Greenland Express får bulgarsk hjælp

Med hjælp fra et bulgarsk flyselskab agter Greenland Express i næste uge at genoptage flyvningerne mellem Danmark og Grønland efter 10 måneders pause.

Efter omkring 10 måneders pause agter Greenland Express igen at få luft under vingerne og starte passagerflyvning mellem Grønland og Danmark i et forsøg på at bryde Air Greenlands monopol på ruten.

Efter planen skal Greenland Express gå i luften igen onsdag den 15. juli. Denne gang skal det efter planen være med et bulgarsk Airbus A319-fly.

Sidste års omkring tre måneder lange operation fra midten af juni til midten september fik Greenland Express hjælp fra hollandske Denim Air til at gennemføre. Greenland Express er nemlig selv et såkaldt virtuelt flyselskab uden en egentlig driftstilladelse til selv at operere fly.

Derfor havde Greenland Express hyret Denim Air ind til at stå for selve flyvningerne med et Fokker 100-fly malet i Greenland Express’ farver. Parterne havde dog svært ved at komme overens omkring forventningerne til driftsstabilitet og betaling. I flere tilfælde faldt tvister mellem Greenland Express og Denim Air først på plads få timer før afgang.

Namibia og Portugal
Nu har Greenland Express været helt i Bulgarien og fundet flyselskabet BH Air, der har et Airbus A319-fly, som de efter planen skal operere for Greenland Express på ruter fra Billund og København til Narsarsuaq og Kangerlussuaq.

Airbus A319-flyet har længere rækkevidde og er i stand til at medføre flere passagerer og mere fragt end Fokker 100-flyet var. BH Airs eneste Airbus A319-fly har registreringen LZ-AOA og er godt otte år gammelt. Det startede sin karriere hos airberlin og har blandt andet fløjet for den bulgarske regering samt i Namibia, Myanmar og Portugal.

Undgå flere skuffelser
Greenland Express skulle oprindeligt have været i luften i torsdags, den 2. juli, med de første flyvninger fra Billund til Narsarsuaq. Men dagen før var selskabet nødt til at udskyde ruteopstarten til den 15. juli. Ifølge Greenland Express, så skyldtes det træghed hos den danske trafikstyrelse.

”Greenland Express modtog først mandag i denne uge de sidste nødvendige tilladelser fra Trafikstyrelsen, som dermed har beregnet sig en samlet sagsbehandlingstid på mere end fem måneder. Trods store anstrengelser var det desværre ikke muligt at konfirmere finansiering, handling aftaler, leasingkontrakter m.v. på de tre hverdage, der var til rådighed fra de endelige godkendelser kom i hus, og til første flyvning var programsat den 2. juli,” skrev selskabet i en pressemeddelelse onsdag den 1. juli.

”Sat i en situation hvor der var skabt usikkerhed om, hvorvidt vi kunne flyve som planlagt i de første uger, har vi valgt at gennemføre aflysninger tilstrækkeligt mange dage frem i tiden til, at vi kan undgå flere skuffelser for vores gæster,” udtalte Gert Brask, direktør for Greenland Express i pressemeddelelsen.

LZ-AOA fra BH Air, da flyet opererede for TAP Air Portugal. Foto: Alec Wilson / Wikimedia Commons.