Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Gør klar til ruteflyvning fra Skandinavien til Sydafrika

Danmark, Norge og Sverige skal i begyndelsen af marts mødes med de sydafrikanske myndigheder for at modernisere den gældende luftfartsaftale.

Det er snart 15 år siden, at daværende trafikminister Jacob Busti (S) på vegne af Regeringen Poul Nyrup Rasmussen IV underskrev en bilateral luftfartsaftale mellem Danmark og Sydafrika.

Nu er tiden inde til at modernisere aftalen, der i mellemtiden ikke har kastet meget rutetrafik af sig. Den 1. og 2. marts møde repræsentanter fra de tre skandinaviske regeringer således med de sydafrikanske myndigheder med henblik på at få ændret aftalen fra den 11. september 2001.

Den nugældende aftale har nogle uhensigtsmæssige kapacitetsbegrænsninger, som kommende skandinaviske operatører ønsker at få fjernet.

I aftalen hedder det, at et udpeget skandinavisk flyselskab kan flyve fra alle punkter i Skandinavien til alle punkter i Sydafrika. Begrænsningen er dog, at der maksimalt må flyve fem gange om ugen med et eller flere flyselskaber udpeget af de skandinaviske regeringer samt fem gange om ugen med selskaber udpeget af Sydafrika.

Kræver fly med lang rækkevidde
Hos SAS og Norwegian er der en klar interesse i at kunne betjene Sydafrika direkte fra Skandinavien. Med de nuværende A330 og A340-fly er der hos SAS begrænsninger i forhold til rækkevidden, hvorfor Sydafrika angiveligt først vil være en potentiel destination fra 2018, når de nye A350-900 XWB langdistancefly indfases.

Derimod har Norwegian gode muligheder for at få Sydafrika på rutekortet allerede fra vintertrafikprogrammet 2016/17, da selskabet modtager det første Boeing 787-9 Dreamliner-fly i slutningen af februar måned. Dette fly vil være velegnet til en rute til Sydafrika, hvor afstanden fra København alene er på omkring 9.200 kilometer, hvilket er mere end på ruterne til San Francisco og Tokyo.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos har flere gange nævnt Cape Town og Durban som potentielle destinationer fra Skandinavien, så snart den rigtige flykapacitet er til stede. Derfor kan en moderniseret luftfartsaftale med Sydafrika blive aktuel førend man aner det.

“Med 30 Boeing 787-9 Dreamlinere i bestilling og en langdistanceflåde på 38 Dreamlinere i 2020 kommer Norwegian til at åbne mange nye langdistanceruter i fremtiden. Mange destinationer, som i dag er uservicerede fra eksempelvis Københavns Lufthavn er interessante for os, heriblandt Sydafrika,“ bekræfter informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Fra Københavns Lufthavn er der et trafikgrundlag på omkring 25.000 passagerer til Johannesborg og 20.000 til Cape Town. Fra Stockholm er der også et potentiale på over 20.000 passagerer til Johannesborg.