Ingen forsikringsdækning af indchecket elektronik

De nye elektronikforbud betyder, at passagererne ikke umiddelbart kan få dækket tyveri af og skader på indchecket elektronisk udstyr. Første forsikringsselskab lemper reglerne.

Der er travlhed hos de europæiske forsikringsselskaber i disse dage. De seneste dages udmeldinger fra USA og Storbritannien om forbud mod at medbringe computere, tablets og andet større elektronisk udstyr i kabinerne på flyvninger fra en række lufthavne og lande, skaber et problem i forhold til de nuværende regler for forsikring af bagage.

I de fleste bagageforsikringer er der nemlig indført en undtagelse, hvori det hedder, at værdifuldt udstyr skal bæres som håndbagage for at forsikringen er gældende.

“Under fly-/bus-/togtransport er PC/-udstyr, tablets, GPS/-udstyr, smykker, ure, briller, solbriller, dykkercomputere, mobiltelefoner, fotoudstyr, videoudstyr, samt audioudstyr, herunder transportable musikafspillere, alene dækket, såfremt disse medtages som håndbagage.”

De nye regler, der er indført i USA og Storbritannien betyder, at medbragt elektronisk udstyr i kabinen ikke må overstige en længde på 16 cm, en bredde på 9,3 cm og en dybde på 1,5 cm. Det kan skabe nogle store udfordringer for flypassagererne, der er tvunget til at indchecke effekterne sammen med den øvrige bagage i flyets lastrum, hvorved der vil være en potentiel risiko for beskadigelse eller eventuelt tyveri i afgangs- eller ankomstlufthavnen.

CHECK-IN.dk har i løbet af onsdagen talt med flere rejseforsikringsselskaber og forsikringsagenturer, og de nye regler er kommet så hurtigt, at man slet ikke har nået at tage stilling til problematikken.

Udvider dækning
Forsikringsselskaberne har i realiteten to muligheder. Engen kan man vælge at foretage en lempelse af de eksisterende forsikringsbetingelser, så indskrevet bagage også bliver dækket, eller også kan man tilbyde de rejsende en tillægsforsikring. Her vil en overordnet risikovurdering samt et estimat af omfanget hos forsikringstagerne spille ind.

Hos safeAway Rejseforsikring i København fortæller administrerende direktør Ole Ærthøj, at man har Europas næststørste forsikringsselskab AXA som forsikringsgiver. Her har man hele onsdagen arbejdet med at tage stilling til, hvordan man rent forsikringmæssigt vil håndtere de nye regler, og tidligt onsdag aften blev det besluttet at udvide dækningen.

“De seneste dages introduktion af nye sikkerhedskrav til flyrejsende betyder nu, at vi, som det første selskab i Danmark, løsner op på vores forsikringsbetingelser. På den måde kommer kunderne ikke i klemme som følge af luftfartsselskabernes og myndighedernes nye krav om indcheckning af elektronisk udstyr,” siger Ole Ærthøj fra safeAway Rejseforsikring til CHECK-IN.dk.

De ændrede betingelser betyder, at safeAway indtil videre dækker PC´ere, iPads og lignende udstyr, selvom det er pakket ned i kufferten og er checket ind. Udvidelsen gælder for alle policer, nye såvel som eksisterende, forudsat at bagagedækning er tilkøbt.

 ”Vi ved godt, at de nye regler i øjeblikket primært rammer fly fra bestemte lande i Mellemøsten og ind til USA og England, men på disse fly kan der jo også sidder passagerer med vores forsikring. Derudover kunne man vel også godt forestille sig, at disse krav hurtigt spredes til flere ruter og flere lande,” forklarer rejseforsikringsdirektøren.

Overvejer lempelse
Danmarks største og ældste rejseforsikringsselskab hedder Europæiske og er en del af ERV, der på verdensplan har 40 mio. kunder. Her er det nye elektronikforbud også kommet bag på selskabet.

“Vi ved faktisk ikke lige nu, om det kommer til at betyde en lempelse af vores forsikringsbetingelser. Det skal vi bruge noget mere tid til at kigge på. Vi bliver nødt til at vurdere, hvor mange af vores forsikringstagere, det vil komme til at dreje sig om,” siger Mark Bartram, nordisk chef for marketing og kommunikation hos Europæiske Rejseforskring.

Hvorvidt Europæiske per kulance vil dække eventuelle skader på og tyveri af udstyr på rejser, der var påbegyndt før forbuddet trådte i kraft, har man heller ikke taget stilling til endnu.

FAKTA
Der må ikke medbringes større elektronisk udstyr i kabinen på flyvninger til Storbritannien fra lufthavne i Tyrkiet, Libanon, Jordan, Egypten, Tunesien og Saudi Arabien.

Der må ikke medbringes større elektronisk udstyr i kabinen på flyvninger til USA fra følgende 10 lufthavne: Queen Alia International i Amman, Cairo International Airport, Istanbul Atatürk Airport, King Abdulaziz International Airport i Jeddah, King Khalid International Airport i Riyadh, Kuwait International Airport, Hamad International Airport i Doha, Dubai International Airport, Abu Dhabi International Airport samt Mohammed V International Airport i Casablanca.

Følgende mobiltelefoner opfylder alle kravene til størrelse og må medtages i kabinen: iPhone 7 Plus, Samsung Galaxy 7 Edge, Samsung Galaxy Note 3, LG G3 samt Sony Xperia Z2.

 

Relaterede artikler:

Forbud rammer mellemøstselskaber hårdt

Forbud mod elektronisk udstyr på flyvninger til USA

x

Læs Også

Endnu et stort underskud hos CityJet

Irske CityJet kom ud af regnskabsåret 2016 med et underskud på 225 mio. kroner efter store omkostninger til etablering i Skandinavien som operatør for SAS.

SAS-gave til Aarhus var ikke helt ny

SAS-direktør Lars Sandahl Sørensen lovede Aarhus-borgmesteren, at aarhusianerne ikke skulle betale ekstra for at rejse med SAS ud i verden. Det skulle man heller ikke i forvejen.

CPH: Lovændring vil være ekspropriation

Hvis reguleringen af Københavns Lufthavn ændres, vil der være tale om ekspropriation og at kommercielle beslutninger lægges i hænderne på embedsmænd, mener CPH.

SAS udsætter opstart af Heathrow-base

Forsinkede flyleverancer har fået Scandinavian Airlines Ireland til at udskyde opstarten på Heathrow-basen, som skulle have åbnet i slutningen af oktober.

CPH vil have arbejde med takstændring sat på pause

Forslaget til ny regulering af CPH er så mangelfuldt, at lovarbejdet bør sættes på pause i stedet for at den reviderede lov indføres ved årsskiftet. Det mener Københavns Lufthavn.

Lufthansa: Kendte ikke til ny SAS-rute til München

SAS præsenterede i torsdags en ny rute fra Aarhus til München, men den europæiske salgsdirektør hos samarbejdspartneren Lufthansa måtte erfare det gennem medierne.