Fokker F-100 fly fra Denim Air i Aalborg Lufthavn.

Greenland Express på vej ind i Rejsegarantifonden

Greenland Express håber på at kunne gå i luften igen i slutningen af november. Nu vil selskabet være et dansk aktieselskab og medlem af Rejsegarantifonden.

Ideen om at starte et flyselskab, der kan tage konkurrencen op med Air Greenland på flyvninger fra Danmark til Grønland lever stadig hos iværksætteren Gert Brask og en kreds af investorer bag selskabet Greenland Express.

Selskabet gik i luften med flyvninger fra Aalborg via København og Keflavik på Island til Kangerlussuaq og Narsarsuaq på Grønland i juni i år. Men efter få måneders operation indstillede selskabet i september sine operationer for at reorganisere sit setup. Det handlede blandt andet om at få skiftet bookingsystem og få etableret en mere robust driftsorganisation.

Og nu er selskabet så langt i arbejdet, at man snart forventer at kunne gå på vingerne igen.

”Vi er ved at teste den nye hjemmeside og det nye bookingsystem. Det regner vi med at være færdige med om halvanden uge. Vi arbejder henimod at gå i luften i slutningen af november eller starten af december, da vi har en del forhåndsbestillinger til den periode,” siger Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Lykkes det ikke, så vil selskabet vente til sommerfartplanens ikrafttræden i marts næste år.

Øge kundernes tillid
Selskabet bag Greenland Express har tidligere været registreret som et anpartsselskab på island. Nu er man ved at etablere sig som et dansk aktieselskab. Desuden er det planen at blive medlem af Rejsegarantifonden. Et træk, der skal være med til at øge kundernes tillid til selskabet.

Greenland Express er et såkaldt ”virtuelt flyselskab”, der ikke selv har tilladelse til at operere fly. Derfor har hollandske Denim Air indtil nu opereret et Fokker 100-fly for Greenland Express. Der har dog været visse kurre på tråden mellem Greenland Express og Denim Air. Desuden har det ikke været optimalt, at flyet har skulle lande på Island. Det har givet ekstra lang rejsetid.

Derfor har Greenland Express også brugt time-out’en på at finde en anden operatør, der har et fly, der ville kunne flyve direkte mellem København og Grønland. Hvad det ender med, er ikke afgjort endnu.

”Vi ved ikke endnu, om Denim Air stadig skal flyve for os. Vi forhandler også med et andet selskab,” forklarer Gert Brask.