Hele luftfartsverdenen samles i Paris

Om tre uger samles hele den internationale luftfartsbranche til Paris Airshow. I år forventes en helt særlig gæst at kigge forbi.

Om tre uger, fra den 17. til den 23. juni,løber den gigantiske luftfartsmesse Paris Airshow af stablen. Showet er udstillingsvindue nummer ét for især den civile flyindustri. Det var her Airbus i 2005 første gang viste sit dobbeltdækkerfly, Airbus A380, til offentligheden og i 2011 tiltrak Boeings 787 Dreamliner sig stor opmærksomhed i Le Bourget Lufthavnen nord for Paris, hvor det enorme flyshow afholdes. Det er i øvrigt et sted med en stor plads i luftfartshistorien. Det var nemlig her Charles Lindbergh landede den 21. maj 1927 efter at have krydset Atlanten i flyet “Spirit of St. Louis“.

I år spekuleres der kraftigt i, om Airbus vil benytte lejligheden til at fremvise sin Dreamliner-udfordrer, Airbus A350XWB, som efter planen skal flyve første gang inden for få uger. Rygterne vil vide, at Airbus som en del af de første testflyvninger fra Toulouse i Sydfrankrig vil lægge vejen forbi Paris Airshow. Ikke for at lande og lade flyet udstille, men blot for at foretage en overflyvning. Rygterne forstærkes af, at Airbus eftersigende har malet sit logo på undersiden af det første Airbus A350XWB-fly.

Tog stikket hjem
Der er også tradition for, at Airbus og Boeing annoncerer den ene flyordre efter den anden i løbet af den uge Paris Airshow varer. For år tilbage var det mest Airbus, der benyttede sig af, at hele verdenspressen havde øjnene rettet mod Paris.

Boeing var oprindeligt imod ideen om at pulje offentliggørelsen af en bunke af ordrer, indgået i løbet af foråret, sammen for at få mere opmærksomhed. Den megen medieomtale til Airbus gav dog indtrykket af, at Airbus generelt solgte langt flere fly end Boeing. Og derfor er den amerikanske flyproducent nu gået med i kampen om at trække overskrifter under showet.

I 2011 tog Airbus stikket hjem i kapløbet om at trække overskrifter, da man annoncerede ordre på 418 fly, heriblandt 200 Airbus A320neo til AirAsia og 30 Airbus A320neo til SAS. Boeing kunne kun offentliggøre et salg af sølle 47 fly under showet.

Der vil også i år være fokus på konkurrencen mellem Boeing 737MAX og Airbus A320neo. Men lige så interessant bliver det at se, om der bliver skrevet flest købsordrer på Boeing 787 Dreamlineren eller Airbus A350XWB’eren under flyshowet. Har kunderne tillid til Dreamlineren efter det langvarige flyveforbud? Eller vil Airbus A350XWB kunne hive nogle store markante ordrer hjem, som kan mindske konkurrentens forspring?

Europæisk smalhals
Flyshowet i Paris er også stedet, hvor man kan opleve store delegationer af generaler fra tredje verdens lande, som er ude at se på nye fly, helikoptere og raketter til deres lands luftvåben. Men den civile flyindustri har de senere år fået overtaget på lige netop Paris Airshow, mens den militære flyindustri i stigende grad fokuserer på Farnborough Airshow, der afvikles i lufthavnen af samme navn sydvest for London i lige år, og airshows i Asien og Mellemøsten. I en tid med økonomisk smalhals i europæisk økonomi er det også primært i Asien og Mellemøsten at kunderne til nye kampfly og helikoptere skal findes.

CHECK-IN.dk vil rapportere fra Paris Airshow.

Airbus A380 fra Korean Air, Boeing 747-8i og SAAB 2000 var nogle af de fly, der var udstillet på Paris Airshow i 2011. Fotos: Andreas Krog.

x

Læs Også

Vil sætte fokus på sikkerhedsomkostninger i CPH

Transportminister Ole Birk Olesen vil sætte Københavns Lufthavns opgørelse af sikkerhedsomkostninger under lup i forbindelse med de kommende takstforhandlinger.

Mere charterflyvning til Midtjyllands Lufthavn

Bravo Tours og Apollo lover, at der også kommer charterflyvninger fra Midtjyllands Lufthavn i 2018. Kunderne ønsker dog en helt anden destination end i 2017.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Icelandair skal udvikle nyt trafikknudepunkt

Icelandair-koncernen vil gennem Loftleidir Atlantic hjælpe Kap Verdes nationale flyselskab med at skabe et unikt trafikknudepunkt.

SAS: It-problemer forsinker EuroBonus-forbedringer

På grund af en it-opgradering, som viste sig at være mere omfattende end først antaget, kan SAS ikke lancere en række forbedringer af EuroBonus-programmet.

Salg af slots skal betale airberlins statslån

Salg af landingstilladelser skal gøre airberlin i stand til hurtigt at tilbagebetale det milliardlån, som den tyske regering har bevilget i kølvandet på selskabets betalingsstandsning.