Ingen ressourcer til at forfølge overtrædelser

Hos Forbrugerombudsmanden erkender man, at der ikke er ressourcer til at forfølge de mange flyklagevirksomheders overtrædelser af lovgivningen.

Flyklagevirksomhederne har travlt i øjeblikket. Det er den absolutte højsæson for at hente kompensationer hjem til den gruppe af flyrejsende, der i løbet af sommeren har oplevet lange forsinkelser eller aflysninger, som de mener at være berettigede til kompensation for i henhold til EU-forordning 261/2004.

Det er dog ikke alle flyklagevirksomheder, der i virksomhedernes betingelser er præcise i formuleringerne, og i nogle tilfælde er der overtrædelser af den gældende lov om juridisk rådgivning.

Eksempelvis er det ikke tilladt flyklagevirksomhederne at beregne sig et procentuelt salær af den kompensation, der hentes hjem til kunderne fra flyselskaberne. I stedet har flyklagevirksomheden Airhelp valgte at opkræve et fast servicegebyr på de tre beløbsatser, der kan søges kompensation for i henhold til forordningen. Satserne svarer præcist til 25 procent, men andre steder på selskabets hjemmeside fremgår det, at gebyret er 25 procent af enhver kompensation, som man hjælper kunden med at få.

“Det er rigtigt, at nogle af vores formuleringer andre steder på hjemmesiden kan misforstås til at være en procentsats, og det beklager vi og vil ændre det hurtigst muligt,” sagde juridisk direktør Christian Nielsen fra Airhelp, da CHECK-IN.dk for et par uger siden konfronterede ham med det.

Ikke fokus på betroede midler
Det er Forbrugerombudsmanden, der skal føre tilsyn med, at blandt andet Flyklagevirksomhederne overholder lovgivningen. Men der er tilsyneladende ikke ressourcer nok til at holde de mange entrepenører i ørerne, som dukker op i denne branche.

”Vi tager løbende sager op om overtrædelse af lov om juridisk rådgivning. Vi vurderer fra sag til sag, om det er en sag, som vi skal gå ind i. Der kommer hele tiden nye virksomheder til, og vi har ikke ressourcer til at tage alle sager op,” siger Katrine Larsen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, til CHECK-IN.dk.

Et af flere kritikpunkter mod flyklagevirksomhederne har været, at disse – i henhold til lov om juridisk rådgivning –  ikke må modtage betroede midler på kundens vegne, men alligevel modtager en virksomhed som Airhelp eventuelle kompensationsbeløb fra flyselskaberne.

“I Danmark har vi en klientkonto, hvor flyselskaber kan betale til, hvis sagen har været for retten, idet den er tilknyttet vores danske advokat. Det er der en række flyselskaber, der benytter sig af. Men vi mener ikke, at vi er omfattet af loven om juridisk rådgivning, men derimod markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

Når der spørges hos Forbrugerombudsmanden, kender man godt til problematikken.

”Vi har også overvejet spørgsmålet om betroede midler, men har endnu ikke haft lejlighed til at vurdere, hvad denne bestemmelse betyder for flyklagevirksomheder,” lyder kommentaren fra Katrine Larsen.

Ingen tag-selv-bord
Dermed lader det til, at der tilsyneladende er frit spil for flyklagevirksomhederne, da Forbrugerombudsmanden er nødt til at prioritere, hvilke sager de vil gå ind i på baggrund af forbrugerhenvendelser, samt hvilke sager de vælger eventuelt at tage op af egen drift.

”Det er ikke et tag-selv-bord. Vi gør alt, hvad vi kan, med de ressourcer vi har. Vi er 14 jurister, og derfor kan vi ikke behandle alle klager. Vi foretager hele tiden en vurdering af, hvordan vores ressourcer udnyttes bedst muligt,” understreger fuldmægtig og jurist Katrine Larsen fra Forbrugerombudsmanden.

 

Relaterede artikler:

Flyklagevirksomhed balancerer på kanten af lovgivning

Flyklagevirksomhed vildleder markedet

1.400 flyklagesager ved Københavns Byret

Momsfinte kan koste flyklagere mange penge

EU: Ulovligt at rejsebureauer overdrager flydata

x

Læs Også

Lufthavnsdirektør er fratrådt

Trods rekordvækst i Vágar Lufthavn er Jákup Sverri Kass torsdag fratrådt som lufthavnsdirektør efter gensidig aftale med bestyrelsen.

DAT fløj danske fodboldhelte hjem fra Dublin

Det var Danish Air Transport, der havde fået til opgave at flyve herrelandsholdet ud og hjem fra Dublin, og efter 5-1-sejren var der champagne og tre retters menu på MD83-flyet.

Norwegian udsætter langruteoffensiv i CPH

De skandinaviske regeringer har ikke kunnet forhandle en ny luftfartsaftale med Rusland på plads, og derfor må Norwegian udsætte planlagte Asien-ruter fra Københavns Lufthavn.

Her er det samlede ruteprogram for SAS Ireland

Scandinavian Airlines Ireland skal fra den 3. december frem til slutningen af oktober næste år flyve på 43 forskellige SAS-ruter, hvoraf tre ruter er intra-skandinaviske.

Oslo Lufthavn kan overhale CPH i 2018

Hvis vækstraterne for 2017 i de skandinaviske lufthavne fortsætter uændret i 2018, kan Københavns Lufthavn ikke længere kalde sig Nordens største lufthavn.

Dansk flyselskab på VIP-opgave i Jordan

Det danske flyselskab BackBone Aviation er vendt hjem efter en særpræget tur med statslederne fra Ungarn og Jordan, der fløj i ren luksus med et CRJ-fly.