Hong Kong (Foto: Estial | CC 4.0)

Hong Kong-rute får lunken modtagelse

SAS’ kommende rute fra Stockholm til Hong Kong er godt for hele Skandinavien, lyder det fra VisitDenmark, der dog gerne havde set en rute fra København til det kinesiske fastland.

Fra september næste år begynder SAS at flyve fem gange om ugen mellem Stockholm Arlanda og Hong Kong. En destination som SAS i dag ikke beflyver fra Københavns Lufthavn. Alle SAS’ eksisterende tre Asien-ruter udgår fra Københavns Lufthavn. Men sådan bliver det ikke med Hong Kong-ruten.

Hos VisitDenmark havde man gerne set, at SAS havde valgt Københavns Lufthavn. Men at SAS overhovedet begynder at flyve fra Skandinavien til Hong Kong er heller ikke så ringe endda, pointerer turistorganisationen.

”Vi havde allerhelst set, at ruten gik fra København. Men når kinesiske turister pakker kufferterne og rejser mod Danmark, så er det ofte som et led i en større skandinavisk rundrejse. Derfor er den nye rute også til gavn for Danmark,” forklarer direktør med ansvar for de asiatiske markeder i VisitDenmark, Flemming Bruhn.

Inden kineserne kan sætte sig ombord på SAS-flyet i Hong Kong og sætte kursen mod Stockholm og Skandinavien, så skal de først lige rejse fra det kinesiske fastland til Hong Kong, der er en såkaldt særlig administrativ region i Folkerepublikken. Og den rejse kræver et visum, pointerer Flemming Bruhn.

”Isoleret set i forhold til kinesiske turister, så havde en rute til en destination i det sydlige Kina nok været bedre. Men det er positivt for det generelle asiatiske marked, da Hong Kong er et trafikknudepunkt for megen af flytrafikken i Asien,” understreger Flemming Bruhn.

Henover Helsinki
For SAS handler det dog ikke kun om at tiltrække kinesiske turister til Skandinavien. Det handler også om at forsvare sig mod Finnair. Det finske selskab har omkring 15 asiatiske langdistanceruter, heraf fire til Kina og en til Hong Kong.

Finnairs trafikknudepunkt i Helsinki ligger strategisk godt for ruter til Asien, da det ligger lige ”på vejen” mellem Europa og Asien. Fly fra København til destinationer i Kina og Japan flyver derimod næsten lige henover Helsinki. Stockholm ligger næsten lige så godt for Asien-trafik som Helsinki og bedre end København. Det handler derfor også om at udnytte de geografiske fordele.

”Stockholm ligger geografisk godt i forhold til Hong Kong, og vi har tidligere haft Asien-ruter ud af lufthavnen. Vi ser nu en mulighed for at teste det af igen,” forklarer SAS’ koncerndriftsdirektør, Flemming Jensen.

Giver god mening
Hos Københavns Lufthavn havde man gerne set, at SAS havde valgt asfalten på Amager som udgangspunkt for sin nye Hong Kong-rute i stedet for asfalten hos ærkerivalerne i Stockholm Arlanda. Lufthavnen vælger dog at tage ja-hatten på.

”SAS har givetvis regnet på det. Og det giver meget god mening, at de vil styrke deres position overfor Finnair. Det synes vi er ganske fint. Vi har også en interesse i, at SAS er så stærke som muligt,” siger kommunikationsrådgiver Lars Lemche fra Københavns Lufthavne, hvor SAS står for over 40 procent af trafikken, til CHECK-IN.dk.

Københavns Lufthavn har gennem flere år været i dialog med blandt andre Cathay Pacific om at åbne en rute mellem København og Hong Kong. Selskabet forklarede dog sidste år til CHECK-IN.dk, at det sandsynligvis først kan blive i 2016, hvor Cathay Pacific får de første af i alt 48 nye Airbus A350-fly.

”Airbus A350’eren er ideel til længere og tyndere ruter som eksempelvis til København, mens 777-300ER ofte er for stor,” forklarede Rupert Hogg, direktør for salg og marketing hos Cathay Pacific, til CHECK-IN.dk i november 2013.

Knap 38.000 passagerer rejste i 2013 mellem København og Hong Kong via andre lufthavne. Det gør Hong Kong til den næststørste uservicerede rute fra Københavns Lufthavn. Beirut er nummer et og Boston er nummer tre.