Odense Lufthavn | HCA Airport. (Foto: HCA Airport/PR)

HCA Airport søger igen direktør

Efter at have overvejet lufthavnens fremtid i et år er ejerne igen på udkig efter en chef for HCA Airport, som fortsat skal være kommerciel lufthavn.

Da ejerne bag HCA Airport nord for Odense for godt et år siden søgte en direktør for lufthavnen, så blev stillingen ikke besat, da ejerne i stedet gik i tænkeboks omkring lufthavnens fremtid, da der opstod ”en meget spændende mulighed for lufthavnen, som bestyrelsen har besluttet at undersøge nærmere,” som Stefan B. Andersen, stadsdirektør i Odense Kommune og bestyrelsesformand for HCA Airport, udtrykte det til CHECK-IN.dk i juni sidste år.

De 67 personer, som søgte stillingen dengang kan nu finde ansøgningerne frem igen og genindsende dem til Odense Kommune sammen med andre, der kunne være interesserede i at stå i spidsen for den lille lufthavn, som ikke har haft ruteflyvning i knap 20 år, men som får mere og mere chartertrafik.

Odense Kommune og Nordfyns Kommune har nemlig nu valgt at genopslå stillingen som direktør, da man tilsyneladende er blevet enige med sig selv om hvordan lufthavnens fremtid skal se ud.

Ansøgningerne skal være Odense Kommune i hænde den 15. maj, men allerede den 5. maj vil ejerne løfte sløret for hvordan fremtiden kommer til at se ud for HCA Airport.

Passagertallet skal øges markant
Lufthavnens bestyrelsesformand, Odense Kommunes stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen, vil ikke løfte sløret for hvad man har af planer. Men i stillingsopslaget fremgår det tydeligt, at der fortsat skal være kommerciel flytrafik i lufthavnen.

”Vi har ambitioner om at udvikle lufthavnen med mere trafik og til lokal vækstdanner på nye områder. Vi vil gerne have dig med om bord! Vi søger en ny direktør til at være en aktiv partner i denne spændende vækstopgave,” fremgår det af opslaget, hvor der også står:

”Passagerantallet skal øges markant de kommende år gennem tiltrækning af nye charter- og ruteflyvninger.”

Europas førende testcenter
Dermed er tankerne om at lukke lufthavnen for kommerciel trafik og satse 100 procent på droneflyvninger skrinlagt. Det er dog fortsat planen at satse på droneaktiviteter – i samspil med den kommercille flyvning.

”Hans Christian Andersen Airport har også en ambition om at huse Europas førende testcenter for UAS (Unmanned Aircraft Systems) og dermed bidrage til at skabe en industriklynge i og omkring lufthavnen,” fremgår det af opslaget.

Lufthavnens placering og lette adgang til resten af Fyn gør den ifølge ejerne oplagt som aktiv samarbejdspartner for turismen på Fyn. En udviklingsmulighed, som den nye chef vil skulle arbejde målrettet med de kommende år, så potentialet kan udfolde sig til gavn for lufthavnen og Fyn.

Tog livet af indenrigsrute
Stillingen som chef for HCA Airport, der tidligere hed Odense Lufthavn og ligger ved landsbyen Beldringe, blev ledig sidste år, da den daværende direktør, Christian Berg, rejste til Sønderborg for at blive chef for en lufthavn med daglig ruteflyvning. Den slags har HCA Airport ikke haft siden 1998, hvor åbningen af Storebæltsforbindelsen tog livet af Maersk Airs indenrigsrute mellem København og Odense.

15.130 charterkunder rejste til og fra Hans Christian Andersen Airport i 2016. Det er en stigning på 22,7 procent i forhold til 2015. I alt rejste 23.183 passagerer fra lufthavnen i 2016. Det er en fremgang på 33 procent i forhold til 2015. Forud for sæsonen var forventningen, at 20.000 passagerer samlet set ville rejse gennem HCA Airport. God belægning på charterafgangene samt et stigende operationstal er også væsentlige faktorer for væksten.

Spies, Apollo, Bravo Tours og Gislev Rejser sendte sidste år danskere afsted på charterferie fra Odense. Gislev Rejser er det rejseselskab, der sendte flest chartergæster afsted med omkring 5.000 gæster. En stigning på 72 procent fra 2015 til 2016.

Tættere samarbejde
Hos Gislev Rejser mener man, at det fortsat er vitalt at have afgange fra Odense, og i 2017 er der planer om at udbygge det i forvejen stærke samarbejde.

”Vi er meget tilfredse med den sæson, vi har haft i HCA Airport og ser frem til, at vi om få måneder igen skal sende vores gæster afsted herfra. Vi glæder os desuden til et endnu tættere samarbejde i det nye år, hvor inspirerende rejsearrangementer i HCA Airport allerede er på tegnebrættet,” sagde Mogens Andersen, bestyrelsesformand i Gislev Rejser, til CHECK-IN.dk i februar i år.

Som noget nyt vil Apollo i år otte gange sætte kurs mod Grækenland, når de flyver til det populære feriemål Kreta. Gislev Rejser flyver igen til Napoli, Pisa, Dublin og Edinburgh samtidig med, at Verona i år er føjet til listen over italienske rejsemål. Spies kommer, ligesom i 2016, til at flyve til feriebyen Varna i Bulgarien.

 

Relaterede artikler:

Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer

Lukningstruet lufthavn i fremgang

Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik

Odense-ejere undersøger “spændende mulighed”

67 vil være chef for lufthavns-rugekasse

x

Læs Også

Fra Sønderborg til Malaga

Sønderborg Lufthavn får mindst 23 charterflyvninger i 2017. En af dem bliver med Airbus A320-fly til Sydspanien.

Lukningstruet lufthavn i fremgang

Chartergæsterne strømmer fortsat til Hans Christian Andersen Airport på Fyn. Lufthavnen kan dog risikere at blive lukket for almindelig flytrafik om få år.

Sønderborg stod i stampe

Passagertallet steg kun svagt i 2016 i Sønderborg Lufthavn, der med nye charterruter håber på et markant bedre 2017.

Sønderborg Lufthavn i chartergennembrud

Næste sommer kan Sønderborg Lufthavn tilbyde 18 charterflyvninger til to destinationer i samarbejde med Gislev Rejser.

Odense Lufthavn kan blive lukket for flytrafik

En task force skal se på muligheden for at gøre Odense Lufthavn til Danmarks første dronelufthavn. Det kan betyde, at lufthavnen lukkes for flytrafik.

Gislev trodser drone-planer for HCA og opjusterer

Odense-lufthavnen, HCA Airport, kan se frem til endnu flere charterflyvninger til næste år.