Berlins uåbnede storlufthavn Brandenburg kan meget vel blive et museum, lyder det fra airberlin.

Ingen vil hjælpe Berlins skandalelufthavn

Ingen rådgivende ingeniørfirmaer ønsker at hjælpe med at bringe Berlins Brandenburg Lufthavn på ret køl. Ingen bød på opgaven til 250 mio. kroner.

Ingeniører kan normalt godt lide udfordringer. Og det giver en vis anerkendelse i branchen at have været med til at løse nogle af de allerstørste udfordringer i forbindelse med et byggeri eller anlæggelsen af et stort infrastrukturprojekt som en bro, en metro eller en lufthavn.

Omvendt er det de færreste, der ønsker at blive forbundet med et tilsyneladende håbløst og skandaleramt projekt. Det ser ud til at være konklusionen efter at ikke et eneste rådgivende ingeniørfirma har budt ind på opgaven med at få Berlins endnu uåbnede Brandenburg-lufthavn på ret køl. Det skriver Berliner Morgenpost.

For stor en mundfuld
Opgaven havde en værdi på knap 250 millioner kroner og blev sendt i udbud over hele Europa. Men den store kontraktsum var ikke nok til at lokke rådgivere til. Ingen ønskede at prøve kræfter med opførelsen af den tyske hovedstads nye storlufthavn. At løse den gordiske knude, som indtil videre har udskudt åbningen af lufthavnen på ubestemt tid, var alligevel for stor en mundfuld for selv Europas dygtigste og mest ambitiøse ingeniører.

Lufthavnen har ikke siden 2012 haft et ingeniørfirma til at stå for den overordnede styring af projektet. Det ville man gerne have haft nu. Men det lykkedes ikke. Og nu vil man forsøge at dele opgaven op i mindre bider og sende dem i udbud i håb om at det kan lokke nogen til.

Kunne ikke fjerne røgen
Oprindeligt var lufthavnen planlagt til at åbne i oktober 2011 og afløse de to nedslidte Berlin-lufthavne Tegel og Schönefeld. Det blev i første omgang udskudt til den 3. juni 2012. Men få uger før den store dag var man nødt til at aflyse åbningen. Det skyldtes, at brandmyndighederne ikke ville godkende lufthavnens ventilationssystem. Tests viste nemlig, at systemet ikke var i stand til at fjerne røgen fra en brand i terminalen hurtigt nok. Desuden var der problemer med lufthavnens sprinklersystem.

Herefter er åbningen blevet udskudt flere gange og bestyrelsen holdt op med at opstille nye åbningsdatoer.

Sidste år luftede lufthavnens bestyrelsesformand, Hartmut Mehdorn, muligheden for, at man kunne lave en blød opstart, hvor få selskaber fik lov til at operere 10 daglige flyvninger fra lufthavnen, der ligger syd for den nuværende Schönefeld-lufthavn. Men den plan er droppet igen.

Fem år senere
I februar i år vurderede Mehdorn så, at man kan risikere, at lufthavnen først åbner i 2016. Næsten fem år senere end oprindeligt planlagt.

Når man letter fra den nedslidte tidligere DDR-lufthavn Schönefeld kan man se den nye lufthavns enorme mennesketomme terminalbygning og de tomme standpladser. Når Brandenburg en dag åbner bliver Schönefelds nuværende landingsbane den ene af Brandenburgs to parallelbaner.