Ingen økonomisk støtte til pilotuddannelse

Regeringens luftfartsstrategi indeholdte ikke et forslag om en statsfinansieret pilotuddannelse. Det vækker skuffelse over en bred kam i luftfartsbranchen.

Unge og ældre danske mænd og kvinder, der godt kunne sig at blive piloter, skal fortsat selv betale op mod en mio. kroner for at uddanne sig til at kunne tage plads i cockpittet på et passagerfly. I hvert fald hvis det står til VLAK-regeringen. Hel eller delvis statslig finansiering af pilotuddannelsen var nemlig ikke med i den luftfartsstrategi, som regeringen præsenterede mandag. Den indeholdte mange ting, men altså ikke penge til pilotuddannelse. Og det møder skuffelse fra flere sider af luftfartsbranchen.

”Man kunne måske have brugt nogle af de penge, som Staten får i udbytte fra sit medejerskab af Københavns Lufthavn, på at finansiere en pilotuddannelse. Det er ikke i orden at hoppe henover. For pilotmanglen er stor. Og den bliver kun større,” understreger Jesper Rungholm, direktør for Danish Air Transport.

En rente på ti procent
I fagforeningen Flyvebranchens Personale Union påpeger man, at den manglende offentlige finansering giver en række ulemper.

”Selskaberne ved desværre godt, at de kan presse en pilot, der skylder en million kroner i banken til en rente på de ti procent. Det er netop denne blanding af økonomisk pressede piloter og skrubbesløse selskaber, der giver plads til skæve ansættelseskonstruktioner,” siger Anders Mark Jensen, næstformand for Flyvebranchens Personale Union.

Hos Dansk Industri har man generelt lovord og ros til regeringen for den nye luftfartsstrategi. På nær på ét punkt. Og det er netop om pilotuddannelsen.

”Der er dog malurt i bægeret, idet regeringen ikke opfylder luftfartsbranchens ønske om at støtte pilotuddannelsen i Danmark. En opgave, som regeringen undervurderer efter min mening. Vi vil bruge vores kræfter på at sikre, at et flertal i Folketinget finder pengene til at sikre pilotuddannelserne i Danmark, siger branchedirektør Michael Svane fra Dansk Industri.

Rige folks børn
Der er da også begyndt at tegne sig et flertal blandt opposition i Folketinget for at pilotuddannelsen skal ligestilles med andre uddannelser.

”Det er helt absurd, at den eneste anden selvfinansieret uddannelse i det her land er uddannelsen til kosmetolog. Det giver en skævvridning, hvor det kun er rige folks børn, der kan blive piloter,” påpeger Jesper Rungholm fra Danish Air Transport.

 

Relaterede artikler:

Vil ansætte 3.000 nye medarbejdere i 2017

Norwegian advaret om pilotmangel for længe siden

Finnair må suspendere USA-rute som følge af pilotmangel

Pilotmangel tvinger Austrian til 300 aflysninger

SAS vil masseansætte piloter

x

Læs Også

FPU: Vi forhandler ikke med SAS

Dansk Pilotforening frygter en fjendtlig overtagelse af overenskomsten med SAS, men FPU afviser, at der forhandles med SAS.

Frygter fjendtlig overtagelse af pilotoverenskomst

Dansk Pilotforening frygter, at en konkurrerende fagforening vil forsøge at gennemføre en fjendtlig overtagelse af overenskomsten med SAS.

Lavprisflyselskaber peger på risici ved egne metoder

Ryanair og Norwegian er medforfattere på en guide til at håndtere de sikkerhedsrisici, som kan være forbundet med de nye forretningsmodeller i luftfarten.

Næsten hver fjerde Cimber-pilot stemte ikke for ny overenskomst

Samlet 70 ud af 90 piloter i Cimber har stemt ja til den aftale, der blev indgået af Flyvebranchens Personale Union med CityJet, der ejer det danske flyselskab.

DAT skal atter flyve for NextJet

Efter at have fløjet for svenske NextJet i syv måneder har DAT underskrevet en ny wetlease-aftale om at operere et fly frem til udgangen af oktober.

Charterflyvninger sikrede fremgang i Midtjylland

Næsten 9.000 passagerer rejste gennem Midtjyllands Lufthavn i juli, hvilket var det højeste antal i en juli måned siden rekordåret 2011.