IAE V2500-motor på A320-fly.

Gennemførte to flyvninger med beskadiget motor

Et Airbus A320-fly fra Wizz Air fløj to strækninger med en defekt motor efter en bird strike ved landingen i Kiev.

De såkaldte bird strikes (kollisioner mellem fugle og fly, red.) udgør til stadighed en stor fare for flysikkerheden. Men det er ikke altid, at det i første omgang er muligt at undersøge, hvorvidt en flymotors indre har taget skade ved nærkontakten med fuglene.

Det var således tilfældet for et Airbus A320-200 (HA-LYU, red.) fly fra Wizz Air, der 10. juli gennemførte en flyvning fra Køln til Kiev-Zhuliany lufthavnen i Ukraine, rapporterer Aviation Herald. På finalen under indflyvningen observerede piloterne i meget lav højde en flok fugle, men flyet landede uden indikationer på sammenstød med fugleflokken.

Ved en efterfølgende visuel inspektion af flyet var der tegn på, at der var suget fugle ind i den højre motor, dog uden at have forrettet alvorlige skader. I løbet af natten blev der foretaget en boroskopisk undersøgelse af motoren, hvorefter flyet blev frigivet til at flyve foreløbigt to sektorer, da nogle typer skader først kan konstateres efter at motoren har været i drift i nogle timer.

Flyet tog derefter på en rundtur fra Kiev til Larnaca, hvilket svarer til en flyvetid på tre timer hver vej. Efter at flyet landede i Kiev blev der foretaget en ny boroskopisk undersøgelse. Her viste det sig, at skaderne var af en sådan karakter, at det var nødvendigt øjeblikkeligt at skifte motoren. A320-flyet måtte derefter tages ud af trafik i 90 timer, inden det var klar til at komme  på vingerne igen.

Fulgte procedurerne
Den ukrainske havarikommission har indledt en undersøgelse af sagen, men der er angiveligt ikke noget at komme efter, da det lader til, at selskabet har fulgt procedurerne.

Vedligeholdelsesmanualen foreskriver nemlig, at hvis det ikke er muligt at fastslå en skade efter den første boroskop-undersøgelse og at piloterne ikke får fejlmeldinger, kan flyet frigives til flyvning i maksimalt 10 timer eller op til to sektorer, før der skal foretages en ny undersøgelse. Med Wizz Air-flyet blev skaden først synlig efter seks timers flyvning og to sektorer i luften.

 

Relaterede artikler:

KLM-jumbojet afbrød start efter birdstrikes

Aalborg-birdstrike skriver sig ind i historien

Tre fuglekollisioner i Schiphol Lufthavn

Bisværm tvang MD82-fly til sikkerhedslanding

Fugl fløj med Swiss til Zürich