Barcelona El-Prat lufthavnen bliver base for nyt langdistanceselskab i IAG.

IAG sætter hårdt ind mod Norwegian

IAG vil etablere langdistanceruter til lavpris fra Barcelona i sommeren 2017. Dermed tager Europas næststørste luftfartskoncern kampen op med Norwegian.

De tre store europæiske luftfartsgiganter, henholdsvis Lufthansa-gruppen, IAG og Air France KLM har med bekymring set til, at Norwegian fortsætter sin ekspansive strategi med baseetableringer i større europæiske lufthavne med henblik på at etablere lavprisflyvninger til USA, Latinamerika og Asien.

Norwegian er allerede særdeles aktiv i London-Gatwick, Paris-Charles de Gaulle og snart også i Barcelona. Herudover er nye langdistancebaser i Amsterdam og Düsseldorf også en del af planerne.

Nu siger IAG, der er moderselskab for British Airways, Aer Lingus, Iberia og Vueling, stop. Koncernen har ifølge nyhedsbureauet Bloomberg netop annonceret, at man vil starte lavprisflyvninger fra Barcelona i sommeren 2017. Destinationerne er planlagt til at være Los Angeles, San Francisco, Buenos Aires, Santiago de Chile, Havana samt Tokyo. Vueling har i forvejen hovedbase i Barcelona og vil derfor kunne føde trafik til til de nye interkontinentale lavprisruter.

“Barcelona-El Prat er blevet et betydeligt trafikknudepunkt, og vi mener, at der er efterspørgsel efter disse flyvninger fra El Prat,” skriver IAG i en udtalelse til Bloomberg.

Norwegian vil i sommertrafikprogrammet 2017 indlede flyvninger fra Barcelona til New York-Newark, Los Angeles, Oakland (nær San Francisco, red.) samt Fort Lauderdale. Dermed er der udsigt til, at IAG og Norwegian støder sammen på ruterne til den amerikanske vestkyst og potentielt også senere til Latinamerika.

Luftfartsgiganter slår tilbage
Hos asiatiske CAPA Centre for Aviation  mener man, at IAG reagerer på Norwegians offensiv.

“Planerne fra Norwegian om at lancere langdistanceruter fra Barcelona i sommeren 2007 kan have haft en katalytisk effekt på IAG´s overvejelser,” siger CAPA.

Lufthansa har allerede etableret datterselskabet Eurowings, der tilbyder langdistanceruter til lavpris fra Køln-Bonn lufthavnen tæt på Düsseldorf Lufthavn, hvor Norwegian planlægger at åbne langdistancebase i 2018.

Hos Air France-KLM kunne man for nylig afsløre, at selskabet i 2017 vil sende langdistancefly i luften fra et ny flyselskab med base i Frankrig. Indtil videre har projektet fået navnet Boost, og senest i 2020 forventer det nye selskab at have 10 fly i luften. Netop Air France-KLM er truet at Norwegian, der i sommeren 2017 kommer op på fire ruter fra Paris-CDG til USA, mens det norske lavprisflyselskab også har planer om at etablere en langdistancebase i Amsterdam-Schiphol i løbet af 2017.

Et eller andet sted var det også ventet, at IAG på et tidspunkt ville reagere på Norwegians indtrængen på koncernens hjemmemarkeder. Norwegian har allerede sat sig godt og grundigt på langdistancemarkedet fra Gatwick-lufthavnen ved London, selvom British Airways efterhånden forsøger at imødegå konkurrencen. Med en satsning i Barcelona får IAG måske lukket af for den fortsatte USA-vækst fra Norwegian samt i særdeleshed planerne om at indtage Sydamerika med udgangspunkt i den spanske storlufthavn.

Flere kilder i markedet gætter på, at IAG vil benytte Aer Lingus som platform for de kommende langdistanceflyvninger til lavpris. Det skulle angiveligt hænge sammen med, at selskabet har det laveste omkostningsnviveau blandt de fire flyselskaber i koncernen.

Relaterede artikler:

Nyeste Norwegian-projekt: Argentinske baser

Norwegian åbner langdistancebase i Amsterdam

Norwegian åbner base i Barcelona

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab

Tyrkisk-tysk samarbejde om langdistanceruter

x

Læs Også

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.

Ny hæder til Norwegian

Norwegian er i London blev kåret som årets flyselskab ved det anerkendte CAPA Global Aviation Summit.

Norwegian og Ryanair har stoppet drøftelser

Billet- og bookingsamarbejdet mellem Norwegian og Ryanair bliver ikke til noget. Forholdet mellem de to selskaber er kølnet betydeligt.