Ingen planer om stort fly på Boston-rute

SAS har ikke planer om at indsætte store langdistancefly på den nye Boston-rute før tidligst om halvandet år.

De rejsende på den nye SAS-rute fra København til Boston kommer til at tage plads i et lille Boeing 737-700 fly med kun én midtergang og i alt 86 sæder i det første halvandet år af rutens levetid. Selvom interessen for den nye rute er stor, så har SAS ikke planer om at indsætte de normale 245-260 sæders Airbus A330 og A340-langdistancefly på ruten lige foreløbig.

Boeing 737-700 flyet er leaset ind fra schweiziske Privat Air på en kontrakt, der løber halvandet år mere.

”Flyet bliver på Boston-ruten indtil kontrakten udløber,” understregede koncerndriftsdirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, overfor CHECK-IN.dk ved ruteåbningen i Københavns Lufthavn tirsdag.

Han mener, at det lille fly passer godt til en Boston-rute. Og Lars Sandahl Sørensen er ikke afvisende overfor at forlænge kontrakten med Privat Air og beholde flyet. Enten til Boston-ruten eller til at opstarte andre langdistanceruter, som måske ikke kan bære et stort Airbus A330-fly fra starten.

Omkostninger afstemt efter konfiguration
Flyet opereres af Privat Air med det schweiziske selskabs egne piloter og kabinepersonale. Og det er afgørende for at set-up’et med så lille et fly på en langrute kan løbe rundt.

”Det er klart, at produktionsomkostningerne er afstemt efter konfigurationen. Og så kræver det også en fornuftig belægning,” siger Lars Sandahl Sørensen med henvisning til, at de 86 sæder kun kan sælges to gange i døgnet. På udturen og hjemturen. I et normalt langdistancefly med 245-260 sæder er der flere om at betale regningen.

SAS leasede oprindeligt Privat Air-flyet ind til den særlige olierute mellem Stavanger og Houston, som selskabets åbnede i august 2014. Efter kun 14 måneder måtte man i oktober sidste år lukke ruten som følge af krisen i den globale olieindustri. Problemet var imidlertid, at SAS havde indgået en treårig aftale med Privat Air. Så efter lukningen af Houston-ruten blev flyet i første omgang brugt til at genåbne aftenruten mellem Københavns Lufthavn og New York. Og nu er det så Boston-ruten, som flyet skal tage sig af.

Pindemadder og vin
På premieredagen glimrede flyet dog ved sit fravær. Tekniske problemer betød, at et søsterfly fra Privat Air måtte sættes ind i stedet. Det fly, som faktisk har passet New York-ruten de seneste to måneder mens kabinen på det andet fly er blevet bygget om til en konfiguration med 20 Business Class-sæder og 66 Go-sæder.

Ruten blev indviet med pindemadder, mousserende vin og tale af den amerikanske ambassadør til Danmark, Rufus Gifford, der selv kommer fra Boston-området.

SAS flyver hver dag mellem Københavns Lufthavn og Boston. Til maj går Norwegian også ind på ruten med én ugentlig flyvning med Boeing 787 Dreamliner.