Fotos på Twitter fra episoden på UA3411 den 9. april 2017.

IATA-chef: United-episode er helt uacceptabel

Direktøren for den internationale luftfartsorganisation IATA kritiserer nu offentligt den meget omtalte hændelse, hvor en 69-årig passager med vold blev fjernet fra et United-fly.

Den helt store historie på de sociale medier og i alverdens øvrige medier op til påske var episoden på United Airlines rutenummer 3411, hvor en 69-årig passager med vold blev fjernet fra det 70-sæder store Embraer E170 før starten på en flyvning fra Chicago O´Hare til Louisville i Kentucky opereret af Republic Airways på vegne af United.

Episoden blev af flere af de øvrige passagerer optaget på mobiltelefoner, og gennem de sociale medier spredte optagelserne sig som en løbeild over hele verden. Mange var oprørte over episoden, og United Airlines er havnet i en regulær shitstorm, der endda har påvirket flyselskabets aktiekurs.

Mange medier har skrevet om episoden, og det har givet anledning til at stille spørgsmålstegn ved, hvordan flyselskaberne generelt behandler deres kunder i forbindelse med overbookinger eller situationer, hvor solgte flysæder skal benyttes til andre formål. Derfor har IATA-direktør Alexandre de Juniac, der er tidligere koncernchef i Air France-KLM, følt sig kaldet til at rykke ud med en erklæring midt i påskedagene.

“Enhver der har set videooptagelsen af en passagerer, der bliver trukket gennem kabinen på United Airlines rutenummer 3411 tidligere i denne uge, er chokeret. Det er jeg også. Ligemeget hvad årsagen måtte have været, så er det klart uacceptabelt,  hvad der fandt sted. Og det har United erkendt,” skriver Alexandre de Juniac.

IATA-direktøren lægger vægt på, at de 10 mio. passagerer, der hver dag er at finde på 100.000 flyvninger over hele verden også skal kunne bringes sikkert frem til destinationen. Men nogle gange bliver der begået fejl af de 63 mio. ansatte i luftfartsindustrien globalt. Service-ændringer skal foretags hurtigt, smidigt og med menneskelig indlevelse, fastslår direktøren for en luftfartsorganisation, der har  265 flyselskaber over hele verden som medlemmer.

“Det er ikke min opgave at undskylde for en virkelig beklagelig situation. Det er heller ikke min opgave at være dommer mellem flyselskaber og deres passagerer. Men det er mit ansvar at forsvare omdømmet for en industri, som jeg er stolt af at kunne kalde frihedens forretning. IATA´s mål er at gøre flyvning sikkert, effektivt og bæredygtigt,” lyder det fra Alexandre de Juniac.

Afventer undersøgelse
Samtidig maner IATA-direktøren til besindighed, da han er overrasket over, hvor stærke reaktioner sagen har affødt, før alle forhold er blevet afdækket.

“Man kan på ingen måder forsvare, hvad vi så på denne video. Men reaktionen bør være mere eftertænksom end overskrifter, der tilsværter en hel industri på baggrund af en enkeltstående hændelse,” skriver IATA-direktøren.

Politikere og andre offentlige meningsdannere har over hele verden ytret sig om episoden, og Alexandre de Juniac opfordrer til, at man afventer yderligere, indtil det helt præcist er afklaret, hvad der er foregået. United har valgt øjeblikkeligt at gennemgå selskabets procedurer og politikker i forbindelse med overbookinger samt kompensation af passagerer, der vælger frivilligt at afgive deres flysæde. Dette tiltag vil være afsluttet senest den 30. april.

FAKTA

  • UA3411 søndag den 9. april 2017 fra Chicago O´Hare (ORD) til Louisville-Standiford, Kentucky (SDF) var opereret af Republic Airways. Det var dagens næstsidste United-flyvning på denne strækning, og American Airlines havde også en senere flyvning samt connecting-flights via andre lufthavne.
  • Efter at alle passagerer var gået ombord, besluttede United (Republic Airways), at fire sæder skulle benyttes til en flybesætning, der skulle flyve ud af Louisville mandag morgen.
  • United (Republic Airways) forsøgte at finde fire frivillige, der ville give afkald på deres pladser mod en kompensation på 800 dollars, eller hvad der svarer til 5.600 danske kroner. Flyselskabet valgte ikke at tilbyde 1.350 dollars (9.450 danske kroner, red.), som det har været praksis i andre situationer med vejrforstyrrelser m.v.
  • Ingen frivillige meldte sig, og United (Republic Airways) besluttede sig for selv at udpege fire passagerer, der skulle stå af flyet.
  • En af de fire passagerer nægtede at forlade flyet, og sikkerhedvagter fra Chicago Aviation Security blev tilkaldt for at få manden til at forlade flyet – om nødvendigt med magt.
  • Passageren slog sig på armlænet ved et af sæderne på midtergangen og fik sig angiveligt en lettere hjernerystelse, en brækket næse, en flænge i læben og fik samtidig to tænder slået løs.
  • En talsmand fra United sagde, at flyet var udsolgt – men ikke overbooket.

 

Relaterede artikler:

41 urolige flypassagerer smidt af fly til Alicante

Flere ustyrlige passagerer i luften

Kampagne mod urolige flypassagerer

Stadig overbooking i luftfarten

x

Læs Også

United-boss: Vi kan slå Norwegian

United Airlines' topchef erklærer krig mod Norwegian. For dem kan United lettere slå end de statsstøttede mellemøst-selskaber.

Minister: CPH skal give noget tilbage

Når CPH har fået tildelt eneretten til at drive lufthavn i hovedstaden, så er den også forpligtet til at give noget tilbage til samfundet, fastslår transportministeren.

Minister støtter SAS i takststrid med CPH

Transportminister OIe Birk Olesen stiller sig på SAS og IATA's side i striden om takstniveauet i Københavns Lufthavn.

Største passagerudvikling i seks år

Ifølge IATA steg den globale flypassagertrafik med 9,6 procent i januar måned, hvilket er den største stigning siden april 2011.

Stigning i antallet af dræbte i flyulykker

Ifølge IATA blev næsten dobbelt så mange dræbt i flyulykker i 2016 end i 2015. Til gengæld går det fremad med flysikkerheden i Afrika.

SAS vil ikke trække CPH-klage tilbage

SAS mener ikke de har regnet forkert og vil derfor ikke trække klage over taksterne i CPH tilbage, sådan som lufthavnen har opfordret dem til.