SAS-fly i Aalborg Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Indenrigsruter bløder efter sammenlægning

Konsekvenserne for indenrigstrafikken af terminalsammenlægningen i CPH blev for alvor synlig i maj. Tre indenrigsruter oplevede en større relativ passagertilbagegang end i årets første fire måneder.

Egentlig blev indenrigs- og udenrigstrafikken i Københavns Lufthavn lagt sammen den 29. marts i år. Fra den dag havde indenrigspassagererne ikke deres egen sikkerhedskontrol i Terminal 1. I stedet skal de i dag anvende den samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3 ligesom de udenrigsrejsende.

I det meste af april var der forholdsvis roligt omkring sammenlægningen på grund af påsken og et generelt ønske fra pendlere, flyselskaber og andre om at gøre sig erfaringer med det nye set-up, inden man fællede dom.

Men i slutningen af april brød balladen løs og kulminerede med et åbent brev fra lang række borgmestre i provinsen til Københavns Lufthavns bestyrelsesformand, ligesom flere folketingspolitikere og transportminister Magnus Heunicke var på barrikaderne med et krav til Københavns Lufthavn om, at få gjort noget ved ventetiderne.

Furore om nye forhold
Noget kan tyde på, at den megen furore om de nye forhold i Københavns Lufthavn har haft direkte indvirkning på passagertallene på indenrigsruterne. Hvis man ser på antallet af rejsende på indenrigsruterne til Aarhus, Billund og Aalborg, så ser man i hvert fald en stor tilbagegang over hele linjen.

På alle tre ruter faldt antallet af passagerer procentvis mere i maj måned end i årets første fire måneder lagt sammen.

Ruten til Aarhus oplevede den største ændring. Her faldt antallet af passagerer i maj måned sammenlignet med maj måned sidste år med 14 procent, mens antallet af passagerer i januar, februar, marts og april kun faldt med tilsammen 7,4 procent i forhold til samme periode sidste år.

I Billund Lufthavn er der også større tilbagegang i maj måned end i de første fire måned tilsammen. Med tilbagegange på henholdsvis 9,5 procent og 9,0 procent er der dog ikke tale om den store forskel.

Spor til pendlere
Anderledes ser det ud i Aalborg. Her har mere end 13.000 passagerer forladt ruten til København i maj måned sammenlignet med samme måned sidste år. Det giver en tilbagegang på 15,9 procent til lige over 70.000 passagerer. Ser man på årets første fire måneder på Danmarks største indenrigsrute, så ser man en tilbagegang på tilsammen 11, 2 procent.

Københavns Lufthavn iværksatte efter den massive kritik et særligt indenrigsprogram, der havde til formål at reducere ventetiderne i sikkerhedskontrollen og gøre turen gennem sikkerhedskontrollen lettere for især pendlere. Det er blandt andet sket ved at etablere to spor i sikkerhedskontrollen dedikeret til pendlere.

Foto: Morten Lund Madsen.