Airbus A321 fra Finnair i Helsinki Lufthavn. (Foto: YLE)

Hændelse med fly fra SAS og Finnair undersøges

Den finske havarikommission undersøger en hændelse fra sidste uge i Helsinki Lufthavn, hvor en instruks fra en flyveleder blev afvist af en Finnair-pilot.

Fredag den 28. oktober opstod der i Helsinki Lufthavn en hændelse, som den finske havarikommission har indledt en undersøgelse af. Der var indblandet et fly fra henholdsvis Finnair og SAS.

Et A321-200 fly (registrering OH-LZB, red.) fra Finnair var som rutenummer AY841 på vej ad taxivej D  mod startbane 22R for at flyve til Amsterdam. Undervejs skulle A321-flyet krydse bane 22L omkring 1.050 meter nede ad banen, og flyvelederen i lufthavnens kontroltårn gav tilladelse til at krydse banen,

Men samtidig var et ankommende fly på den afsluttende finale til landing på bane 22L, som Finnair-flyet skulle krydse. Det var et CRJ900-fly fra SAS (registrering OY-KFB) opereret af Cimber som rutenummer SK1706 fra København. SAS flyet befandt sig i en højde på 800 fod (244 meter, red.) på den sidste del af indflyvningen, da piloterne i Finnair-flyet fik øje på det ankommende SAS-fly.

Herefter kaldte piloterne op til flyveledelsen og meddelte, at man ikke ønskede at krydse bane 22L, før SAS-flyet var landet.

Alvorlig hændelse
Undersøgelsen fra den finske havarikommission ventes blandt andet at klarlægge præcist, hvor langt inde i indflyvningsforløbet, at SAS- flyet befandt sig, og dermed hvor lang tid Finnair-flyet havde til at krydse banen før SAS-flyet landede.

Helsinki Lufthavn har tre baner og generelt masser af kapacitet til af afvikle omkring 600 operationer per dag. Anderledes ser det ud i eksempelvis Heathrow Airport ved London, hvor lufthavnen har over 1.200 daglige operationer med større fly fordelt på blot to baner. Her må man ofte benytte sig af at lade flyene krydse banerne, mens andre fly er tæt på landing. Det ser man også i mange andre storlufthavne i Europa, hvor kapaciteten er presset

Onnettomuustutkintakeskus – som er det ikke særligt mundrette navn for den finske havarikommission – har i forbindelse med undersøgelsen klassificeret sagen som en “alvorlig hændelse”.

 

Relaterede artikler:

Kritik af SAS-piloter efter uheld i Oslo

Havarikommissionen skal undersøge SAS-uheld

Havarikommissionen frikender SAS

x

Læs Også

SAS fejlede med sin “lavprisdræber”

I halvandet år forsøgte SAS med Snowflake-konceptet at imødegå konkurrencen fra lavprisflyselskaberne. Operationen mislykkedes, hvilket hjalp Norwegian frem.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.

Udramatisk SAS-sikkerhedslanding i Gdansk

Et Airbus A319-fly fra SAS sikkerhedslandede i går morges i Gdansk Lufthavn få minutter efter starten som følge af meldinger om røg i kabinen.

Minister: Mere af CPH’s shoppingoverskud skal bruges på luftfart

Københavns Lufthavn har de senere år ikke brugt en eneste krone af sit overskud fra butikker og parkeringshuse på lufthavnsdrift. Det vil transportministeren lave om på.

Ærgrelse over læk af konfliktvarsel

CityJet er ærgerlig over, at en intern mail om FPU´s konfliktvarsel mod Cimber havnede hos pressen. SAS holder sig klar til at hjælpe passagererne, hvis strejken bliver en realitet.

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.