Forplads i Københavns Lufthavn. (Foto: CPH)

Ingen ny transferservice i CPH

Den nye takstaftale i CPH åbner ikke op for en transferservice som det kendes fra Gatwick og Malpensa. Passagerer til flyselskaber, der ikke har billetsamarbejde, skal fortsat hente bagagen først og derefter foretage ny check-in.

Med lukningen af indenrigsterminalen i Københavns Lufthavn den 1. april næste år kommer flypassagererne, der rejser til og fra provinsen, tættere på hovedterminalanlægget.

Men dermed bliver det ikke nødvendigvis lettere at skifte fly, hvis der er tale om en transfer mellem to flyselskaber, der ikke har en såkaldt interline-aftale med samarbejde om billetter og bagage. En løsning for dette findes med særlige transferservices i London-Gatwick og i Milano-Milpensa.

I CPH skal passagererne fra provinslufthavnene derimod stadigvæk hente bagagen ud på bagagebåndet, men i stedet for at det sker i Terminal 1, skal det fremover ske i det fælles ankomstområde. Herefter skal passagerene på ny til check-in, før man kan fortsætte med et andet fly fra lufthavnen.

Hos Københavns Lufthavn er man af den opfattelse, at et særligt produkt for passagerer, der skal skifte mellem to flyselskaber uden samarbejdsaftale, er blevet overflødiggjort med den nye takstaftale, hvor indenrigs- og udenrigstrafikken samles i Terminal 2 og Terminal 3.

“Problematikken har været en såkaldt split-operation med store afstande. Når vi flytter indenrigstrafikken til T2 og T3 vil det blive meget nemmere for passagererne. Det skal blot ud ved bagagen og derefter til nyt check-in,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.

Stadig risiko for lange gåture
Selvom trafikken bliver flyttet over i hovedterminalanlægget, vil der stadig være risiko for lange gåture for passagererne. Den nuværende indenrigsterminal skal nemlig fremover benyttes om en finger til hovedterminalanlægget.

Derfor kan et indenrigsflyselskaber som Air Alsie og DAT, der enten har ingen eller få interline-aftaler med andre flyselskaber, i teorien få standplads i den nuværende Terminal 1 eller blive fjerneparkeret, hvorfor gåafstand eller transporttid til terminalen nemt kan blive større end i dag.

“Vi kommer til at udnytte de standpladser vi har, og vi vil udnytte dem fornuftigt. Selskaber som Air Alsie og DAT bliver ikke nødvendigvis placeret i Terminal 1, det kunne også være ved standplads A8, som vi ofte gør med andre turbopropfly. Der er intet, der indikerer, at det ikke kan lade sig gøre, men vi kan ikke garantere noget,“ understreger pressechefen.