Hawaiian Airlines A330-800neo.

Hawaiian Airlines vil flyve til Europa

Hawaiian Airlines planlægger en nonstop-rute mellem Honolulu og London, når selskabet får leveret nye A330-800neo fly.

I dag er det ikke muligt at flyve direkte med passagerfly mellem Europa og Hawaii. Det kan der blive lavet om på i fremtiden, hvis alt går efter planen. Det har Hawaiian Airlines afsløret i et interview med det internationale nyhededsbureau Bloomberg.

Rent faktisk planlægger selskabet en rute mellem Honolulu International Airport og London, når nye A330-800neo langdistancefly leveres fra Airbus i slutningen af 2018 eller begyndelsen af 2019. Det skulle gøre det muligt at tilbagelægge den 11.640 kilometer lange flyrejse fra London til Honolulu på en non-stop flyvning.

Oprindeligt havde Hawaiian Airlines bestilt seks fly af typen A350-800 hos Airbus, men ordren blev i slutningen af 2014 lavet om til A330-800, hvilket betyder, at flyselskabet fra vulkanøerne i Stillehavet skal foretage nogle mere præcise beregninger, når præstationsevnen hos de kommende langdistancefly er blevet mere dokumenterede.

“Vi håber virkeligt, at det kan blive en realitet, men vi har endnu ikke samtlige nødvendige informationer. Det kommer til at afhænge af vores endelige sædekonfiguration og den deraf følgende vægt på A330-800neo flyet sammenholdt med præcise præstationstests og statistikker, når første eksemplar er færdigbygget,” siger koncernchef Mark Dunkerley fra Hawaiian Airlines til Bloomberg.

Forkortet rejsetid
I dag skal man flyve via den nordamerikanske vestkyst med flyskifte for at nå frem til Hawaii. Det er således transferlufthavne i Los Angeles, San Francisco, Seattle og Vancouver, der skaber flyforbindelserne mellem Europa og Honolulu. Den hurtigste flyforbindelse er i dag lidt mere end 17 timer med American Airlines via Seattle, og den samlede rejsetid kan formentlig afkortes med et sted mellem to og tre timer, hvis det bliver muligt at flyve direkte.

Udover en rute til London vil Hawaiian Airlines også åbne nye ruter til destinationer i Nordamerika og det østlige Asien.

I dag benytter Hawaiian Airlines 23 A330-200 fly samt syv Boeing 767-300ER til at flyve på langdistanceruter fra Honolulu til Asien, Australien, New Zealand samt til destinationer i USA. Næste år modtager Hawaiian Airlines det første af 16 A321neo-fly fra Airbus, og disse fly skal indsættes på USA´s vestkystruter for at frigøre kapacitet til at starte flyvninger op til Asien med A330-200.

Mellem øerne benytter Hawaiian Airlines Boeing 717-fly, som selskabet i dag har 18 af. Her planlægger man at udvide til 20 fly, og det kan meget vel blive tidligere fly fra SAS-datterselskabet Blue1, der skal i drift på Hawaii.

 

Relaterede artikler:

Hawaii-rute fra Oslo på tegnebrættet

Med SAS og Spies til Hawaii

Ordrekapløb skudt i gang med ny flytype