Sæder i separat hvilemodul på ny A330-300E fly. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Gardinstrid kan udløse danske SAS-fyringer

Omkring 200 danske kabineansatte i SAS er blevet i overskud som følge af den såkaldte gardinstrid mellem SAS og kabinepersonalet over hvilemulighederne på fire langdistancefly.

SAS har nu endelig opgivet at indgå en permanent aftale med det danske kabinepersonales forening Cabin Attendants Union (CAU) om hvilemoduler på fem af SAS’ langdistancefly. Det betyder, at danske kabineansatte definitivt ikke kan arbejde på de fem langdistancefly, som blandt andet bruges på ruter fra Københavns Lufthavn og som ikke er udstyret med lukkede hvilemoduler. Modsat de øvrige langdistancefly, så har de fem fly kun et gardin mellem kabinepersonalets hvileområde og passagererne.

De fem fly er siden årsskiftet blevet bemandet med svenske og norske kabineansatte, mens danske ansatte så i stedet har bemandet visse europæiske og skandinaviske flyvninger fra Oslo og Stockholm. De svenske og norske kabineansatte skal nu bemande flyene permanent. Men da SAS samtidig har ansat nye kabineansatte i Norge og Sverige, er der ikke længere plads til de overskydende danske stewardesser og stewarder på flyvningerne til og fra Oslo og Stockholm.

Det har fået SAS til at varsle en reducering i antallet af kabineansatte på basen i Københavns Lufthavn. I en mail til de ansatte skriver SAS, at der bliver behov for omkring 200 færre kabineansatte.

”Vi bliver tvunget til at se på dimensioneringen i CPH, når langruteproduktionen ikke kan bemandes med kabineansatte fra CPH basen. Det betyder, at behovet for arbejdspladser på Københavnsbasen mindskes med omkring 200, og kan derfor føre til overtallighed i København,” skriver SAS-ledelsen den 28. april i en mail til de ansatte.

Ikke vilje til at indgå aftale
En midlertidig et-årig aftale om arbejdsvilkårene på de fem langdistancefly udløb ved årsskiftet uden at parterne var blevet enige om en ny permanent aftale. Efter flere måneders radiotavshed blev forhandlingerne genoptaget i foråret. I april sendte SAS sit endelige og sidste aftaleforslag til CAU, som CAU afviste.

”Forhandlingerne er derfor afsluttet, og SAS må forholde sig til den gældende overenskomst, hvor danske kabineansatte ikke kan flyve vores langruter med ombyggede Airbus A330 og Airbus A340-reserveflyet, selv hvis de ville, fordi CAU ikke har vilje til at indgå en aftale,” forklarer konstitueret pressechef i SAS, Anna Vibeke Nielsen, til CHECK-IN.dk.

Det er fire omkring 15 år gamle Airbus A330-fly, der blev ombygget og fik nye kabiner sidste år, samt et Airbus A340-reservefly, som SAS har leaset i seks år, som er stridens omdrejningspunkt.

Uacceptabel situation
Præcis hvor mange kabineansatte der bliver i overtal på basen i København ved SAS ikke endnu.

”Vi bliver nød til at tage konsekvenserne af denne ganske uacceptable situation og er derfor tvunget til at se på dimensioneringen på basen i København. Det er for tidligt at sige noget om det præcise antal, hvilket vi nu vurderer ud fra den fremtidige totale produktion ud af København, men det kommer til at betyde overtallighed i København,” fastslår Anna Vibeke Nielsen.

Hos Cabin Attendants Union maner formand Christa Ceré til besindighed.

“SAS har ikke indkaldt til overtalighedsforhandlinger. Så længe SAS ikke har meldt noget konkret ud, skal man passe på med at drage forhastede konklusioner,” siger Christa Ceré.

Relaterede artikler:

Ingen løsning på gardinstrid

Tiden rinder ud i gardinforhandlinger

SAS tager højde for fejlslagne gardin-forhandlinger

Disse fire sæder kan du ikke købe