Fra Asien-chef til Performance Consultant

Niels-Henrik Hansen har snart været 40 år i SAS. For 14 dage siden vendte han hjem til Skandinavien efter tre og et halvt års ophold i Bangkok. Fremover handler det om LEAN-projekter og Leadership i SAS.

Et kendt ansigt i rejse- og luftfartsbranchen har udskiftet de varme himmelstrøg i Thailand med det lunefulde danske vejr. Det er 57-årige Niels-Henrik Hansen, der atter er tilbage hos SAS i Danmark efter tre og et halvt år i den thailandske hovedstad.

Udover den fysiske flytning tilbage til Danmark er der også sket ændringer på visitkortet. Tidligere stod der “Director and General Manager, Southeast Asia, Australia and New Zealand“. Nu hedder det i stedet Performance Consultant.

Flytningen tilbage til Danmark er ikke sket på baggrund af præstationerne i jobbet i Bangkok. Men det kommer primært som en konsekvens af, at SAS sidste år valgte at nedlægge helårsruten fra København til Bangkok, hvorfor stationskontoret i den thailandske hovedstad blev lukket. I dag flyver SAS til Bangkok i vintermånederne, og operationen ledes i stedet af en samarbejdspartner i den thailandske hovedstad.

Selvom Niels-Henrik Hansen udtrykker glæde ved at være kommet tilbage til Skandinavien, peger han samtidig på nogle af de ting, som han vil komme til at savne fra sine år i den thailandske hovedstad.

“Det var enormt spændende at opleve en anden kultur og et andet salgsmiljø og derigennem få mulighed for at se tingene fra et asiatisk synspunkt og forstå hvilket kæmpe marked, som man befinder sig på. Vi taler om et marked på 750 mio. mennesker. Så finder man ud af, hvor stor verden er, og man får en relativ ydmyg tilgang til tingene,“ fortæller Niels-Henrik Hansen til CHECK-IN.dk.

Den 57-årige SAS-mand lægger ikke skjul på, at han vil komme til at savne kulturen i Thailand samt de mange thailandske venner, som han har fået.

“Thaier er enormt behagelige og meget omsorgsfulde. De er ikke vant til det samme som vi er i vores del af verden. Der er ingen klynkeri og en robusthed gennem religion og livsindstilling,“ siger SAS-direktøren.

Stiller krav om forandringsparathed
Første opgave for Niels-Henrik Hansen er et Performance Management-projekt i teknisk afdeling på basen i Københavns Lufthavn.

Som Performance Consultant skal Niels-Henrik Hansen medvirke til at implementere LEAN-processer i hele virksomheden, således at der kan blive lavet en struktureret beskrivelse af den måde, som man gør tingene på som et led i en effektiviseringsmodel.

“Hele LEAN-filosofien skal implementeres i SAS. Der køres LEAN-projekter og et såkaldt Performance Management/Leadership program. Det handler om ledelse – eller rettere Leadership og Management. Leadership har mere fokus på feedback og udvikling,“ forklarer Niels-Henrik Hansen om sin nye rolle i SAS.

Niels-Henrik Hansen har snart i 40 år været ansat i SAS og er et kendt ansigt hos rejsebureauer og de store rejseaktive virksomheder. Han startede som så mange andre som trafikelev. Dengang skrev kalenderen 1974, og siden 1984 har det udelukkende været lederstillinger. Mest kendt i den brede del af rejsebranchen blev Niels-Henrik Hansen i perioden fra 1995 til 2003, hvor han var ansvarlig for agent- og grupperejsesalget i Danmark samt fra 2003 til 2008, hvor det var virksomhederne, der fik glæde af kontakten med Niels-Henrik Hansen som Director Corporate Sales.

Før udnævnelsen til General Manager Southeast Asia i 2010 var Niels-Henrik Hansen to år forbi Cabin Operations and Inflight Services, mens han også på et tidspunkt var internt rekrutteret mangement trainee. I begyndelsen af 1990´erne havde den erfarne SAS-leder også forhandlingsansvaret for timelønsområdet.

“Jeg har berørt mange forskellige kulturer i virksomheden og har haft mulighed for at tage mange ting med mig, hvilket er en fordel. For som leder i SAS i dag bliver der stillet meget store krav til forandringsparathed,“ mener den kommende 40-års jubilar hos SAS.