Willie Walsh, koncernchef i IAG, har valgt at gå på pension. Arkivfoto.

IAG: Vigtigt med britisk open skies aftale med USA

De britiske politikere bør sætte en aftale med USA om åbne luftrum højt på to do-listen i forbindelse med landets udtræden af EU, mener British Airways’ moderselskab.

Antallet af USA-flyvninger er langt højere til og fra London Heathrow end nogen anden europæisk lufthavn. Hver dag pisker flere hundrede fly frem og tilbage mellem USA og Storbritannien. Og det skal de gerne blive ved med at kunne gøre under de samme fordelagtige forhold, som det er tilfældet i dag, hvor Storbritannien er en del af EU-samarbejdet og USA-trafikken derfor er omfattet af den såkaldte ”open skies”-aftale mellem EU og USA. En aftale, der giver næsten uhindret adgang til hinandens luftrum og lufthavne. Blandt andet illustreret ved at British Airways fra London Heathrow flyver til mere end 20 destinationer i USA.

I juni i år stemte et flertal af briterne imidlertid for at landet skal forlade EU-samarbejdet. Det såkaldte ”brexit”. Det vil også betyde, at Storbritannien træder ud af open skies-aftalen med USA. Selvom det sandsynligvis først vil ske i 2019, så er British Airways’ moderselskab International Airlines Group (IAG) allerede nu på banen med en opfordring til de britiske og amerikanske regeringer om at få lavet en bilateral open skies-aftale mellem de to lande.

“Luftfart er en global industri. Alt andet end en Open Skies-aftale ville være et massivt tilbageskridt. At begrænse flyvningen er protektionisme. Vi har brug for en liberal ordning til at lette handelen og forbindelsen mellem vore nationer,” lød det fra topchef Willie Walsh fra International Airlines Group (IAG) ved en konference i London i sidste uge umiddelbart efter at rigmanden Donald Trump var blevet valgt til at skulle være USA’s næste præsident.

Op ad bakke
Netop Donald Trump har i sin valgkamp slået meget på, at USA til en vis grad skal slå ind på en mere protektionistisk kurs for blandt andet at beskytte amerikanske arbejdspladser mod især billig arbejdskraft fra Mexico. Han har derfor truet med at opsige både den såkaldte NAFTA-frihandelsaftale med Mexico og Canada samt en frihandelsaftale med Europa.

Derfor kan det blive op ad bakke for den britiske regering, at få genetableret samme fordelagtige vilkår, som landets luftfartsindustri har nu, hvor man er omfattet af open skies-aftalen mellem EU og USA.

Willie Walsh understreger, at en ny open skies-aftale direkte mellem Storbritannien og USA ikke bare er vigtig for luftfartsindustrien. Den er vigtig for hele Storbritannien.

“Med Brexit skal Storbritannien videreudvikle sine handelsforbindelser i hele verden, og det er vigtigt at vi har et godt forhold til USA,” siger Willie Walsh.

Går i opløsning
Hvis man skal tro en af British Airways’ rivaler, Ryanair, så har Willie Walsh og IAG også andre problemer at tænke på i forbindelse med at båndene mellem EU og Storbritannien langsomt bliver skåret over. IAG er nemlig moderselskab for ikke bare britiske British Airways, men også for irske Aer Lingus og de to spanske selskaber Iberia og Vueling. IAG-hovedkontoret ligger i London, men selve selskabet er registreret i Spanien.

Ifølge Ryanairs topchef Michael O’Leary – der er notorisk kendt for at gøre sig klog på hvor slemt det står til i andre selskaber – så kan brexit i sidste ende betyde, at IAG går i opløsning. Simpelthen fordi det spanske IAG-moderselskab vil blive betragtet som et udenlandsk selskab, der ikke kan eje mere end 49,9 procent af British Airways. Og derfor vil IAG blive tvunget til at sælge ud af sine ejerandele i British Airways. Hos IAG selv har man lige siden brexit-afstemningen i juni holdt fast i, at exit’en ikke vil have konsekvenser på lang sigt for IAG.

På kryds og tværs
Et andet flyselskab, som til gengæld ikke lægger skjul på at brexit vil få store konsekvenser, er easyJet. Selvom brexit først vil få fuld effekt i 2019, så er det britiske lavprisflyselskab allerede nu gået på jagt efter et flyselskab i et andet europæisk land. Planen er allerede næste år at overtage selskabets driftstilladelse og flytte en stor del af easyJets mere end 200 fly over på selskabets tilladelse i et andet EU-land.

For når brexit bliver gennemført vil easyJet’s britiske aktiviteter ikke længere være omfattet af det paneuropæiske setup, som tillader europæiske flyselskaber at flyve på kryds og tværs af Europa.

 

 

Relaterede artikler:

EasyJet vil overtage EU-flyselskab i 2017

IAG klarer skærene

Lavpris-fremgang trods Brexit-usikkerhed

Ryanair: Brexit vil presse priserne