I baren med Qatar Airways

Tag med CHECK-IN.dk i baren ombord på Qatar Airways’ nye Airbus A380’er og videre over i selskabets nye Airbus A350.

(PARIS) På restauranterne i hovedstaden Doha i den stærkt muslimske og stenrige olieemirat Qatar kan man ikke få serveret alkohol. Det kan man til gengæld i rigelige mængder ombord på det nationale flyselskab’s nye Airbus A380-fly. De er nemlig udstyret med en rigtig bar komplet med en hel væg med spritusflasker, nødder og barstole.

Qatar Airways’ femte og nyeste eksemplar af dobbeltdækkerflyet slog i denne uge et smut forbi Paris Airshow på sin vej fra Airbus-fabrikkerne til Doha. Det gav CHECK-IN.dk mulighed for at kigge nærmere på hvordan qatarerne har indrettet deres nye fly. Det der springer mest i øjnene er naturligvis baren, der er placeret på første sal cirka trefjerdedele ned i flyet lige bag business class-kabinen. Bag baren er en lille economy class-kabine. Her må man dog nøjes med at kigge misundeligt ind i baren, der er forbeholdt rejsende på business class og first class, som er placeret forrest på første sal i flyet.

På denne serviceklasse får den naturligvis alt hvad den kan trække. Qatar Airways’ first class minder meget om det man finder hos blandt andre Singapore Airlines og Lufthansa. Man har dog ikke de brusebade på de to badeværelser forbeholdt first class-passagerer, som ærkerivalen Emirates har udstyret deres A380’ere med.

Business class minder meget om den business class, som selskabet disker op med på sine Boeing 787 Dreamliner-fly og Airbus A350XWB-fly. Det kan man ved selvsyn konstatere her på Paris Airshow. For Qatar Airways er nemlig tilstede på verdens største airshow med ikke mindre end fem fly på statisk display. En A380’er, en A350’er, en Boeing 787 og to Airbus A320/319.

Bredde og rummelighed
Efter at have styret udenom andre nysgerrige gæster ombord på flyet og efter at have besejret fransk bureaukrati, går vi ombord på den Airbus A350’er fra Qatar Airways, som er parkeret lige ved siden af Airbus A380’eren.

Også det fly kommer direkte fra fabrikken og havde ikke haft betalende passagerer ombord endnu. Det er Qatar Airways’ fjerde Airbus A350’er. Et fly, som selskabet var de første til at tage i brug i januar i år og indtil videre er eneste bruger af. Allerede senere i år forventes Finnair, som det første selskab i Europa, at modtage de første af sine nye Airbus A350’ere.

Det nye fly, som er Airbus’ modsvar til Boeings 787 Dreamliner, har fået føjet betegnelsen XWB for eXtra Wide Body til sit navn. Og netop bredde og rummelighed er noget af det, der først falder en ind, når man træder ind i det spritnye fly, der er udstyret med 36 business class-sæder og 247 economy class-sæder. Mens eksempelvis SAS har valgt nogle meget høje og firkantede sæder i mørke farver til deres nye business class, så har Qatar Airways nogle lavere mere kurvede sæder i lyse farver. Sammen med fraværet af bagagehylder i midten af kabinen, giver det en god fornemmelse af rummelighed og plads.

Vi stiger ombord forrest i flyet hos to smilende Qatar Airways-stewardesser, men i virkelighedens verden kommer passagererne ombord på flyet cirka trefjerdedele nede i business class-kabinen. Her finder man to bardiske, der under flyvningen fungerer som snackbarer uden alkohol. Ved boarding er her pyntet op med blomster, sådan som det også er tilfældet ved CHECK-IN.dk’s besøg.

Går i brechen
Når man ser hele håndfulden af Qatar Airways fly på airshowet og går rundt i flere af flyene, så kan man godt forstå, at amerikanske og europæiske flyselskaber kan blive frustrerede og går i brechen med anklager mod selskaber som Emirates og Qatar Airways om ulovlig statsstøtte.

For det er bare svært at tage kampen op imod nogle, som har råd til at gå hele vejen og diske op med en hel palette af nye fly med de lækreste kabiner.

Se flere billeder af Qatar Airways’ Airbus A380 og Airbus A350-fly på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.

x

Læs Også

Diplomatisk krise kan tvinge Qatar Airways i knæ

Indtil videre har syv lande forbudt flyvninger til Qatar, da de mener, at den arabiske oliestat holder hånden over terrorister. Op imod 20 procent af flyvningerne aflyses.

Qatar-rute til lille regional lufthavn

Cardiff Airport har sikret sig en rute med Qatar Airways til Doha. Den walisiske lufthavn er med 1,3 mio. passagerer mindre end Aalborg Lufthavn.

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Emirates Airlines og kriseplagede Turkish Airlines bliver hårdt ramt af elektronik-forbuddet på USA-flyvninger. Storbritannien indfører også elektronik-forbud.

Qatar Airways tilbyder dobbeltseng i luften

Det kommende QSuite-produkt fra Qatar Airways vil give Business Class-passagerer adgang til suiter med en dobbeltseng.

Verdens længste flyrute blev indviet

Qatar Airways fløj søndag nonstop fra Doha til Auckland på 15 timer og 50 minutter og indviede dermed verdens længste flyrute.

KLM flyver atter “sortlistede” passagerer til USA

Som en følge af den midlertidige omstødelse af Trump-dekretet om at forbyde indrejse i USA for syv landes statsborgere, åbner KLM atter for disse nationaliteter.