Iranere til møde med myndighederne

Selvom iranske Mahan Air har stoppet sine flyvninger til Københavns Lufthavn, så skal selskabet fredag tale sin sag overfor Trafikstyrelsen.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så har det iranske flyselskab Mahan Air meddelt Københavns Lufthavn, at man har besluttet at stoppe med at flyve på ruten mellem Irans hovedstad Teheran og Københavns Lufthavn. Desuden er det ikke længere muligt at købe billetter til ruten på selskabets hjemmeside og de 1-2 ugentlige flyvninger er det seneste tid blevet aflyst og passagererne ombooket.

Mahan Air har dog tilsyneladende ikke helt opgivet at flyve mellem København og Teheran på en rute, der indtil videre har haft meget ringe belægning.

Således skal Mahan Air fredag mødes med Trafikstyrelsen.

”Det er korrekt, at der fredag er et møde mellem Mahan Air og Trafikstyrelsen her hos os,” siger pressechef i Trafikstyrelsen, Kim Voigt Østrøm, til CHECK-IN.dk.

Pressechefen vil ikke ud med hvad dagsordenen for mødet er, men han fortæller, at det er Mahan Air, der har bedt om et møde med myndighederne. CHECK-IN.dk erfarer imidlertid, at mødet handler om ”sikkerhedsissues”.

Kun om søndagen
Mahan Air åbnede sin rute den 9. juni sidste år. Det har dog knebet gevaldigt for Mahan Air med at få fyldt sine Airbus A340 fly op. Fra starten 9. juni til slutningen af november sidste år var i alt 14.201 passagerer på i alt 100 flyvninger. Det giver en belægning på 142 passagerer per afgang.

Ifølge Trafikstyrelsens statistikker, så var der i alt 606 passagerer på syv flyvninger fra Københavns Lufthavn i januar i år. Det svarer til i gennemsnit 86,6 passagerer per flyvning ombord på de Airbus A340-fly, som hos Mahan Air har plads til op til 308 passagerer.

Fra Teheran til København transporterede Mahan Air i januar måned 1.065 passagerer på syv flyvninger. Det svarer i gennemsnit til 152,1 passagerer per flyvning. Altså mindre end halvt fyldt på de store Airbus A340-600 fly, som selskabet primært har anvendt på sine tilbageværende søndagsflyvninger. Siden starten af januar har Mahan Air nemlig kun fløjet om søndagen – og ikke om torsdagen, sådan som det var tilfældet tidligere.

Transporterer våben og soldater
På EU’s sorte liste over flyselskaber, som ikke må flyve til og fra Europa, er også nogle selskaber, som godt må flyve til og fra Europa, bortset fra hvis selskabet benytter nogle specifikke fly, som EU vurderer ikke er i forsvarlig stand. Ingen af Mahan Airs fly står dog på denne liste. Selskabet har en større flåde af ældre Airbus A300 og Airbus A310. Den sidstnævnte flytype har sammen med Airbus A340-300 og A340-600 fly været anvendt på CPH-ruten.

Mahan Air er dog på andre punkter et flyselskab, som har et noget blakket ry. Således har selskabet gennem adskillige år været i både de amerikanske og europæiske myndigheders søgelys, ligesom der har været indført sanktioner direkte mod selskabet. Det skyldes mistanker om at Mahan Air transporterer våben og soldater mellem Iran og Syrien og på den måde er med til at hjælpe det syriske regime i den igangværende borgerkrig i landet.

Sårede og døde soldater
Så sent som i sidste uge skrev flere medier i Mellemøsten om hvordan kilder i det iranske militærs revolutionsgarde bekræftede, at garden bruger Mahan Air-fly til at transportere våben fra Iran til Syrien og Libanon samt sårede soldater og beskadigede våben den anden vej. Medierne bragte desuden billeder, der sandsynligvis forestiller en kabine i et fly fra Mahan Air. Sæderne og gulvene var dækket i plastic. Angiveligt for at de sårede soldater ikke skulle efterlade spor.

Ifølge medierne, så har Mahan Air flere gange i løbet af 2016 haft sårede og døde soldater i den bagerste del af flyet på flyvninger tilbage til Iran.

 

 

Relaterede artikler:

CPH vinker farvel til selskab mistænkt for våbentransport

Iranere har lukket CPH-rute

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

CPH får Teheran-rute

x

Læs Også

Dansk Luftfart får ny formand

Brancheforeningen Dansk Luftfart har fået en ny formand, der formentlig vil være mere neutral end den SAS-direktør, der har haft posten de sidste syv år.

Overvejer ruteflyvning fra Roskilde

Et flyselskab er så interesseret i at starte ruteflyvning fra Roskilde Lufthavn, at lufthavnen har fået Roskilde Kommune til at mere end firdoble antallet af tilladte operationer med store fly.

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Dette års Folkemøde byder på en eksklusiv snak med transportministeren om luftfartsstrategien samt et direkte møde mellem to af luftfartsbranchens største kamphaner.

Styrelse mørklægger sag om iransk flyselskab

Trafikstyrelsen vil ikke ud med oplysninger om iranske Mahan Airs mulige brug af bevæbnede vagter på CPH-rute. En sag, der involverer både PET og den iranske ambassadør.

KLM vender tilbage til Mumbai

Amsterdam får to Mumbai-ruter, når KLM til oktober vender tilbage til verdens ottendestørste by.

SAS åbner CPH-rute til Nordnorge

Tromsø bliver fra efteråret SAS' sjette norske destination fra Københavns Lufthavn. Byen byder både på Nordlys og to måneder uden sol.