Foto: Andreas Krog.

Gode rammer hos Icelandair

ANMELDELSE: Flyet og underholdningssystemet trækker op hos Icelandair. Det gør personalet og serveringen ikke.

Om flyvningen
Flynummer: FI 204
Fra/til: Reykjavik – København
Flyselskab: Icelandair
Flytype: Boeing 767-300ER
Serviceklasse: Economy
Bagage: Håndbagage
Sæde: 14A

Før rejsen
Som formentlig et af de eneste større flyselskaber i verden, så har Icelandair ingen app. Så check-in blev foretaget på selskabets hjemmeside. Her kunne man vælge at få boardingkortet tilsendt via sms. Det valgte jeg, da jeg ofte foretrækker at have boardingkortet elektronisk og lige ved hånden i en af de applikationer, som man hurtigst kan komme til på ens telefon.

Men intet skete. Sms’en kom aldrig og jeg valgte i stedet at skrive boardingkortet ud, da jeg ankom til lufthavnen. Lidt spild af tid, da jeg ikke skulle checke bagage ind.

I lufthavnen
Reykajviks Keflavik-lufthavn er en travl myriade af især rygsækbærende og langsomt bevægende naturturister. Især tidligt om morgenen, hvor mange af Icelandairs fly til Europa afgår. En effektiv sikkerhedskontrol med gode lange bagagebånd, der ikke stopper – så man tilskyndes til at tage ens tøj, ur og tablet i en fart – får det dog til at glide elegant. Og personalet var da også jævnt flinke – taget i betragtning at klokken kun var lidt over seks om morgenen.

I stil med Københavns Lufthavn, så har man i Keflavik placeret en tax-free butik, som man skal ind i gennem for at komme til resten af lufthavnen. En tur, der blev gjort en smule nemmere af smagsprøver på islandsk gin og særdeles sødt og effektivt personale ved kasserne.

Airside mixes man som afrejsende passager med de mange transferpassagerer, som netop er landet fra USA og Canada. Bælgøjede mennesker, der ligesom en selv har brug for lidt morgenmad og en kop kaffe inden turen videre til Europa. Cafeteriaet i midten af lufthavnens shoppingområde bød på lækker yoghurt, frisk presset juice og kaffe til knap 100 kroner.

Boarding
Efter en længere gåtur ud gennem en lufthavn, som ikke overraskende står foran en større udvidelse, kom jeg frem til gate C32 og et menneskehav af rejsende til København, Oslo, Frankfurt og en række andre destinationer. Det store morgenfly-bytte med mange samtidige afgange satte sit præg på boardingområderne og gav blandt andet lange toiletkøer.

Boarding til Københavns-flyet startede dog allerede godt en halv time før afgang. Og de fleste passagerer strøg lige gennem gør-det-selv-boardingmaskinerne og ind i et fly, hvor personalet ikke magtede at sige pænt goddag og hvor anmelderen var tæt på at pådrage sig en mindre hjernerystelse i mødet med en nedslået hattehylde.

Widebody-fly på europæiske ruter er bare en fornøjelse. Foto: Andreas Krog.

Sædet og underholdningssystemet
Den smalle Boeing 757-flyver med kun en gang mellem sæderne dominerer Icelandairs flåde. Men de senere år har selskabet anskaffet sig fire større Boeing 767 fly med to midtergange. Det var et af de fly, som denne søndag morgen skulle transportere os til København. Og forskellen mellem en opsætning med tre sæder på den ene side af gangen og tre på den anden side af gangen til en 2-3-2 opstilling var enorm. En helt anden fornemmelse af rummelighed – og masser af plads til håndbagagen i hattehylderne. Det hjalp nok også på det, at sædet ved siden af var tomt.

Et ganske fornuftigt sæde med 32 tommers benplads – som man også finder det i Icelandairs Boeing 757-fly og hos mange andre selskaber.

Når man flyver indenfor Europa, så er man ofte henvist til ens egen underholdning. Men da Icelandairs fly også bruges på selskabets USA- og Canada-flyvninger, så er flyene udstyret med ”inflight entertainment systems” med personlige tv-skærme i stoleryggen foran en. Det gælder både for Boeing 767 og Boeing 757. Og hatten af for udvalget film. Her var både helt nye film og James Bond-filmen ”Skyfall” og Hollywood-successerne ”Independence Day” og ”Love actually”.

Med en flyvetid på omkring tre timer er der lige akkurat tid til at se selv de længste film. Og kommer man for sent i gang til at kunne nå at se filmen til ende, så gør systemet venligt en opmærksom på det. Bestræbelserne på at nå at se ”Skyfall” til ende blev dog besværet af lidt for mange højtalerannonceringer, som satte filmen i stå midt i de mest heftige action-scener. Det er dog nemt at spole frem og tilbage i filmen ved at røre på skærmen. Det fungerer særdeles præcist.

Tv-serier og lydbøger er også en del af udvalget i underholdningssystemet sammen med en særlig børnesektion med malebog, musik, tv og film. For fly-feinschmekerne er der desuden mulighed for at se en spændende lille syv minutter lang film om dengang Icelandairs datterselskab Loftleidir landede med et Boeing 757-fly på Antarktis.

Icelandair har trådløst internet ombord på sine fly. Men hvis ikke man rejser på Saga Class eller er Saga Gold-medlem, så koster det omkring 30 kroner per flyvning.

Et lille glas cola. Det var hvad det kunne blive til. Foto: Andreas Krog.

Måltider og service
Det hele var dog ikke fryd og gammen. Som rejsende på Economy hos Icelandair er man henvist til at købe mad, mens selskabet er så venlig at byde på et enkelt glas sodavand, juice, the eller kaffe. Og i bogstaveligste forstand kun ét glas. Når man eksempelvis beder om en cola, så får man et lille plastikglas med omkring 2 deciliter cola. Dåsecolaen og det resterende indhold beholder stewardessen i serveringsvognen og bruger i glasset til den næste cola-hungrende passager. Ikke noget med at give en dåsen. En anelse nærig fremgangsmåde.

Ankomst
Icelandair befinder sig normalt i den nederste halvdel, når Flightstats laver opgørelser Europas mest punktlige flyselskaber. Men god rygvind og en stille lørdag eftermiddag uden særligt mange fly under indflyvning til Københavns Lufthavn, var medvirkende til at flyet uhyre nænsomt og næsten umærkeligt satte hjulene ned på Amager og var fremme ved gaten godt 20 minutter før tidsplanen. De to midtergange gjorde det lettere at få passagererne hurtigt ud. Dog ikke hurtigere end at der var tid til at sige pænt farvel til chefpurseren. Hun havde taget opstilling ved døren, men var for fordybbet i vigtige dokumenter til selv at kunne sige farvel og tak.

Samlet bedømmelse
Rammerne i form af lufthavn, fly og underholdningssystem var gode. Men nærighed med drikkevarerne og uoplagt personale, der havde glemt smilet hjemme på vulkanøen, trækker det samlede resultat ned.

Om flyvningen Flynummer: FI 204 Fra/til: Reykjavik - København Flyselskab: Icelandair Flytype: Boeing 767-300ER Serviceklasse: Economy Bagage: Håndbagage Sæde: 14A Før rejsen Som formentlig et af de eneste større flyselskaber i verden, så har Icelandair ingen app. Så check-in blev foretaget på selskabets hjemmeside. Her kunne man vælge at få boardingkortet tilsendt via sms. Det valgte jeg, da jeg ofte foretrækker at have boardingkortet elektronisk og lige ved hånden i en af de applikationer, som man hurtigst kan komme til på ens telefon. Men intet skete. Sms'en kom aldrig og jeg valgte i stedet at skrive boardingkortet ud, da jeg…

Bedømmelse

Total bedømmelse

Oversigt :
Plus:Rummeligt fly, god underholdningsudbud

Minus: Uoplagt personale og tilbageholdenhed med drikkevarerne.

x

Læs Også

(DK) Director of Sales til Københavns nye prestige hotel

  Ønsker du at være med på en spændende rejse og være en del af ...

Vækstdirektør stopper i SAS

Norske Eivind Roald, der tidligere var kommerciel koncerndirektør i SAS, forlader det skandinaviske flyselskab til fordel for et job i en svensk kapitalfond.

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

Endnu en sæson med usikkerhed om Delta-flytype

Delta Air Lines ser foreløbigt ud til at skulle benytte 226-sæders Boeing 767-300ER på sommerruten mellem New York-JFK og København.

Dansk selskab køber nye Bombardier-fly

Det Billund-baserede flyleasingselskab Nordic Aviation Capital har underskrevet en aftale med Bombardier om køb af to nye Q400-fly.

Emirates investerer i hurtigere WiFi

Kunderne hos Emirates kan se frem til internethastigheder på helt op til 50 megabit, når det mellemøstlige flyselskab får leveret de nye Boeing 777X-fly i 2020.