Air France Airbus A380-800 i Goose Bay, Canada (Foto: David Rehmar)

Havarikommissionen trækker sig fra A380-undersøgelse

Den danske havarikommission har pligt til at være hovedundersøger på søndagens A380-motorhavari over Grønland, men der er ikke ressourcer og ekspertise til undersøgelsen.

En af ugens mest omtalte hændelser i luftfarten var lørdagens motorhavari på Air France A380-flyet med rutenummer AF066, der var undervejs fra Paris til Los Angeles, da en af flyets fire motor totalhavarerede i grønlandsk luftrum omkring 370 kilometer sydøst for Nuuk.

Piloterne valgte at flyve videre til Goose Bay Airport i Canada, hvor de 497 passagerer og 23 besætningsmedlemmer to timer senere atter fik fast grund under fødderne. Sikkerhedslandingen foregik uden dramatik, og de ventende brand- og redningskøretøjer kunne ifølge rapporter fra The Aviation Herald konstatere, at der dryppede hydraulikvæske fra den beskadigede motor.

Ifølge ICAO-reglerne er det Danmark, der har undersøgelsesforpligtelsen, da hændelsen fandt sted i grønlandsk luftrum. Herudover skal repræsentanter fra myndighederne i landene fra operatøren, flyproducenten og motorproducenten samt det land, hvor flyet nu befinder sig i, også deltage i undersøgelsen. Der er således tale om en cocktail bestående af Danmark, Frankrig, USA og Canada.

Mangler ressourcer og ekspertise
Selvom Havarikommissionen i Danmark principielt burde være hovedundersøger, kommer det sandsynligvis ikke til at ske i denne sag.

“Det giver ikke så meget mening, at et lille land som Danmark er hovedundersøger. Vi har ikke udstyr til at udlæse data fra Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder (flyets såkaldte sorte bokse, red.), så det kan vi ikke gøre selv. Så det handler i stedet om, hvilket land, der har ressourcer og viden til at lede undersøgelsen,” siger Anders Bjørn Kristensen, undersøger i Havarikommissionens luftfartsenhed til CHECK-IN.dk.

Han bekræfter således, at Danmark, Canada, Frankrig og USA i løbet af tirsdagen var ved at finde ud af, hvem der skal tage sagen. Hvis flyet i stedet havde forulykket på grønlandsk territorium, var Havarikommissionen mere forpligtet til at være hovedundersøger.

“Men er i gang med at indsamle alle data. Mit bedste bud er, at Danmark trækker sig som hovedundersøger, da vi vil være mere i vejen end være til gavn. Vi kan i stedet blive tilknyttet som akkrediteret repræsentant, hvor vi blandt kan sikre radiokommunikation med Keflavik-kontrol, hvis der skal ledes efter motordele i Grønland,” vurderer Anders Bjørn Kristensen.

Sent tirsdag aften blev det endeligt bekræftet, at den franske havarikommission BEA skal være hovedundersøger på hændelsen.

Det store A380-fly befinder sig stadig i Goose Bay Airport, der er en kombineret militær og civil lufthavn, der benyttes af Royal Canadian Air Force samt flyselskaberne PAL Airlines, Air Canada og Air Labrador, der alle betjener indenrigsruter fra den lille lufthavn.

 

Relaterede artikler:

Motorhavari på A380-fly over Grønland

Strandede SAS-passagerer hjem med ekstrafly

Air Greenland-fly hjælper privatfly i nød

Stærk vind tvinger 11 fly ned

x

Læs Også

Alsie Express skruer op for charterflyvninger

Alsie Express fortsætter med at flyve chartergæster fra Gislev Rejser til Italien, og fra næste år vil det være muligt at flyve til endnu en italiensk destination.

Forsinket WiFi i SAS-fly

SAS har tidligere stillet i udsigt, at udrulningen af WiFi ombord på selskabets mellemdistancefly ville starte i dette efterår, men kunderne må vente lidt endnu.

SAS lukker City Lounges

Der kommer ikke flere City Lounges hos SAS. Flyselskabet afslutter samarbejdet med No 18 Office and Lounge ved udgangen af oktober.

SAS opruster på Berlin-ruter

I kølvandet på airberlins kollaps indsætter SAS i vintertrafikprogrammet op imod 200 ekstra afgange på Berlin-ruterne fra København og Stockholm.

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

Tremotoret A380-fly skal flyve over Atlanten

En motor på et A380-fly fra Air France totalhavarerede under en flyvning i forrige uge, og nu er planen, at flyet med kun tre motorer skal flyves fra Canada og hjem til Frankrig.