Greenland Express-projekt er kuldsejlet

Gert Brasks samarbejde med investorerne bag Greenland Express Ltd. er ophørt med øjeblikkelig virkning. Dermed er projektet midlertidigt kuldsejlet, men den driftige luftfartsiværksætter giver ikke op.

I denne uge skulle Greenland Express have offentliggjort tider og priser for selskabets flyvninger fra Danmark til Grønland via Island.

Men projektet er kuldsejlet i sidste øjeblik. Luftfartsiværksætter Gert Brask oplyser, at Greenland Express har stoppet ethvert samarbejde med Silger Tiger Aviation og Delta Capita, der var investorer og rådgivere bag projektet.

Neil Nagarkar, der er direktøren i det engelske selskab Greenland Express Ltd. er fritstillet med øjeblikkelig virkning og selskabet lukkes ned med det samme,“ skriver Gert Brask.

Bestræbelserne på at få Greenland Express i luften vil fortsætte under Greenland Express Holdíng, der kontrolleres af Gert Brask, og denne vil sammen med nye investorer fortsætte samarbejdet med Denim Air og forsøge at få projektet klartsidst på året, formentlig i oktober eller november måned.

“Vi skal selvfølgelig stærkt beklage denne yderligere forsinkelse af vores opstart. De kom ikke med penge som aftalt, og jeg har betalt det der skyldes nu, og så har vi lukket Greenland Express Ltd. i London,“ fortæller Gert Brask til CHECK-IN.dk.

Mangler arktisk licens
Udfordringen er lige nu, at Denim Air mangler en såkaldt arktisk licens for at kunne få tilladelse til at flyve til og fra Grønland. Den vil kunne erhverves i løbet af de kommende uger, hvorefter Gert Brask sammen med de nye investorer vil indsende en ny ansøgning til Trafikstyrelsen.

Gert Brask er naturligvis ærgerlig over, at han har været med til at skabe nogle forventninger hos potentielle rejsende mellem Grønland og Danmark, som ikke umiddelbart vil kunne blive indfriet.

“Nu har jeg dummet mig nok, og fremover vil jeg bruge en advokat til alt omkring dette projekt,“ konkluderer administrerende direktør Gert Foged Brask fra Greenland Express Holding.