(Foto: A. Doumenjou / Airbus S.A.)

Hifly får A380´ere

Norwegians faste vikarfly-leverandør kommer til at beskæftige to A380-fly, men det er endnu uklart, hvorfra flyene stammer.

Adskillige europæiske flyselskaber står parat til med kort varsel at hjælpe andre flyselskaber, hvis fly får tekniske problemer eller der mangler piloter og stewardesser til at bemande flyene. Det er en gebet som blandt andre danske Danish Air Transport og Jet Time tjener gode penge på. Det samme gør en broget skare af andre især østeuropæiske selskaber.

To selskaber skiller sig dog ud fra mængden af leverandører af såkaldt ”short term wet lease”. Det er de to portugisiske selskaber Euro Atlantic og Hifly. For mens de andre udbydere ofte kun kan levere vikarfly op til omkring 200 sæder i form af blandt andet Airbus A320 og Boeing 737-fly, så kan Euro Atlantic og Hifly med kort varsel stille med store Airbus A330, Airbus A340 og Boeing 777 widebody-fly, som kan indsættes på selv de længste interkontinentale ruter, når der er brug for at hente 250, 300 eller endnu flere passagerer hjem fra oversøiske destinationer eller blot holde langdistanceoperationen kørende – sådan som passagererne forventer.

Mellem Dubai og København
Nu får Hifly inden længe mulighed for at assistere, når der er brug for stand in for de allerstørste passagerfly. Eller når der er brug for at transportere ekstra mange passagerer. Selskabet har nemlig planer om at introducere to brugte Airbus A380-800 fly i sin flåde, der i forvejen består af Airbus A330-200, Airbus A340-300 og Airbus A340-500 fly.

De to store dobbeltdækkerfly får formentlig plads til omkring 550 passagerer. Det gør dem i stand til at vikariere for Airbus A380’ere hos næsten alle de selskaber, som benytter flytypen. Kun Emirates Airlines har en særlig ”high density”-udgave med plads til 615 passagerer. Det er den udgave, som man blandt andet bruger på ruten mellem Dubai og København.

Fast sommerindslag
Norwegian har de senere år været storkunde hos Hifly. Det tog for alvor fart i 2012, da to fly fra Hifly måtte stå for at betjene Norwegians første langdistanceruter fra Oslo og Stockholm i de første omkring tre måneder, da leveringen af selskabets nye Boeing 787 Dreamliner-fly var forsinket. Sidenhen har Hifly igen og igen stillet med fly, når Norwegians Dreamlinere har haft problemer eller Norwegian ikke har kunne skaffe tilstrækkelig med personale til sine egne fly. Et Airbus A340-fly fra Hifly var således fast sommerindslag på en lang række Norwegian-ruter mellem Skandinavien og Sydeuropa.

Det bliver dog nok ikke Norwegian og skandinaviske lufthavne, som de to Airbus A380-fly kommer til at betjene mest. Det er nok snarere på pilgrimsflyvninger til Mekka i Saudi-Arabien samt på flyvninger til meget store sportsbegivenheder at flyene vil kunne fyldes.

Skudt ned af missil
Hvor Hifly henter de to brugte Airbus A380’ere vides endnu ikke. Men som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så er Singapore Airlines ved at pensionere de første af sine Airbus A380-fly, som selskabet modtog for omkring 10 år siden. Malaysia Airlines har også tidligere udtrykt ønske om at komme af med nogle af sine Airbus A380’ere. De har været sværere at fylde efter selskabets annus horibilis i 2014, hvor ét Malaysia Airlines-fly forsvandt sporløst og et andet blev skudt ned af et missil over Ukraine.

 

Relaterede artikler:

Ingen sommer uden Hifly i Norden

Hifly skal flyve for SAS

Første A380 sat på jorden

Langdistancefly på Norwegians europæiske ruter

Portugisiske fly til strandede Norwegian-passagerer

Norwegians vikarflyselskab femdobler overskud