Her er economy-kabinen i fremtidens Airbus-fly

Airbus har offentliggjort de første billeder af economy class på sit nye Airbus A350XWB-fly, som sættes i drift senere i år og er købt af blandt andre SAS.

Interessen var også stor, da CHECK-IN.dk og 120 andre luftfartsmedier fra hele verden i juni sidste år fik lov at komme helt tæt på den første prototype af Airbus’ nye langdistancefly, Airbus A350XWB, der stod parkeret foran den europæiske flyfabriks samlehaller i Toulouse i Sydfrankrig og ventede på at få luft under vingerne for første gang. Og for flyspottere og andre med stor interesse for luftfart og nye flyvemaskiner, var det naturligvis også en stor dag, da flyet fået dage senere lettede første gang.

For almindelige flyrejsende er det nok mere spændende nu, hvor Airbus har åbnet posen lidt for hvordan det nye fly kommer til at se ud indvendigt. Nu er computeranimationer og stregtegninger nemlig skiftet ud med billeder af rigtige sæder monteret inde i det ene af de i øjeblikket fem testfly.

Sølle 12 centimeter
”XWB” i det nye flys navn står for ”eXtra WideBody” – på dansk oversat til ”ekstra bred krop”. Den ekstra store bredde er et af Airbus A350’erens store slagnumre sammen med brændstofeffektivitet og mindre miljøbelastning.

Det er dog kun sølle 12 centimeter, der adskiller Airbus A350XWB fra konkurrenten Boeing 787 Dreamliner. Airbus-flyet har en indvendig kabinediameter på 5,61 meter ud for armlænet, mens Dreamlineren har 5,49 meter. Og Boeings 777’er fly er faktisk 26 centimeter bredere indvendigt end Airbus A350’eren.

På de nye billeder fra Airbus er flyet indrettet på economy class med ni sæder på tværs i en såkaldt 3-3-3 opsætning, på samme måde som selskaber som Qatar Airways og Norwegian har det på deres Boeing 787 Dreamliner-fly.

SAS og Lufthansa er blandt de luftfartsselskaber, der tilsammen har købt mere end 800 eksemplarer af det nye Airbus-fly. De to selskaber har købt henholdsvis otte og 25 fly, mens Qatar Airways forventes at blive største A350-operatør med indtil videre 80 bestilte fly. Qatar Airways er lanceringskunde og forventer at modtage det første fly senere i år.

Fotos: Airbus og Andreas Krog