Cimber Sterling-fly parkeret i Københavns Lufthavn Syd efter konkursen (Foto: Arne V. Petersen)

IATA formaliserer kollegahjælp ved konkurser

IATA har sammen med sine medlemmer formaliseret en aftale, hvor flyselskaber, der flyver ind og ud af Europa eller internt i Europa, vil tilbyde deres passagerer særlige “rescue fares“ i tilfælde af konkurser.

Den internationale luftfartssammenslutning IATA har i denne uge offentliggjort en ny aftale mellem sine 240 medlemsflyselskaber, der samlet repræsenterer 84 procent af den globale passagerflytrafik.

Aftalen har til hensigt at hjælpe passagerer hos et flyselskab, der er gået konkurs. Flyselskaber, der flyver til, fra eller inden for Europa vil være forpligtede til at tilbyde særligt lave billetpriser for at få strandede flypassagerer fløjet hjem.

“Det glæder mig, at strandede passagerer i de sjældne og uheldige tilfælde, hvor et flyselskab går konkurs, vil kunne blive tilbudt særlige ‘rescue fares’ fra flyselskaber, der dermed sikrer, at de kan komme hjem igen,“ sagde IATA´s generaldirektør Tony Tyler tirsdag ved et møde med udvalgte journalister i Bruxelles.

Intet nyt
Spørgsmålet er, om der reelt er noget nyt i aftalen. Der har været tradition for, at flyselskaberne tilbyder særligt lave billetpriser, når kollegerne er gået konkurs. Det har angiveligt ikke været båret af en særlig omsorg over for kollegernes kunder, men i stedet et forsøg på at kapre marginal forretning og fiske i rørte vande.

Flere flyselskaber har også benyttet “rescue fares“ til overordnet markedsføring af flyselskabet som en ansvarlig virksomhed, der hjælper andre i nød. Men oftest har der ligget benhårde forretningsmæssige kalkulationer bag.

Men ligesåvel som bankkonkurser svækker tilliden til det finansielle system og på sigt kan have nogle skadelige følgevirkninger, er flyselskaberne naturligvis også interesseret i at signalere fælles ansvarlighed. I det mindste for at undgå, at der bliver påtvunget EU-regler om obligatorisk konkursforsikring.

“Denne aftale om særlige billetpriser til konkursramte viser, at luftfartsindustrien er mere dedikeret end nogensinde tidligere til at sikre pålidelig og konsekvent kundeservice. Flyselskaberne har formaliseret en unik samarbejdsaftale, der sætter passagerernes behov først,“ lyder det fra Tony Tyler.

IATA forklarer, at den nye redningsaftale indebærer, at passagererne skal have adgang til rabatteret transport til det oprindeligt udgangspunkt med forbehold for ledig kapacitet hos flyselskaberne. Herudover skal de særlige billetpriser for konkursramte være gyldige i op til to uger efter konkursen, og de respektive nationale myndigheder skal hjælpe med at markedsføre ordningen.

Kæmper mod fælles konkursfond
EU-Kommissionen har opgjort, at mellem 2011 og 2020 forventes kun 0,07 procent af samtlige passagerer at blive påvirket af et flyselskabs konkurs, og af dem vil blot 12 procent have brug for hjælp til hjemrejsen.

IATA er modstander af lovpligtige ordninger, hvortil der skal betales en fælles konkursafgift. Risikoen er ifølge IATA, at økonomisk ansvarlige flyselskaber vil komme til at subsidiere de mere risikobetonede kolleger. Herudover har man beregnet, at den administrative opgave er så tung, at den vil kunne sluge 85 procent af indtægterne i en eventuel fælles konkursfond.

“En obligatorisk afgift på flyselskaberne for at sikre hjemrejse for konkursramte passagerer vil ikke tjene nogens interesse. Vi anbefaler EU-Kommissionen at gå imod dette og i stedet tilskynde, at flyselskaberne går med i denne koordinerende og kundefokuserede indsats,“ lyder den afsluttende bemærkning fra Tony Tyler.

Foto: Arne V. Petersen, Københavns Lufthavne A/S