En af flyets to beskadigede jetmotorer.

Iron Maiden-fly fik skade til 50 mio. kroner

Det britiske rockband Iron Maidens Boeing 747-turnéfly fik beskadiget to motorer i lufthavnen i Santiago i Chile. Flyet er tilbage i drift med to nye motorer og en regning på 50 mio. kroner.

Det britiske rockband Iron Maiden fik en noget uheldig start på den turné, der skal bringe dem til 36 lande i løbet af fem måneder på den store “The Book of Souls” verdensturné, der blev skudt i gang i Florida den 24. februar.

Rockbandet har wetleaset et Boeing 747-400 fly fra islandske Air Atlanta, der skal bringe personale og udstyr hurtigt og effektivt frem til de forskellige byer på touren.

Den niende koncert på turnéen fandt sted i Santiago i Chile, og her blev flyet beskadiget den 12. marts, inden den videre rejse til Cordoba i Argentina.

Et lufthavnskøretøj skulle med en styrepind trække flyet hen til et område, hvor der skulle tankes flybrændstof. Mens flyet var i bevægelse, faldt styrepinden ud, hvorefter det tonstunge fly fortsatte ind i køretøjet, hvor to lufthavnsarbejdere blev kvæstet ved uheldet.

Herudover blev to motorer på flyets venstre side så svært beskadiget, at de skulle udskiftes. Dermed havde Iron Maiden en aktuel udfordring med at få bragt 20 tons udstyr og 60 ansatte til Cordoba, hvor bandet skulle optræde den følgende aften.

Stor logistisk udfordring
Den logistiske mission lykkedes, selvom udfordringen med at fragte udstyr og personale 1.000 kilometer fra Santiago til Cordoba hen over Andesbjergene, ikke hører til de letteste opgaver med så kort varsel.

Den 13. marts blev der holdt krisemøde i Santiago, hvor eksperter fra Boeing samt islandske Air Atlanta var blevet fløjet ind. Her blev der lavet en plan om at skaffe to nye motor og andre reservedele, så flyet atter kunne blive luftdygtigt.

Motorerne befandt sig i Hanover i Tyskland, motorhætterne i Kemble i Storbritannien, mens andet udstyr skulle hentes i Jeddah i Saudi Ariabien. Der blev således lejet et fragtfly fra Cargolux, der skulle afgå fra Luxembourg via London-Stansted til Santiago. Motorerne blev sendt med lastbiler til Luxembourg, mens motorhætterne med specialkøretøjer blev kørt til Stansted fra Kemble. I mellemtiden var udstyret fra Jeddah ankommet til London-Heathrow og var blevet kørt til Stansted.

Den 18. marts landede Cargolux-flyet i Santiago med alt udstyr, og den 21. marts var operationen udført, således at Boeing 747-flyet kaldet Ed Force One kunne fortsætte turnéen.

Den 22. marts sluttede Ed Force One sig til resten af crewet i Brasilia´s Presidente Juscelino Kubitschek International Airport, hvorefter flyet kunne fortsætte til Fortaleza, Sao Paulo og New York, der var de kommende destinationer.

Den samlede regning for de to femtons tunge motorer var på i alt otte mio. dollars, eller godt 50 mio. kroner. Historierne om et rockband på landevejen, hvor hjulet på tour-bussen punkterer, hører tilsyneladende fortiden til. Det samme gør omkostningerne.