Hård landing kan have ført til grønlandsk ulykke

Det kan meget vel have været en hård landing, der i januar førte til, at et Air Greenland-fly gled ud over en skrænt i Ilulissat.

Den 29. januar gled et Dash-8 fly fra Air Greenland ud over en skrænt og 10 meter ned efter at flyet var landet i Ilulissat-lufthavnen på Grønland. Ved landingen knækkede det venstre landingsstel sammen og fik flyet til at kurre 389 meter henad banen inden det gled udover banens venstre side og udover skrænten.

Havarikommissionen offentliggjorde fredag en foreløbig redegørelse om ulykken, hvor flyet blev totalskadet men ingen af de 12 passagerer og tre besætningsmedlemmer kom noget alvorligt til.

Sikkerhedsbolt knækkede
Kommissionens foreløbige undersøgelser tyder på, at det sandsynligvis var en hård landing, der resulterede i at landingsstellet knækkede sammen. Selve kollapset blev nemlig udløst af, at en særlig sikkerhedsbolt knækkede. Og det er netop hvad den er konstrueret til at gøre ved en hård landing, hvor understellet kollapser på grund af den kraft det rammer landingsbanen med.

For at understellet ikke skal rive flyets vingebeslag af, så er det ”hængt op” i sikkerhedsbolten. Ved at bolten knækker undgår man, at vingen og vingens indbyggede brændstoftanke bliver beskadiget af det kollapsende understel. Sikkerhedsbolten, som i fagsprog kaldes en ”fuse pin”, er et krav på understel til alle kommercielle flyvemaskiner.

Under indflyvningen til Ilulissat var der vindstød på op til 20 meter per sekund og sidevind på 12 meter per sekund.

Havarikommissionen fortsætter nu sit tekniske og operative undersøgelsesarbejde. Og Air Greenland bistår kommissionen i det omfang, det er nødvendigt og afventer den endelige redegørelse indeholdende konklusioner og årsager til havariet.

Flyet fotograferet efter ulykken. Foto: Havarikommissionen.