Airbus A321 fra Finnair i Helsinki Lufthavn. (Foto: YLE)

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Den finske havarikommission undersøger en hændelse fra sidste uge i Helsinki Lufthavn, hvor en instruks fra en flyveleder blev afvist af en Finnair-pilot.

Fredag den 28. oktober opstod der i Helsinki Lufthavn en hændelse, som den finske havarikommission har indledt en undersøgelse af. Der var indblandet et fly fra henholdsvis Finnair og SAS.

Et A321-200 fly (registrering OH-LZB, red.) fra Finnair var som rutenummer AY841 på vej ad taxivej D  mod startbane 22R for at flyve til Amsterdam. Undervejs skulle A321-flyet krydse bane 22L omkring 1.050 meter nede ad banen, og flyvelederen i lufthavnens kontroltårn gav tilladelse til at krydse banen,

Men samtidig var et ankommende fly på den afsluttende finale til landing på bane 22L, som Finnair-flyet skulle krydse. Det var et CRJ900-fly fra SAS (registrering OY-KFB) opereret af Cimber som rutenummer SK1706 fra København. SAS flyet befandt sig i en højde på 800 fod (244 meter, red.) på den sidste del af indflyvningen, da piloterne i Finnair-flyet fik øje på det ankommende SAS-fly.

Herefter kaldte piloterne op til flyveledelsen og meddelte, at man ikke ønskede at krydse bane 22L, før SAS-flyet var landet.

Alvorlig hændelse
Undersøgelsen fra den finske havarikommission ventes blandt andet at klarlægge præcist, hvor langt inde i indflyvningsforløbet, at SAS- flyet befandt sig, og dermed hvor lang tid Finnair-flyet havde til at krydse banen før SAS-flyet landede.

Helsinki Lufthavn har tre baner og generelt masser af kapacitet til af afvikle omkring 600 operationer per dag. Anderledes ser det ud i eksempelvis Heathrow Airport ved London, hvor lufthavnen har over 1.200 daglige operationer med større fly fordelt på blot to baner. Her må man ofte benytte sig af at lade flyene krydse banerne, mens andre fly er tæt på landing. Det ser man også i mange andre storlufthavne i Europa, hvor kapaciteten er presset

Onnettomuustutkintakeskus – som er det ikke særligt mundrette navn for den finske havarikommission – har i forbindelse med undersøgelsen klassificeret sagen som en “alvorlig hændelse”.

 

Relaterede artikler:

Kritik af SAS-piloter efter uheld i Oslo

Havarikommissionen skal undersøge SAS-uheld

Havarikommissionen frikender SAS

x

Læs Også

Tredje ikke-skandinaviske crewbase til SAS-fly

CityJet er ved at opbygge to baser i Baltikum til operationer med SAS-fly, og nu er en tredje base udenfor Skandinavien på vej.

Pilotformand: SAS oplever os som et problem

Formanden for Dansk Pilotforening oplever, at SAS betragter sine erfarne piloter som et problem og ikke en løsning til selskabets fortsatte udvikling.

Totalskadet SAS-fly blev øvelsesfly i CPH

Greenlineren i Københavns Lufthavn har tidligere på året fået selskab af skroget fra et Bombardier CRJ900-fly, der tidligere har tilhørt SAS.

Nordica overtager SAS-fly

Det estiske flyselskab Nordica har for nylig overtaget to Bombardier CRJ900-fly, der har været beskæftiget af Cimber på vegne af SAS.

Overhaler SAS og Norwegian på indtjening

Finnair har præsenteret et halvårsresultat før skat på 548 mio. kroner, og har således klaret sig bedre end SAS og Norwegian, der begge kom ud med store underskud.

Nyrenoveret SAS-lounge i New York

Med et samlet areal på 440 kvadratmeter og et nyt serveringsområde, er SAS Lounge i Newark Liberty International Airport klar til at tage imod gæsterne.