Her bygger Airbus sine A320’ere

På et enorm fabriksområde i Hamburg samler Airbus sine A320-fly og bygger skrogene til alle sine flytyper. CHECK-IN.dk har besøgt fabrikken, hvor asiaterne dominerer billedet.

(HAMBURG) Det er ofte den sydfranske by Toulouse, der løber med opmærksomheden, når talen falder på flyproducenten Airbus og hvor det fælleseuropæiske selskab udvikler, testflyver og bygger sine enorme flyvemaskiner. Men i virkeligheden har flyproducenten lige så stor en facilitet kun få timers kørsel syd for den dansk-tyske grænse. Lige syd for Hamburg ligger Airbus’ enorme Finkenwerder-kompleks. Det er omtrent lige så stort som Airbus’ fabriksområde i lufthavnen i Toulouse. Omkring 15.000 medarbejdere har deres daglige gang i Hamburg.

Det er her langt de fleste fly i Airbus’ populære A320-serie af mellemdistancefly samles. Kun et fåtal fly bygges på Airbus’ nyetablerede fabrik i Kina. Det er også her skrogene til alle Airbus’ forskellige flytyper bygges. Hvad enten det er den mindste Airbus A319, dobbeltdækkeren A380 eller den helt nye Airbus A350, der leveres til den første kunde omkring årsskiftet.

Danske fly i produktion
Det første der møder en, når man ankommer til fabrikken i Hamborg, der har sin egen 3.300 meter lange landingsbane, er Airbus A319, A320 og A321-fly fra luftfartsselskaber over hele verden. Et vue ud over standpladserne foran de store fabrikshaller giver et tydeligt billede af hvor væksten i luftfartsbranchen især finder sted i disse år. Fly på vej til kinesiske flyselskaber og flyselskaber fra andre asiatiske lande er således i klart overtal.

Men der er faktisk lige nu kommende danske fly i produktion. Det er Airbus A321-fly til Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det tredje af i alt seks fly blev leveret for to uger siden. Fredag i sidste uge vendte det dog tilbage til fødegangen for at medarbejdere i Thomas Cook Airlines og søsterselskabet Spies samt diverse samarbejdspartnere og medier kunne se hvor charterflyselskabets fly bliver bygget.

CHECK-IN.dk var med på en lynrundvisning i de store haller i det enorme fabriksområde, som har sine egne buslinjer, der fragter medarbejderne rundt. Og hvor hele og halve fly står nonchalant spredt ud over hele området. Oprindeligt blev her bygget vandfly i 1930’erne.

Lysebrunt skrog
Første stop er hallen, hvor skrogene til Airbus’ nyeste flytype, Airbus A350XWB, bygges. Her er det strengt forbudt at tage billeder. Men det vi ser, er bagsektioner, midtersektioner og frontsektioner af den nye flytype liggende på én lang række. En af midtersektionerne skal indgå i et Airbus A350-fly til Finnair, der bliver Europas første bruger af flyet. Tyske teknikere pusler med at gøre sektionerne klar til at blive transporteret ud af samlehallen og en i et af de specialfly, som Airbus bruger til at fragte flykroppe rundt mellem fabrikkerne. Airbus A350-sektionerne sendes sydpå til Toulouse, hvor Airbus A350, lillebroren Airbus A330 og storebroren Airbus A380 samles.

Flyets skrog er, modsat sine brødreflys skrog, bygget i carbonfiber materiale. Det betyder at den umalede flykrop ikke har den normale grønne farve, men i stedet er lysebrunt. Qatar Airways bliver første flyselskab til at tage flytypen i brug, og de skal efter planen modtage den første Airbus A350 senere i år.

Fire millioner dele
Næste stop er den enorme hal, hvor Airbus bygger skroget til Airbus A380-flyene. Her møder vi blandt bagsektionen til et fly, der i 2016 skal leveres til Qatar Airways, som selskabets sjette eksemplar af flytypen. Skroget bygges i flere sektioner, der fragtes enkeltvis til Toulouse. Men inden skrogene kan sætte kursen sydpå skal der installeres kabler til blandt andet ”in-flight entertainment”-systemer. Og her kan flyselskaberne have vidt forskellige ønsker og behov alt efter hvordan flyene i sidste ende skal indrettes. Så det er ikke blot ens samlebåndsarbejde. Et Airbus A380-fly består af mere end fire millioner dele.

Der er dårligt nok tid til at fordøje indtrykkene af cremen af europæisk ingeniørkunst inden turen går videre til den næste produktionshal. Nu handler det om de Airbus A320-mellemdistancefly, som samles her i Hamborg. I alt 22 nye A320’ere bliver født her hver måned. Haleroret kommer med lastbil fra en fabrik i en lille tysk by syd for Hamburg. Flapsene kommer fra Bremen og vingerne sejles ind fra Airbus’ fabrik i Wales. Sammen med flykroppen, der bygges her i Hamburg, samles og males det her.

På vej ned ad produktionsbåndet møder vi det, der er ved at blive til et nyt Airbus A321-fly til Lufthansa og det, der er ved at blive til et Airbus A320-fly til det kinesiske lavprisselskab Spring Airlines. Om et lille års tid er det sandsynligvis Airbus A320neo-fly til SAS, som vi møder. Det skandinaviske flyselskab har nemlig lagt en ordre ind på 30 Airbus A320neo-fly til levering fra 2016.

Kufferter og papkasser
Efter godt en times rundtur går turen tilbage til fabriksområdets lille afgangshal, hvor kundernes medarbejdere går ombord på de nye fly og tager dem med hjem. Således kommer 10-15 medarbejdere fra det kinesiske Sichuan Airlines slæbende med kufferter og papkasser for at gå ombord på selskabets nyeste Airbus A320-fly og tage det hjem på en lang rejse via Astana i Kaszhakstan til Chengdu i Kina.

CHECK-IN.dk nøjes dog med at gå ombord på Thomas Cook Airlines’ nyeste Airbus A321-fly, OY-TCD, og sætte kursen tilbage til København. En flyvetur på kun 35 minutter.

Se flere billeder i dette galleri på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.

Fotos: Andreas Krog