Handlingselskab i CPH rekonstrueret (opd.)

Et lille handlingselskab i Københavns Lufthavn er blevet rekonstrueret efter længere tids økonomisk stormvejr og uenighed i ejerkredsen.

Da SAS i 2014 frasolgte sine flyrengøringsaktiviteter i SAS Ground Handling i Københavns Lufthavn til franske Sodexo, fik Sodexo monopol på rengøring af fly i Københavns Lufthavn.

Det ville det nystartede dansk selskab Europe Handling i 2015 lave om på.

”Step et er at komme ind på markedet for flyrengøring i Københavns Lufthavn og få en andel af det,” fortalte Jan Skelskov, direktør for Europe Handling, i juni 2015 til CHECK-IN.dk.

Firmaet havde på det tidspunkt landet den første kunde i form af amerikanske Delta Air Lines. Selskabet havde budt på kontrakter med andre flyselskaber, ligesom de på sigt havde mod på andre opgaver end rengøring af fly.

Tilføre kapital
De første leveår gik det ikke så godt for selskabet. I årsregnskabet for perioden fra 1. juli 2015 til 30. juni 2016 skriver revisoren:

”Selskabet har været ude af stand til at indfri væsentlige, forfaldne lån og skyldig moms og A-skat,”

Virksomheden fik i det regnskabsår et underskud på knap seks mio. kroner. Ejerne havde dog ikke mulighed for at komme op med friske penge.

”Selskabet har tabt mere end 50 % af selskabskapitalen. Selskabets nuværende ejere har ikke mulighed for at tilføre selskabet yderligere kapital til helt eller delvist at retablere kapitalgrundlaget,” skriver Europe Handling i årsregnskabet for 2015/2016.

Fortsat drift
Derfor gik man på jagt efter nye investorer.

”Selskabets ledelse undersøger mulighederne for tilførsel af midler fra långivere og/eller andre investorer til sikring af selskabets fortsatte drift. På tidspunktet for regnskabsaflæggelse er dette uafklaret, hvorfor selskabets fortsatte drift er meget usikker. Det er dog ledelsens vurdering, at en afklaring kan opnås, hvorfor ledelsen har valgt at aflægge regnskabet under forudsætning af fortsat drift,” fremgår det af regnskabet.

I ejerkredsen opstod der desuden uenighed om den fremadrettede strategi. Nogle ejere ville gerne sælge selskabet og andre ville gerne videreføre selskabet og udvide aktiviteterne til andre lufthavne. De der ville sælge blev herefter købt ud. De tilbageværende ejere fandt det mest hensigtsmæssigt at starte fra bunden i et nyt selskab med de samme ansatte og kunder som før.

Derfor blev Europe Handling taget under konkursbehandling, mens aktiviteterne blev ført videre i et nyt selskab ved navn EuropeHandling, hvis 35 medarbejdere blandt andet støvsuger fly for Emirates og Delta Air Lines i Københavns Lufthavn.

Relaterede artikler:

Nyt handlingselskab i CPH

SAS outsourcer 220 ansatte

x

Læs Også

Jet Time: “Stavnsbåndet er ophævet”

Jet Time kan ikke tvinge piloter og kabinepersonale til at følge med, når ATR-flyvningerne for SAS rykker over til estisk flyselskab.

Lunken holdning til danske halehelte på norske fly

Hverken Kulturministeriet eller VisitDenmark falder på halen over, at Norwegian indtil videre har udsmykket fly med Karen Blixen og 16 andre afdøde danske kulturpersonligheder.

Regional Jet i kapløb med tiden før SAS-debut

Det estiske flyselskab Regional Jet kæmper mod uret for at kunne nå at ansætte piloter og kabinepersonale, når selskabet overtager SAS-produktionen efter Jet Time.

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Avro RJ85-fly på SAS-ruter

Nogle SAS-kunder stifter i disse dage bekendtskab med en flytype, der ikke sædvanligvis benyttes i SAS-flåden.