Transportminister Hans Christian Schmidt skal på tirsdag vende tommelfingeren op eller nedad for Aarhus Kommunes planer om etablering af en ny storlufthavn.

Gammel kending ny luftfartsminister

Hans Christian Schmidt gør comeback som transportminister. Han har tidligere talt varmt for flyrute mellem Odense og Aalborg samt arbejdet for at få Air India til CPH.

Det kommer formentlig ikke til at tage Hans Christian Scmidt (V) mange dage at læse op på lektien og tage fat, efter at han søndag blev udnævnt til posten som transportminister i Lars Løkke Rasmussens nye regering. Sønderjyden var nemlig transportminister i lidt over halvandet år frem til at Helle Thorning og co. kom til magten i efteråret 2011. Hans Christian Schmidt er således den borgerlige politiker, der sidst har siddet i transportministerstolen.

Fra 23. februar 2010 til 3. oktober 2011 beklædte den læreruddannede Schmidt posten. I den periode arbejdede han blandt andet for at få Air India til at åbne en rute fra New Delhi til København. En tre-dages rejse til Indien i april 2011 med luftfart på dagsordenen blev dog aflyst med få dages varsel på grund af akutte problemer hos DSB, som ministeren var nødt til at tage sig af. Projektet med at få Air India til Københavns Lufthavn er stadig ikke blevet realiseret. Så måske en af ministerens første udenlandsrejser skal gå til verdens største demokratiske land for at tage ideen op igen.

Hans Christian Schmidt var også involveret i arbejdet med at få forenklet reglerne i lufthavnenes sikkerhedskontroller og få taget emnet op i EU-systemet.

Flyrute fra Odense
Hans Christian Schmidt var i valgkampen op til Folketingsvalget i september 2011 også på banen med en idé om at etablere en indenrigsflyrute fra Odense til Aalborg, så erhvervsfolk kunne slippe for at køre op og ned ad den trafikerede E45-motorvej.

”Jeg kunne forestille mig, at en flyrute Odense – Aalborg ville folk synes var interessant, fordi man så var fri for at ligge og køre op ad E45. Og det er meget belastende, både miljømæssigt og også økonomisk,” sagde Hans Christian Schmidt ifølge DR P4 Fyn ved et vælgermøde i Odense Lufthavn under valgkampen.

Det hedengangne danske flyselskab Muk-Air fløj i flere år ruteflyvning mellem netop Odense og Aalborg med små 7-9 personers Cessna-propelfly. Ruten fungerede primært som feed ind til Muk-Airs rute fra Aalborg til Oslo.

Ikke til at komme udenom
Hans Christian Schmidt kommer formentlig til at skulle se på den vækstplan for dansk luftfart, som Venstre kridtede banen op til i et vækstudspil under den netop overståede valgkamp. Planen var dog ikke nævnt i det regeringsgrundlag, som den nye regering præsenterede søndag.

Et emne, der ikke fyldte så meget på skrivebordet sidst Hans Christan Schmidt var transportminister, er arbejdsvilkårene i luftfarten. Knap fire år senere er det et emne, som ikke er til at komme udenom. Ikke mindst i kraft af hele polemikken mellem fagbevægelsen og Ryanair om overenskomst eller ej for Ryanairs personale på basen i Københavns Lufthavn.

Den netop afgåede transportminister Magnus Heunicke (S) tog emnet op på et enkelt møde med sine ministerkolleger i EU. Udover det var Heunickes interesse for luftfarten begrænset, vil de fleste sikkert mene. I slutningen af sin ministertid var Magnus Heunicke dog på besøg i Københavns Lufthavn for at besigtige forholdene i sikkerhedskontrollen efter sammenlægningen af indenrigs- og udenrigstrafikken.