Iranere til møde med myndighederne

Selvom iranske Mahan Air har stoppet sine flyvninger til Københavns Lufthavn, så skal selskabet fredag tale sin sag overfor Trafikstyrelsen.

Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så har det iranske flyselskab Mahan Air meddelt Københavns Lufthavn, at man har besluttet at stoppe med at flyve på ruten mellem Irans hovedstad Teheran og Københavns Lufthavn. Desuden er det ikke længere muligt at købe billetter til ruten på selskabets hjemmeside og de 1-2 ugentlige flyvninger er det seneste tid blevet aflyst og passagererne ombooket.

Mahan Air har dog tilsyneladende ikke helt opgivet at flyve mellem København og Teheran på en rute, der indtil videre har haft meget ringe belægning.

Således skal Mahan Air fredag mødes med Trafikstyrelsen.

”Det er korrekt, at der fredag er et møde mellem Mahan Air og Trafikstyrelsen her hos os,” siger pressechef i Trafikstyrelsen, Kim Voigt Østrøm, til CHECK-IN.dk.

Pressechefen vil ikke ud med hvad dagsordenen for mødet er, men han fortæller, at det er Mahan Air, der har bedt om et møde med myndighederne. CHECK-IN.dk erfarer imidlertid, at mødet handler om ”sikkerhedsissues”.

Kun om søndagen
Mahan Air åbnede sin rute den 9. juni sidste år. Det har dog knebet gevaldigt for Mahan Air med at få fyldt sine Airbus A340 fly op. Fra starten 9. juni til slutningen af november sidste år var i alt 14.201 passagerer på i alt 100 flyvninger. Det giver en belægning på 142 passagerer per afgang.

Ifølge Trafikstyrelsens statistikker, så var der i alt 606 passagerer på syv flyvninger fra Københavns Lufthavn i januar i år. Det svarer til i gennemsnit 86,6 passagerer per flyvning ombord på de Airbus A340-fly, som hos Mahan Air har plads til op til 308 passagerer.

Fra Teheran til København transporterede Mahan Air i januar måned 1.065 passagerer på syv flyvninger. Det svarer i gennemsnit til 152,1 passagerer per flyvning. Altså mindre end halvt fyldt på de store Airbus A340-600 fly, som selskabet primært har anvendt på sine tilbageværende søndagsflyvninger. Siden starten af januar har Mahan Air nemlig kun fløjet om søndagen – og ikke om torsdagen, sådan som det var tilfældet tidligere.

Transporterer våben og soldater
På EU’s sorte liste over flyselskaber, som ikke må flyve til og fra Europa, er også nogle selskaber, som godt må flyve til og fra Europa, bortset fra hvis selskabet benytter nogle specifikke fly, som EU vurderer ikke er i forsvarlig stand. Ingen af Mahan Airs fly står dog på denne liste. Selskabet har en større flåde af ældre Airbus A300 og Airbus A310. Den sidstnævnte flytype har sammen med Airbus A340-300 og A340-600 fly været anvendt på CPH-ruten.

Mahan Air er dog på andre punkter et flyselskab, som har et noget blakket ry. Således har selskabet gennem adskillige år været i både de amerikanske og europæiske myndigheders søgelys, ligesom der har været indført sanktioner direkte mod selskabet. Det skyldes mistanker om at Mahan Air transporterer våben og soldater mellem Iran og Syrien og på den måde er med til at hjælpe det syriske regime i den igangværende borgerkrig i landet.

Sårede og døde soldater
Så sent som i sidste uge skrev flere medier i Mellemøsten om hvordan kilder i det iranske militærs revolutionsgarde bekræftede, at garden bruger Mahan Air-fly til at transportere våben fra Iran til Syrien og Libanon samt sårede soldater og beskadigede våben den anden vej. Medierne bragte desuden billeder, der sandsynligvis forestiller en kabine i et fly fra Mahan Air. Sæderne og gulvene var dækket i plastic. Angiveligt for at de sårede soldater ikke skulle efterlade spor.

Ifølge medierne, så har Mahan Air flere gange i løbet af 2016 haft sårede og døde soldater i den bagerste del af flyet på flyvninger tilbage til Iran.

 

 

Relaterede artikler:

CPH vinker farvel til selskab mistænkt for våbentransport

Iranere har lukket CPH-rute

Nyt CPH-flyselskab forbudt i Saudi Arabien

Mahan Air udsætter Iran-rute til København

CPH får Teheran-rute

x

Læs Også

Spies-flyselskab vil klage til Trafikstyrelsen

Thomas Cook Airlines vil klage til Trafikstyrelsen over en ændret administrativ praksis om dobbeltkompensering, mens en principiel sag afventer behandling i Højesteret.

SAS lover minister langruter

Hvis transportminister Ole Birk Olesen kommer igennem med sit forslag om ændrede afgiftsvilkår i Københavns Lufthavn, så vil SAS kvittere med flere langruter fra CPH.

SAS har store forventninger til ATP

Med ATP i ejerkredsen bag Københavns Lufthavn håber SAS, at man sammen kan udvikle og udbygge SAS' netværk i CPH.

ATP køber stor aktiepost i Københavns Lufthavn

Den australske kapital- og infrastrukturfond Macquarie har solgt 26,9 procent af aktierne i Københavns Lufthavn til ATP.

SAS til CPH: På med ja-hatten

DEBAT: Københavns Lufthavn bør stoppe ærgrelsen over den kommende regulering og i stedet få investeringerne op i tempo, mener SAS-direktør Lars W. Andersen.

Europa-trafik gået i stå i CPH

London-trafikken går tilbage og Europa-trafikken står generelt i stampe i Københavns Lufthavn i august.