Greenland Express forhandler interline-aftaler

Det dansk-grønlandske luftfartsprojekt Greenland Express har nu skrevet kontrakt om bookingsystem og er ved at forhandle interline-aftaler. Flyselskabet forventes dog tidligst at komme i gang den 1. august.

Der er stadig mange hurdler, der skal overvindes, førend det virtuelle flyselskab Greenland Express kan flyve premiereturen fra Aalborg til Kangerlussuaq. Selskabet venter i øjeblikket på svar på slotansøgninger til de lufthavne, som man ønsker at beflyve. Der er tale om de to grønlandske lufthavne, Narsarssuaq og Kangerlussuaq, islandske Keflavik samt endelig København og Aalborg.

Herudover afventer også endelige tilladelser fra Grønlands Selvstyre og Trafikstyrelsen. I mellemtiden har Greenland Express netop underskrevet en aftale med WorldTicket, der skal danne grundlag for selskabets elektroniske salgsplatform. Gennem WorldTicket vil Greenland Express blive tilgængelig i CRS-reservationssystemerne Amadeus og Galileo.

Samtidig har Greenland Express erkendt, at det er vigtigt at etablere et samarbejde med andre flyselskaber, der kan føde trafik til Aalborg og Keflavik, hvor meget af trafikken vil passerere. Derfor forhandles der lige nu med flere netværksselskaber.

“Jeg har allerede mødeaftaler med flere flyselskaber, som vi håber kan levere fødetrafik til Aalborg og Keflavik,“ siger administrerende direktør Neil Nagarkar.

Han vil ikke komme nærmere ind på, hvilke selskaber, at der er tale om. Men målet er at tiltrække rejsende fra Tyskland, Holland og Storbritannien. Et godt gæt ville være en interline-aftale med KLM, der flyver tre gange dagligt fra Amsterdam til Aalborg, og til Keflavik var det heller ikke utænkeligt, at Delta Air Lines kunne være inde i billedet med rejsende fra USA, der gerne vil besøge Grønland.

Ingen aftaler med Air Greenland
Derimod forventer Greenland Express ikke at kunne etablere interline-agreement med Air Greeland, som bliver hovedkonkurrent.

“Passagerene rejser på separate billetter, så vi har egentlig ikke brug for en interline-aftale med Air Greenland. Vi har tilpasset vore flyafgange efter indenrigstrafikken til og fra kystbyerne. Vi vil måske forsøge at købe et større antal sæder på udvalgte Air Greenland-flyvninger,“ siger Neil Nagarkar.

Han er samtidig opmærksom på, at passagererne kan risikere selv at måtte afholde ekstra omkostninger til overnatning og måltider, hvis vejrliget forhindrer Air Greenland i at flyve passagerer fra Kangerlussuaq ud til kysten, hvis de er ankommet med et Greenland Express-fly.

“Vi vil skrive disse regler tydeligt i vore betingelser, så passagerene ikke risikerer at få sig nogle ubehagelige overraskelser.“

Forventet opstart i august
Tidligere havde Greenland Express en forventning om opstart den 1. juli eller senest den 15. juli. Nu hedder det i følge Neil Nagarkar den 1. august eller senere i august måned.

“Vi har skaffet et Airbus A319-fly med 140 sæder, og det skal flyve året rundt på ruten. Der flyves seks dage i sommerhalvåret og kun fem dage i vinterhalvåret,“ siger Neil Nagarkar.

Han oplyser også, at ruten har et meget stort cargo-potentiale, der på sigt vil betyde, at indtægerne vil fordele sig ligeligt mellem passagerer og fragt. Der forventes at kunne medbringes mellem 5 og 10 tons fragt per flyvning afhængig af, hvor mange passagerer der er booket på de enkelte flyvninger.