Ingen økonomisk støtte til pilotuddannelse

Regeringens luftfartsstrategi indeholdte ikke et forslag om en statsfinansieret pilotuddannelse. Det vækker skuffelse over en bred kam i luftfartsbranchen.

Unge og ældre danske mænd og kvinder, der godt kunne sig at blive piloter, skal fortsat selv betale op mod en mio. kroner for at uddanne sig til at kunne tage plads i cockpittet på et passagerfly. I hvert fald hvis det står til VLAK-regeringen. Hel eller delvis statslig finansiering af pilotuddannelsen var nemlig ikke med i den luftfartsstrategi, som regeringen præsenterede mandag. Den indeholdte mange ting, men altså ikke penge til pilotuddannelse. Og det møder skuffelse fra flere sider af luftfartsbranchen.

”Man kunne måske have brugt nogle af de penge, som Staten får i udbytte fra sit medejerskab af Københavns Lufthavn, på at finansiere en pilotuddannelse. Det er ikke i orden at hoppe henover. For pilotmanglen er stor. Og den bliver kun større,” understreger Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport.

En rente på ti procent
I fagforeningen Flyvebranchens Personale Union påpeger man, at den manglende offentlige finansering giver en række ulemper.

”Selskaberne ved desværre godt, at de kan presse en pilot, der skylder en million kroner i banken til en rente på de ti procent. Det er netop denne blanding af økonomisk pressede piloter og skrubbesløse selskaber, der giver plads til skæve ansættelseskonstruktioner,” siger Anders Mark Jensen, næstformand for Flyvebranchens Personale Union.

Hos Dansk Industri har man generelt lovord og ros til regeringen for den nye luftfartsstrategi. På nær på ét punkt. Og det er netop om pilotuddannelsen.

”Der er dog malurt i bægeret, idet regeringen ikke opfylder luftfartsbranchens ønske om at støtte pilotuddannelsen i Danmark. En opgave, som regeringen undervurderer efter min mening. Vi vil bruge vores kræfter på at sikre, at et flertal i Folketinget finder pengene til at sikre pilotuddannelserne i Danmark, siger branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri.

Rige folks børn
Der er da også begyndt at tegne sig et flertal blandt opposition i Folketinget for at pilotuddannelsen skal ligestilles med andre uddannelser.

”Det er helt absurd, at den eneste anden selvfinansieret uddannelse i det her land er uddannelsen til kosmetolog. Det giver en skævvridning, hvor det kun er rige folks børn, der kan blive piloter,” påpeger Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

 

Relaterede artikler:

Vil ansætte 3.000 nye medarbejdere i 2017

Norwegian advaret om pilotmangel for længe siden

Finnair må suspendere USA-rute som følge af pilotmangel

Pilotmangel tvinger Austrian til 300 aflysninger

SAS vil masseansætte piloter

x

Læs Også

FPU-ledelse: Frygtede at vi blev overvåget

Den langvarige konflikt mellem FPU og Ryanair i 2015 var psykisk belastende for fagforeningens ledelse, der frygtede at de blev overvåget.

Transportministeren har ikke droppet rabatter

Selvom det ikke specifikt er nævnt i den nye luftfartsstrategi, er der stadig mulighed for, at indenrigsflyselskaberne vil kunne få andel i de såkaldte sociale rabatter.

DAT skal flyve for Air Greenland

Danish Air Transport skal frem til begyndelsen af september flyve for Air Greenland på ruterne fra Nuuk til Kangerlussuaq, Narsarsuaq og Keflavik.

CityJet chokeret over sygemeldinger i massevis

27 ansatte på CityJets baser i Norden har meldt sig syge med aflyste SAS-flyvninger til følge og en chokeret topchef, hvis hårde tone nu udløser krisemøde med fagforening.

CityJet får endnu en SAS-base i Baltikum

CityJet er i gang med at etablere base nummer to i Baltikum for sine flyvninger for SAS, som i dag opereres fra blandt andet København.

Begejstring for hård minister-kurs over for CPH

Transportminister Ole Birk Olesens hårde kurs over for Københavns Lufthavn får opbakning fra oppositionen og vækker begejstring hos indenrigsaktør.