Ingen forsikringsdækning af indchecket elektronik

De nye elektronikforbud betyder, at passagererne ikke umiddelbart kan få dækket tyveri af og skader på indchecket elektronisk udstyr. Første forsikringsselskab lemper reglerne.

Der er travlhed hos de europæiske forsikringsselskaber i disse dage. De seneste dages udmeldinger fra USA og Storbritannien om forbud mod at medbringe computere, tablets og andet større elektronisk udstyr i kabinerne på flyvninger fra en række lufthavne og lande, skaber et problem i forhold til de nuværende regler for forsikring af bagage.

I de fleste bagageforsikringer er der nemlig indført en undtagelse, hvori det hedder, at værdifuldt udstyr skal bæres som håndbagage for at forsikringen er gældende.

“Under fly-/bus-/togtransport er PC/-udstyr, tablets, GPS/-udstyr, smykker, ure, briller, solbriller, dykkercomputere, mobiltelefoner, fotoudstyr, videoudstyr, samt audioudstyr, herunder transportable musikafspillere, alene dækket, såfremt disse medtages som håndbagage.”

De nye regler, der er indført i USA og Storbritannien betyder, at medbragt elektronisk udstyr i kabinen ikke må overstige en længde på 16 cm, en bredde på 9,3 cm og en dybde på 1,5 cm. Det kan skabe nogle store udfordringer for flypassagererne, der er tvunget til at indchecke effekterne sammen med den øvrige bagage i flyets lastrum, hvorved der vil være en potentiel risiko for beskadigelse eller eventuelt tyveri i afgangs- eller ankomstlufthavnen.

CHECK-IN.dk har i løbet af onsdagen talt med flere rejseforsikringsselskaber og forsikringsagenturer, og de nye regler er kommet så hurtigt, at man slet ikke har nået at tage stilling til problematikken.

Udvider dækning
Forsikringsselskaberne har i realiteten to muligheder. Engen kan man vælge at foretage en lempelse af de eksisterende forsikringsbetingelser, så indskrevet bagage også bliver dækket, eller også kan man tilbyde de rejsende en tillægsforsikring. Her vil en overordnet risikovurdering samt et estimat af omfanget hos forsikringstagerne spille ind.

Hos safeAway Rejseforsikring i København fortæller administrerende direktør Ole Ærthøj, at man har Europas næststørste forsikringsselskab AXA som forsikringsgiver. Her har man hele onsdagen arbejdet med at tage stilling til, hvordan man rent forsikringmæssigt vil håndtere de nye regler, og tidligt onsdag aften blev det besluttet at udvide dækningen.

“De seneste dages introduktion af nye sikkerhedskrav til flyrejsende betyder nu, at vi, som det første selskab i Danmark, løsner op på vores forsikringsbetingelser. På den måde kommer kunderne ikke i klemme som følge af luftfartsselskabernes og myndighedernes nye krav om indcheckning af elektronisk udstyr,” siger Ole Ærthøj fra safeAway Rejseforsikring til CHECK-IN.dk.

De ændrede betingelser betyder, at safeAway indtil videre dækker PC´ere, iPads og lignende udstyr, selvom det er pakket ned i kufferten og er checket ind. Udvidelsen gælder for alle policer, nye såvel som eksisterende, forudsat at bagagedækning er tilkøbt.

 ”Vi ved godt, at de nye regler i øjeblikket primært rammer fly fra bestemte lande i Mellemøsten og ind til USA og England, men på disse fly kan der jo også sidder passagerer med vores forsikring. Derudover kunne man vel også godt forestille sig, at disse krav hurtigt spredes til flere ruter og flere lande,” forklarer rejseforsikringsdirektøren.

Overvejer lempelse
Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab hedder Europæiske og er en del af ERV, der på verdensplan har 40 mio. kunder. Her er det nye elektronikforbud også kommet bag på selskabet.

“Vi ved faktisk ikke lige nu, om det kommer til at betyde en lempelse af vores forsikringsbetingelser. Det skal vi bruge noget mere tid til at kigge på. Vi bliver nødt til at vurdere, hvor mange af vores forsikringstagere, det vil komme til at dreje sig om,” siger Mark Bartram, nordisk chef for marketing og kommunikation hos Europæiske Rejseforskring.

Hvorvidt Europæiske per kulance vil dække eventuelle skader på og tyveri af udstyr på rejser, der var påbegyndt før forbuddet trådte i kraft, har man heller ikke taget stilling til endnu.

FAKTA
Der må ikke medbringes større elektronisk udstyr i kabinen på flyvninger til Storbritannien fra lufthavne i Tyrkiet, Libanon, Jordan, Egypten, Tunesien og Saudi Arabien.

Der må ikke medbringes større elektronisk udstyr i kabinen på flyvninger til USA fra følgende 10 lufthavne: Queen Alia International i Amman, Cairo International Airport, Istanbul Atatürk Airport, King Abdulaziz International Airport i Jeddah, King Khalid International Airport i Riyadh, Kuwait International Airport, Hamad International Airport i Doha, Dubai International Airport, Abu Dhabi International Airport samt Mohammed V International Airport i Casablanca.

Følgende mobiltelefoner opfylder alle kravene til størrelse og må medtages i kabinen: iPhone 7 Plus, Samsung Galaxy 7 Edge, Samsung Galaxy Note 3, LG G3 samt Sony Xperia Z2.

 

Relaterede artikler:

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA

x

Læs Også

Kendte til bevæbnede vagter i to måneder

Trafikstyrelsen vidste i mere end to måneder, at iranske Mahan Air brugte ulovlige bevæbnede vagter på sine fly. Alligevel greb styrelsen ikke ind.

Hemmelighedskræmmeri bag støttekroner til flyruter

I 2015 og 2016 har ni flyselskaber fået andel i offentlig markedsføringsstøtte fra Global Connected, og sekretariatet hos Wonderful Copenhagen ønsker at hemmeligholde beløbene.

Vanskelig debut for ny SAS-leverandør

Regional Jet debuterede søndag som underleverandør for SAS, og på første afgang til Billund måtte man foretage flybytte, mens resten af dagen blev fløjet med forsinkelser.

Vækst i CPH-rutetrafik er gået i stå

I to måneder i træk har der været færre rejsende med rutefly fra Københavns Lufthavn i forhold til samme periode året før, og det betyder, at væksten i dette segment er gået i stå.

EU godkender offentlig støtte til Aarhus Lufthavn

Aarhus Kommune har fået EU´s godkendelse til at støtte Aarhus Lufthavn med 115 mio. kroner, og pengene skal blandt andet bruges på en ny brandbil og bedre checkin-faciliteter.

CPH: Savner lige konkurrencevilkår

Københavns Lufthavn mener, at det giver en skæv konkurrencesituation, at lufthavnen selv skal afholde omkostninger til sikkerhedskontrol, mens det i andre lande er en statsopgave.