Hastelov skal redde indisk luftfart fra kollaps

Den nødlidende indiske luftfartsindustri kan blive reddet af ny hastelov, der skal gøre det muligt for udenlandske luftfartsselskaber at opnå en ejerandel på op til 49 procent. Planen skal ikke mindst hjælpe det nødstedte Kingfisher Airlines.

Der arbejdes på højtryk i Indien i disse dage. Myndighederne er nemlig ved at lægge sidste hånd på et lovforslag, der skal hjælpe landets nødlidende luftfartsindustri.

Ifølge planenskal en nyhastelov gøre det muligt for udenlandske luftfartsselskaber at opnå en ejerandel på helt op til 49 procent af de indiske luftfatsselskaber.

Den nye lov ses ikke mindst som en udstrakt hånd til det nødstedte Kingfisher Airlines, der kæmper for at overleve.

Ifølge avisen The Times of India kan den indiske regering allerede i denne uge være på vej med lovforslaget, der vil tillade udenlandske luftfartsselskaberat købe aktieposter i indiske flyselskaber på op til 49 procent.

Det indiske handels- og industriministerium rundsendte tirsdag et notat til en række andre ministerier, hvori man anmodede om godkendelse af forslaget om at åbne op for udenlandske investeringer.

Ikke alle kan nyde godt af forslaget
Ifølge en talsmand fra regeringen ventes lovforslaget at blive sendt til godkendelse allerede i indeværende uge. Regeringen presser på for en hurtig godkendelse i lyset af den avorlige situation, som flere aflandets luftfartsselskaber står midt i.

Det forventes dog ikke, at alle indiske luftfartsselskaber vil få lige meget gavn af det nye lovforslag. I forvejen harJet og IndiGo store aktieposter placeret på udenlandske hænder, og det vil være svært at udvide disse.

Derimod forventes det, at luftfartsselskaber som det kriseramte Kingfisher Airlines samt GoAir pg SpiceJet kan nyde godt af eventuelle udenlandske investoreres appetit på den indiske luftfartsbranche.

Regeringen har tidligere afvist store redningspakker til de private luftfartsselskaber, og samtidig er de indiske banker på grund af den internationale finanskrise ikke særlige villige til at yde flere store lån.

Forbuddet modudenlandske luftfartsselskabers investeringer blev indført i 1996, angiveligt for at blokere et joint venture af Tata-Singapore Airlines der ville opkøbe Air India.

Indisk luftfart har kæmpegæld
Tilsammen tynges de indiske luftfartsselskaber af en gæld på over $16 milliarder, og får Kingfisher Airlines ikke en kapitalindsprøjtning risikerer selskabet reelt konkurs.

Med 1,2 milliarder indbyggere og en årlig vækst på 15-20 procent burde den indiske luftfartssektor være en succeshistorie, men der er ekspanderet for meget og for hurtigt uden at man har løst de grundlæggende problemer med dårlig infrastruktur og høje lufthavnsafgifter.

Udenlandske investorer, der ikke er beskæftiget i luftfartsindustrien, må allerede i dageje 49 % af et indisk luftfartsselskab, men det nye forslag vil altså tillade, at også udenlandske luftfartsselskaber må eje op til 49 % af et indisk luftfartsselskab.

Ifølge den indiske erhvervsavis Business Standard har Etihad Airways, Singapore Airlines samt International Airlines Group (IAG) udtrykt interesse for at investere i deres indiske kollegaer hvis ejerskabsgrænsen ændres.