilbage med tre flyvninger mellem Aalborg og Kangerlussuaq. Ruten skal dog gå via København for at sikre passagergrundlaget.

Milliardregning for banereparation i Kangerlussuaq

Landingsbanen i Grønlands største lufthavn, Kangerlussuaq, er så beskadiget af permafrost, at en reparation i milliardklassen trænger sig på.

Air Greenland-fly forulykket i Ilulissat

Et Air Greenland-fly på vej fra Kangerlussuaq til Ilulissat havarerede for få timer siden under landingen. Air Greenland holder pressemødet kl. 19.00 i Nuuk.

Brask: Grønland skal være hub til Nordamerika

Greenland Express vil kopiere forretningsmodellen fra Icelandair og etablere et hub i Kangerlussuaq, der skal tiltrække turister til Grønland samt være trafikknudepunkt for mine- og olieindustrien.