Hvad blev der af SAS Dash 8/Q400 ulykkesflyene?

Den 28. oktober 2007 besluttede SAS at sætte 27 fly af typen Dash 8/Q400 på jorden efter tre hændelser med fejl på landingsstellet. En del af flyene er aldrig kommet i luften igen, men halvdelen er stadig i drift hos andre selskaber.

Det der sidenhen blevt kendt som “Dash 8“-sagen tog sin begyndelse den 9. september 2007i Aalborg Lufthavn, da et SAS-fly af typen “De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8“ – også kendt som Dash 8/Q400 – havarerede i lufthavnen. Landingsstellet kollapsede i højre sideved landingen, men ingen passagerer kom alvorligt til skade.

Kun tre dage senere den 12. september var den gal igen, da et fly af samme type måtte nødlande i Vilnius Airport på en flyvning fra København til Palanga. Også her var der tilsyneladede problemer med landingsstellet. Efter en periode med flyveforbud kom Dash 8-flyene igen i luften, men kun for en kort stund. Den 27. oktober opstod endnu en hændelse, da der var problemer med landingsstellet under en nødlanding i Københavns Lufthavn. Det fik den følgende dag den konsekvens, at SAS trak samtlige Dash 8/Q400-fly ud af flåden. “Tilliden til Q400 er mindsket betydeligt, og vores kunder bliver mere og mere usikre overfor at flyve med flytypen. Vi tager derfor Dash8/Q400 ud af drift,“ meddelte koncernchef Mats Jansson.

Flyet der havarerede i Aalborg (LN-RDK) er afskrevet, mens de to andre fly, der var involveret i hændelserne i Vilnius og København er blevet oplagt. Samme skæbne er overgået yderligere 6 fly.

Hos flyets producent Bombardier står stadig fire fly fra SAS-flåden, mens den resterende del af Dash8/Q400 flyene fra SAS i dag er i drift hos andre flyselskaber.

Således kan man hos ungarske Malév Hungarian Airlines finde i alt fire Dash8/Q400 fly, der har tilhørt SAS. Det samme antal findes hos det britiske lavprisflyselskab FlyBe.

I Kenya flyver to tidligere SAS Dash8/Q400 registreret af det lokale flyeselksab Blue Bird Aviation, mens LAM – Linhas Aereas de Mocambique også har overtaget to af de mange fly, som SAS ikke ønskede at benytte. Endelighar de sidste to fly i den uheldsramte serie fået ny base hos Phillipine Airlines Express i Cebu.

Det betyder, at en del af søsterflyene til de tre ulykkesfly opererer langt væk fra vore breddegrader. Men flyver man indenrigs i Ungarn med Malév Hungarian Airlines eller indenrigs i England med FlyBe, kan det meget vel være de tidligere SAS Dash8/Q400 fly, man går ombord i.

Fototekst: Malév Hungarian Airlines Dash8/Q400 (reg. HA-LQD) fløj tidligere på dansk register hos SAS som OY-KCG.