Koncernchef Bjørn Kjos fra Norwegian (Foto: Norwegian/PR)

God fortælling om det høje norske spil

Anmeldelse: 1. september er det 10 år siden Norwegian gik i clinch med SAS. Velskrevet norsk erhvervsbog fortæller historien om Norwegians tilblivelse og ikke mindst topchef Bjørn Kjos.

Velvillig hjælp fra de norske konkurrencemyndigheder og ufrivillig hjælp fra SAS er nogle af de vigtigste årsager til, at Norwegians satsning på lavprisflyvninger kom i luften for 10 år siden. Det konkluderer erhvervsjournalist Jacob Trumpy i den nye bog “Høyt spill“, der handler om tilblivelsen af Norwegian.

Norwegians øverste direktør, Bjørn Kjos, er selskabets største aktionær og ansigtet ud ad til. Derfor handler bogen lige så meget om Kjos som den handler om Norwegian. Den tidligere jagerpilot pryder forsiden af bogen og inden i er der billeder af familien Kjos. Og som i en anden personbiografi får vi grundigt gennemgået Kjos’ barndom og ungdom, tiden i militæret og ønsket om at blive pilot. Kjos’ drøm bliver dog aldrig til noget, da SAS indfører et ansættelsesstop netop da Kjos søger ind til selskabet.

Derfor kaster han sig over jurastudierne og bliver i første omgang advokat for Norwegian Air Shuttle, der i midten af 1990’erne fløj for Braathens med Fokker 50-fly i Vestnorge. Da Braathens bliver købt af SAS i 2001 får SAS med ét slag kontrol med 90 procent af indenrigstrafikken i Norge. Med beredvillig hjælp fra de norske konkurrencemyndigheder får Kjos og Norwegian Air Shuttle stablet en operation på benene, hvor man fra 1. september 2002 begynder at konkurrere med SAS på de norske indenrigsruter.

Rå magt
Trumpy beskriver detaljeret og indlevende, hvordan Norwegian må kæmpe for livet i de første måneder og år. Hvordan Kjos med rå magt trumfer sin vilje igennem over for de øvrige ejere, og hvordan det lykkedes at holde de udenlandske investorer hen, selvom de ikke får det udbytte af deres investering, som de har sat næsen op efter.

Først i sommeren 2005 kan selskabet præsentere sorte tal på bundlinjen. To år efter selskabets hovedkulds entré på fondsbørsen i Oslo og et år senere end lovet over for de store udenlandske investorer.

Den røde tråd er fortællingen om de mange chancer, som Kjos og co. har løbet i den evige ambitiøse higen efter vækst og øget indtjening. Det skal hele tiden gå stærkere end stærkt og være mere og mere ambitiøst. Norwegian har spillet højt spil, og indtil videre er det gået godt.

Men Jacob Trumpy påpeger hvilke farer, der kan lurer i horisonten for et selskab og en topdirektør, der bare ikke kan lade være med at satse stort gang på gang. Senest med bestillingen af i alt 222 mellemdistancefly fra Boeing og Airbus og den meget omtalte langdistancesatsning, som dog stadig ikke har fået luft under vingerne.

“Høyt spill“ er en velfortalt og veldokumenteret beretning om fødslen af det lavpriseventyr, som om halvanden uge runder 10 år og som har påvirket både norsk og dansk luftfart samt SAS i allerhøjeste grad. Anbefalelsesværdig til alle med interesse for luftfart.

Jacob Trumpy: Høyt spill – Norwegians vei til himmels: kampene, sjansene og suksessen. Kagge Forlag, 2012. Udkom 6. august.