Her er SAS’ nye langdistancefly

Det første af SAS’ nye Airbus A330Enhanced-fly er spottet rullende rundt i Sydfrankrig.

Tirsdag rullede et Airbus A330-fly henover asfalten i Toulouse Blagnac-lufthavnen i Sydfrankrig. Da Airbus bygger alle sine A330’ere her, så var det langt fra en ekstraordinær begivenhed. For det sker adskillige gange dagligt i lufthavnen, hvor den store europæiske flyproducent samler mange af sine flytyper.

Men for SAS og for alle med interesse for det skandinaviske flyselskab, så var det en begivenhed, der var værd at bide mærke i. Det grønne fly var nemlig det første af de fire nye Airbus A330-300Enhanced langdistancefly, som SAS får leveret i de kommende måneder. Det vidnede den mørkeblå hale med ”SAS” tydeligt om på flyet, der nu skal males over resten af kroppen inden det leveres til SAS.

Haleroret på nye fly males ofte inden den monteres på flyet. Det sker for at kunne afbalancere roret, da mængden af maling kan have stor indvirkning på balancen.

Mere fragt og mere brændstof
Sammen med sine tre søsterfly skal flyet supplere SAS’ 12 nuværende langdistancefly, hvor fire af dem også er af typen Airbus A330. Der er dog ikke tale om den nye Enhanced-version.

Den nye udgave af det populære to-motorede fly har en maksimal startvægt på 242 tons mod den gamle versions 235 tons. Derfor kaldes Enhanced-versionen også for 242 tons-versionen. Den ekstra startvægt giver mulighed for mere fragt og mere brændstof. Det betyder længere rækkevidde og gør den i stand til at nå destinationer, hvor SAS i dag ikke kan bruge sin to-motorers Airbus A330-300, men må bruge den fire-motorers Airbus A340-300, som SAS har otte af.

Det første af SAS’ Enhanced-fly har produktionsnummer 1660 og får registreringen LN-RKR. Senere i år følger LN-RKS og i starten af 2016 kommer LN-RKT og LN-RKU.

SAS’ første Airbus A330-300Enhanced i Toulouse tirsdag. I baggrunden kan skimtes et Boeing 767 fragtfly fra danske Star Air. Foto: Gorkano.