EVA Air Boeing 747-400 (Foto: Aldo Bidini)

Fremrykker pensionering af Boeing 747

Taiwanesiske EVA Air er det femte flyselskab i løbet af to år, der sender jumbojetten på pension, og det sker to måneder tidligere end planlagt.

Sidste år tog både Air France og Cathay Pacific afsked den ikoniske Boeing 747 jumbojet. Tidligere har United Airlines og Delta Air Lines meddelt, at de sender selskabernes Boeing 747-fly på pension i 2017, og senest har taiwanesiske EVA Air også meldt sig på banen.

Oprindeligt var det planen, at EVA Air skulle udfase det sidste Boeing 747-400 passagerfly den 28. oktober i år, men selskabet har netop besluttet at fremrykke pensioneringen til den 20. august. Sidste flyvning med jumbojetten ventes at finde sted på rutenummer BR721 den 18. august fra Shanghai-Hongqiao til Taipei.

Når sidste flyvning med Boeing 747-400 hos EVA Air er gennemført, bliver det i første omgang Boeing 777-300ER fly, der skal erstatte jumbojetten.

EVA Air har i dag tre Boeing 747-400 passagerfly tilbage i flåden, men selskabet har gennem tiden beskæftiget i alt 12 passagerfly af denne type. Første jumbojet blev leveret til det taiwanesiske flyselskab den 10. november 1992, og flyet blev i november 2007 bygget om til en ren cargo-version. Flyet med registreringen B-16402 blev taget ud af drift den 17. september sidste år og står nu i Pinal Airpark og venter på at blive hugget op.

Syv europæiske 747-operatører
Boeing 747-flyet har altid været genstand for stor beundring og interesse fra flyspottere og andre med interesse i luftfart. I dag er det flytyper som Airbus A380, Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner, der ofte tager opmærksomheden i lufthavnene. Men om nogle år, når endnu flere 747-400´ere vil blive faset ud, vil opmærksomheden givetvis vende tilbage til juombojetten, der flyver hos Air China, Lufthansa og Korean Air i de nye Boeing 747-8 udgaver, som vil være på markedet mange år endnu.

I Europa er der blot syv flyselskaber tilbage, der beskæftiger Boeing 747-fly i passagerudgaven. Det er først og fremmest British Airways, Lufthansa, KLM og Virgin Atlantic. Herudover har franske Corsair, spanske Wamos Air og russiske Rossiya stadig jumbojets i flåden,

 

Relaterede artikler:

Næststørste Boeing 747-operatør pensionerer fly i 2017

Endnu et flyselskab udfaser Boeing 747

Air France tager afsked med Boeing 747

Boeing 747-400 prototype på museum

Første Boeing 747-400 på museum